Skip to content

אלימות במשפחה: זינוק חד במספר התלונות בחודשים אפריל-מאי 2020

האלימות נגד נשים נמשכת, ואף ביתר שאת מאז תחילת משבר הקורונה • אמש (שני) התקיימו עצרות מחאה נגד העלייה במקרי האלימות כלפי נשים בתל אביב וברחבי הארץ • וברקע: רוחות חדשות מנשבות במשרד העבודה והרווחה, או שזוהי אותה הגברת בשינוי אדרת?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחת הבעיות הבוערות בחברה הישראלית היא אלימות במשפחה, אלימות נגד נשים ורצח נשים. אמש (שני) השתתפו למעלה מ-12 אלף מפגינות ומפגינים ב"מצעד הנשים" – עצרת מחאה נגד העלייה במקרי האלימות כלפי נשים, בגן צ'ארלס קלור בתל אביב. במקביל התקיימו מחאות נוספות ברחבי הארץ. הייתה זו מחאה כנגד ההזנחה רבת השנים של תופעת האלימות המגדרית ובעד קידום תכניות למען מיגורה.

במסגרת עצרת המחאה נשאו דברים קרובים של נשים שנרצחו בידי בן זוגם. "אלימות היא מחלה, המחלה הכי מדבקת שיש," אמר ניר אלימלך, אחיה של ענת אלימלך ז"ל, "במדינת ישראל, לא מעוניינים למנוע את הרצח הבא, פחות מאמינים לנשים שמתלוננות ואם אנחנו לא מקשיבים לנשים שמתלוננות, אז מתי כן נקשיב להם, כשהן יהיו עמוק בבטן האדמה בשנת 2020 במדינת ישראל הטרור המגדרי מכה בעוצמה והמדינה מסרבת להכיר בנרצחות כנפגעות טרור מגדרי. אם המדינה היתה מכירה בנרצחות כנפגעות טרור, היה תקציב, סיוע ותמיכה למשפחות״.

"זו השעה לצופף שורות. שלבו ידיים, חזק. חומה בצורה," אמרה בעצרת לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז”ל, "אפס אגו ואפס רחמנות לאלימות. אפס נרצחות בשנה. מספיק עם שיח הבעיות והקורבנות, עם הפלסטר על הפה והאישה שמקופלת בפינה. זהו השעה לשיח של פתרונות. היא החזקה, והוא החלש העלוב שלא שולט בעצמו."

"אני לא רוצה שאף משפחה נוספת תרגיש את החור הגדול שאנחנו מרגישים," אמרה שירה ווישניאק, אחותה של מאיה ווישניאק ז"ל, "אני לא רוצה שאף אחות אחרת תצטרך לקבור את אחותה בגיל 21. אני לא רוצה שהתופעה הזו תמשך. אני רוצה לעשות את כל מה שביכולתי כדי למגר את התופעה המזוויעה הזו. ולכל מי שהגיע לפה היום – בואו נדאג שמאיה תהיה האחרונה. אני פונה אליכם, חברי וחברות הכנסת בדרישה, שימו את מניעת הרצח הבא בראש סדר העדיפויות שלכם. הרימו את הכפפה והובילו יחד איתנו את המאבק. יש פתרונות והם בידיים שלכם, אין לנו יותר זמן לבזבז. מאיה אני מבטיחה לך, את לא תהיי חלק מהסטטיסטיקה. אני אוהבת אותך, מתגעגעת אלייך ועדיין מקווה בכל רגע נתון שתחזרי אליי, שושו שלך."

אילוסטרציה: Unsplash
עלייה במספר התלונות על אלימות כלפי נשים במשפחה

מאז תחילתו של משבר הקורונה והסגר הארוך שעברנו יש עלייה חדה ומדאיגה בדיווחים על אלימות כלפי נשים במשפחה, עלייה שמתבטאת בעלייה במספר התלונות על אלימות במשפחה למוקד 118 של משרד הרווחה ולקווי הסיוע שמפעילים ארגוני הסיוע ובעלייה במספר התיקים שנפתחים במשטרה על אלימות בין זוג.

תוך חודש חלה עלייה של 122% במספר הפניות למוקד 118: מ-849 פניות בחודש אפריל ל-1885 בחודש מאי. מדובר במגמת עליה שנמשכת ברצף מאז חודש מרץ, תחילתו של משבר הקורונה. לשם השוואה, בחודש פברואר התקבלו 316 תלונות ובחודש מרץ – 344.

מנתוני חודש מאי עולה, כי מתוך 1885 תלונות, למעלה מ-50% מהן (1,005) היו בגין אלימות בין זוגית כלפי נשים; 360 היו בשל אלימות כלפי בן משפחה אחר; 273 היו בשל אלימות כנגד ילדים; 19 בשל אלימות כלפי גברים; 29 בשל אלימות כלפי אזרחים ותיקים; 31 היו בשל חשד להטרדה מינית; 50 על הזנחת חסר ישע; 11 פניות היו של גברים אלימים שביקשו סיוע ו-107 פניות היו של אנשים שדיווחו על מקרי אלימות שהתרחשו אצל שכנים או מכרים.

לאלימות מינית יש פנים רבות, כפי שמתארים בעמותת "לדעת לבחור נכון", חלקם נסתרים וקשה לזהות אותם, במיוחד כשהם מתרחשים בין בני זוג. כשמדובר במערכות יחסים יש הרבה פעמים תחומים אפורים, ובאופן כללי מדובר בנושא מושתק. אלימות מינית עשוייה להיות כפייה של יחסי מין באמצעות מניפולציה רגשית ולחץ רגשי; כפייה באמצעות הפצרה ודרישה חוזרת ונשנית עד שהצד השני "נכנע"; איסור על שימוש באמצעי מניעה; הסרת קונדום במהלך המגע המיני ללא הסכמת האישה; כפייה של פרקטיקות מיניות שלא הייתה הסכמה עליהם מראש; כפייה פיזית של יחסי מין גם בצורה שאינה "אלימה", כולל בזמן שינה; וכפייה אלימה של מגע מיני.

אתן לא לבד, אתם לא לבד
בסוף הכתבה תמצאו מספרי טלפון של מוקדי ייעוץ וסיוע. פנו אליהם

צילום: דן בר-דוב, מגפון ניוז
רוחות של שינוי או אותה הגברת בשינוי אדרת?

בהודעה לתקשורת שהוציא היום (שלישי) משרד העבודה והרווחה, נטען כי הממשלה הקצתה 20 מיליון שקלים לתכנית הבין משרדית למאבק באלימות במשפחה. האם אלו אותם 20 מיליון שקלים של שיועדו לטיפול בגברים אלימים ולמסגרות לנשים מוכות עוד בשנת 2019? אותו תקציב שלא נוצל, הוכרז כ"עודף תקציבי" ומשרד האוצר לקח חזרה בתחילת שנת 2020? ומה עם 250 מיליון שקלים למאבק באלימות כלפי נשים? – עוד תקציב שהובטח בחגיגיות ובמהלך מתקושר, אולם נזנח בפועל.

חברת הכנסת מרב מיכאלי התייחסה להיבט הכלכלי באירוע "מצעד הנשים": "‏כסף לא חסר, משרדים ממשלתיים גם לא. מה שחסר כדי למנוע את הרצח הבא זה רצון פוליטי של הממשלה האיומה הזאת להשקיע בחיים עצמם. בחיים של נשים שנרצחות על ידי גברים שלא טופלו. באתי דחוף מהכנסת להיות חלק מהמצעד החשוב, המדהים והמרגש הזה. אלפי נשים וגברים שאומרות בפעם המי יודעת כמה – די!".

לפני כשבועיים, ביום רביעי 20/5, הניחה ח"כ תמר זנדברג (מרץ) על שולחן הכנסת הצעה לסדר-היום שכותרתה "הצורך בהקמת ועדת חקירה פרלמנטרית על תפקוד הממשלה מול האלימות הגואה נגד נשים והירצחן של 11 נשים מתחילת השנה". בעקבות הצעה זו סוכם, כי תוקם ועדת משנה שתעסוק בנושא רצח נשים שתעקוב אחרי הנושא ותוודא את העברת התקציבים ומימוש הרפורמה.

ימים יגידו האם שר העבודה והרווחה החדש, איציק שמולי, שתמך אמש במשתתפות ומשתתפי אירוע המחאה, וצייץ בטוויטר כי הצליח להשיג סיוע חירום של 20 מיליון שקלים למאבק באלימות במשפחה, והאם ועדת המשנה החדשה אכן יובילו לשינוי ההכרחי והמיוחל.


אתן לא לבד, אתם לא לבד
קווי חירום וסיוע לנפגעות ולנפגעי אלימות 

118 – מוקד משרד העבודה והרווחה לייעוץ או לדיווח על אלימות במשפחה (24/7)
ניתן לפנות למוקד גם באמצעות הודעת טקסט לטלפון 055-7000128
1202 – איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ולנפגעי תקיפה מינית בישראל
03-6492469 – נעמת
9201* – נעמת (24/7)
03-6923791 – ויצ"ו
03-6120000 שדולת הנשים בישראל
1-800-353300 ל.א לאלימות נגד נשים
04-6566813 – נשים נגד אלימות
1-800-292333 בת מלך
02-6730002 תהל סיוע לנשים וילדים דתיות וחרדיות
02-5328000 – סיוע לגברים דתיים וחרדים


 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן