Skip to content

פעילים בכחול לבן תבעו את בני גנץ על "הפרת הבטחת יסוד מהותית"

תחת הכותרת "קולי נגנב", הגישו הפעילים באמצעות עו"ד דניאל חקלאי תביעה כנגד שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בה הם דורשים פיצוי סימלי בן 100 ₪ לתובע. הפעילים: "מדובר בהתחייבות יסוד שהופרה - לא לשבת בממשלה תחת נאשם בעבירות חמורות שיש עמן קלון"; מכחול לבן סירבו להגיב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קבוצה של 446 ראשי מטות, פעילי שטח ובוחרי כחול לבן שפעלו למען ח"כ, שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ במערכות הבחירות, התאגדה חת הכותרת "קלוי נגנב" והגישה הבוקר (רביעי) בבית המשפט המחוזי בתל אביב כתב תביעה כנגדו בשל הפרת התחייבות יסוד מהותית במסגרת חוזה שנכרת בינו לבינם לבל ישב בממשלה עם אדם שיש כנגדו אישום בעבירות פליליות חמורות שיש עמן קלון. כחול לבן בחרו שלא להגיב עד לפרסום ידיעה זו.
שמדובר בתביעה חוזית. מדובר בתביעה בגין הפרת חוזה. יתרה מכך: מדובר בתביעה בגין הפרת יסוד של חוזה.

וורד אמיר ועו"ד דניאל חקלאי (צילום: ציפי מנשה)

התביעה שהוגשה על ידי עורך הדין דניאל חקלאי, ביוזמת ורד אמיר, ששמשה ראש מטה שטח בעת הבחירות, טוענת כי ניתוח חוק החוזים, (וכן ניתוח משנה של חוק החוזים האחידים) מלמדים כי הפרת התחייבות היסוד מטעם הנתבע, היא בבחינת הפרת חוזה. זאת גם אם לא התכוון לבצעה מראש ועל אחת כמה וכמה אם התכוון לכך (כפי שמלמדים הגילויים האחרונים בנדון בכלי התקשורת). או אז ברור שלא מדובר רק בהפרת חוזה כלפי התובעים אלא ממש בקיום משא ומתן עימם (ובמתן הצעה) בחוסר תום-לב". התובעים מבקשים מבית המשפט לקבוע פיצוי סמלי בן 100 ₪ לכל תובע בשל הפרת הבטחת הבחירות.

עו"ד חקלאי: "מטרת התביעה אינה קבלת פיצוי כספי. למעשה, הפיצוי המתבקש הוא סמלי ביותר. מטרת התביעה היא להציב קו תיחום לנבחרי ציבור שזוכים בעמלם של ראשי מטות, פעילים ומתנדבים שמתאמצים למענם מחד, וכן זוכים בקולות מצביעים רבים מאידך, על סמך התחייבות יסוד ולאחר מכן מפרים אותה ברגל גסה. המהלך של גנץ טומן בחובו סכנה גדולה למשטר הדמוקרטי. מדובר בסכנה העמוקה ביותר לדמוקרטיה הישראלית מאז היווסדה".

המקבילה לתביעה אזרחית היא פלילית: הונאה, קבלת דבר במרמה וגניבה

למרות שהתובעים אינם מגישים תלונה פלילית כנגד גנץ, הם טוענים כי קיימת ההקבלה לתחום הפלילי שמלמדת על אפשרות להונאה, קבלת דבר במרמה וגניבה. "לא נלאה (את בית המשפט א.מ) מהדגשה כי מדובר בגניבת דעת, בגניבת משאבים רגשיים, בגניבת זמן, בגניבת השקעה רגשית ופיסית עצומה, בגניבת שעות עבודה יקרות ובגניבת שעות איכות עם בני המשפחה", נכתב בכתב התביעה, אך "מדובר גם בגניבה של כספים במובן המובהק, מאחר שכאמור לעיל וכן כמפורט מחלק מהתצהירים, היו תובעים רבים שהוציאו סכומים ניכרים מכספם האישי למען הצלחת רשימת כחול-לבן לשעבר ולמען הצלחת הנתבע". הם מבהירים כי "גניבה (סעיף 384 לחוק העונשין), קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות (סעיף 415 לחוק העונשין סיפא) ומכלול עבירות פליליות פוטנציאליות נוספות – כולן מועלות על הכתב כאפשרויות מכאיבות במיוחד". "הדברים אינם נכתבים בלב קל. אך יש להעלותם כאפשרות סבירה וקיימת", הם מוסיפים.
אם אכן לא התכוון הנתבע לקיים את התחייבות היסוד מטעמו, הדברים חמורים במיוחד, טוענים התובעים ומוסיפים: במקרה שכזה ניתן לראות כי עצם גיוסם של התובעים לפעולה באמצעות הבטחות הנתבע, נחשב כהצעה חוזית. מדובר אפוא הן בהפרת חוזה, הן בהפרת יסוד של חוזה והן בקיום משא ומתן בחוסר תום לב, תוך שהנתבע עיצב עם התובעים חוזה (בעל פה כמובן. לא חוזה כתוב) בחוסר תום לב, במרמה ותוך גניבת הדעת שלהם. ושוב לשון אחר: במקרה כזה, מדובר במצג שווא. מדובר בהונאה. מדובר בקבלת דבר במרמה. מסביר עו"ד חקלאי לבית המשפט.  ומדגיש כי "בין אם (גנץ א.מ) קיים עם התובעים משא ומתן בחוסר תום לב בטרם נרתמו הללו לסייע לו רבות וארוכות (חוסר תום לב מאחר שכבר קיים משא ומתן חשאי עם מר נתניהו בטרם הבחירות) ובין אם לאו – ברי שמדובר בהפרת חוזה מובהקת. זוהי הפרת יסוד של חוזה. ומשום כך זכאים התובעים לפיצוי", נטען בגוף התביעה.

חלק מהתובעים לפני בית המשפט (צילום: ציפי מנשה)

השקענו זמן וכסף לא על מנת שאחרים בכחול לבן יקבלו משכורות עתק

כזכור, מפלגת כחול לבן הוקמה בסוף 2018 כשכותרתה הברורה והראשונית הייתה הקמת מפלגה שתהווה בבירור חלופה שלטונית לנתניהו. ראשי המפלגה דאז: בני גנץ (חוסן לאומי), יאיר לפיד (יש עתיד), משה יעלון (תל"מ) וגבי אשכנזי כמו שאר מועמדיה לכנסת התחייבו חזור ונשנה בפני הבוחרים שלא לשבת תחת נתניהו לנוכח הגשתו של כתב אישום חמור נגדו בחשד לעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.

הכרזה שפרסמו התובעים ברשתות החברתיות

התובעים מסבירים כי חלק גדול מהם השקיעו ממרצם וזמנם על חשבון עבודתם בשכר בהתנדבות מוחלטת. הדבר חורה להם במיוחד לאור הנתונים שצירפו לכתב התביעה בדבר "משכורות העתק שמשולמות כעת מקופה המדינה למקורביו של הנתבע שמונו לתפקידים ציבוריים שונים בעקבות סיבוב הפרסה הפוליטי המדהים שביצע, ובעקבות הצטרפותו לממשלה בראשות הנאשם בפלילים בנימין נתניהו, בניגוד מובהק להתחייבות היסוד מטעמו כלפי התובעים".


עו"ד חקלאי מסביר את מהות התביעה – (צילום: ציפי מנשה)

גנץ הפר את כל התחייבויותיו בשם היושרה, ההגינות והמחויבות לשלטון החוק

לטענתם בטרם גנץ ביצע את סיבוב הפרסה המחפיר שלו בייתה לו אפשרות לגייס רוב בעד בחירתו של ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) ליו"ר הכנסת ולקדם את החוקים האוסרים על כהונה של ראש ממשלה שחשוד בפלילים, להגביל קדנציה של 8 שנים לרה"מ ועוד.
קודם לכך "הנתבע הבהיר בכל דרך אפשרית שלא זו בלבד שלא יישב בממשלה תחת הנאשם, אלא שהוא מציג אלטרנטיבה של יושרה, הגינות, הפרדת רשויות, איזונים ובלמים, מחויבות לשלטון החוק, מחויבות לעיקרון השוויון לפני החוק, מחויבות לעצמאות מערכת המשפט, מחויבות לריבונות הכנסת, מחויבות לבלימת צבירת הכוח משולל המגבלות בידי ראש הממשלה, מחויבות לבלימת השחתת המידות, מחויבות לטוהר המידות, מחויבות למנהל התקין, מחויבות להבטחת עצמאות שומרי הסף, מחויבות להבטחת הסרת עננת האיומים מעל משטרת ישראל, פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, מחויבות לקיום שיח בלתי רעיל, מחויבות לחוסנה של החברה הישראלית, מחויבות לכלל חלקי הציבור הישראלי, מחויבות לקטוע את שיח ההסתה והשיסוי, מחויבות לביצור זכויות האדם והאזרח, מחויבות למנוע כל מתקפה על מערכת המשפט, מחויבות לקטיעת כל הסתה נגד התקשורת החופשית, מחויבות לקטיעת תופעת השתלת המקורבים נושאי דף המסרים בכלי התקשורת באצטלה של עיתונאים, מחויבות לשקיפות ולהגינות, מחויבות להגבלת כהונת ראש ממשלה ל-2 קדנציות או למשך 8 שנים לכל היותר, מחויבות לחוקק חוק למניעת אפשרות הרכבת הממשלה בידי נאשם במשפט פלילי בעבירות שיש עימן קלון, מחויבות לחוקק חוק למניעת כהונת ראש ממשלה תחת כתב אישום בעבירות שיש עימן קלון וכן מחויבות כללית לטיהור האווירה של השנאה, הפילוג והרעל והאלימות המילולית בחברה הישראלית. כלשונו של הנתבע: 'או כחול-לבן או ארדואן'. לאור מחויבויות אלו התאגדו התובעים ופעלו למען בחירתו לכנסת ולראשות הממשלה, טוענים התובעים וללא התחיבויות אלו, הרי שלא היום פועלים עבורו והוא לא היה נבחר מלכתחילה.

"התחייבות היסוד מטעם הנתבע הייתה ממוקמת במתחם שמצוי במרחק 180 מעלות מהמתחם שאליו פסע בפועל לאחר הבחירות, כלומר לאחר שזכה בתוצאות פועלם הנמרץ, המייגע והעצום של התובעים וכן בקולותיהם של התובעים בשל התחייבות יסוד פשוטה שמהותה התמציתית: אין לשבת בממשלה תחת נאשם, כלומר אין להכשיר כהונת נאשם כראש ממשלה וכן יש להציג אלטרנטיבה מוחלטת ומובהקת והפוכה לדרכו הפוליטית של הנאשם ולא לשתף עימה כל פעולה לעולם. "התחייבות יסוד פשוטה ובהירה זו הופרה ברגל גסה", נטען בכתב התביעה.

"לא מדובר בהפרת הבטחה רגילה שבקעה מפי פוליטיקאי. לא מדובר בהפרת הבטחה חריגה שבקעה מפי פוליטיקאי. לא מדובר בהפרת הבטחה קיצונית שבקעה מפי פוליטיקאי. כל אלו אכן לא היו מניחים תשתית לקיום התביעה האזרחית דנן. אך במקרה זה מדובר בהפרת התחייבות היסוד האחת והיחידה מטעם הפוליטיקאי שעמד בראש הרשימה ואשר גייס אותם למען הצלחת רשימה זו אך ורק לאור התחייבות יסוד אחת ויחידה זו שהייתה בבחינת הצעה במובנה המשפטי בהתאם לחוק החוזים", מבהירים התובעים לבית המשפט.

אני לא מצליחה להתגבר ולהתאושש – גנץ שבר אותי

תמר קיסרי (67) מרחובות איננה מצליחה לעצור את דמעותיה. מבחינתה זה החלום ושברו: "אני לא מצליחה להתאושש, לא מצליחה להתגבר על זה, הוא גנב את קולותינו ועשה בדיוק ההיפך ממה שהצהיר ולמענו עבדנו".


צילום: ציפי מנשה


צילום: ציפי מנשה

דוד טויב (89) זועם: "הייתי עוזרם של רבין, פרס ופואד ו-30 שנה חבר בעבודה. בגלל שהאמנתי לגנץ, עזבתי ושכנעתי משפחה וחברים לעזוב את העבודה ולתמוך בו. הוא שיקר, רימה והונה אותי. בבחירות הבאות אצביע ללפיד".
"אני מקווה שהתביעה הזו תלמד בבתי ספר", מסכמת וורד אמיר, מובילת היוזמה, "זוהי דילמה ערכית ומוסרית שצריכה להילמד בבתי הספר".
"גם אם בית המשפט לא יקבל את תביעתנו", אומר דניאל חקלאי, "הרי שעצם העובדה שאנו עוררנו ומעוררים דיון ציבורי בשאלת המוסר והערכיות בקיום הבטחות בחירות בסיסיות חשובה. הרי מובן שלא באנו לעשות כסף מהתביעה אלא לבקש מבית המשפט שיקבע שנערך כאן חוזה שנכרת בין הפעילים והבוחרים לבני גנץ שהופר ברגל גסה ולאחר מכן יפסוק לנו פיצוי סמלי שאם יתקבל, ייתרם לאגודה לשמירת הדמוקרטיה". בכחול לבן בחרו שלא להגיב עד לפרסום ידיעה זו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן