Skip to content

אלפים בהפגנה נגד הסיפוח והכיבוש

למעלה מחמש אלפי מפגינים גדשו את כיכר רבין במחאה נגד הסיפוח והכיבוש. איימן עודה פנה לקהל בנאום מוקלט וארצות הברית פנה הסנטור הדמוקטי ברני סנדרס למפגינים: מחמם את הלב לראות שכל כך הרבה מכם, ערבים ויהודים כאחד, עומדים ביחד הערב בשביל שלום, צדק ודמוקרטיה. אני רוצה שתדעו שאתם לא לבד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למעלה מחמשת אלפי מפגינים הפגינו הערב (שבת) כנגד כוונת ממשלת ישראל לספח חלקים מהגדה המערבית כבר ביולי הקרוב. ההפגנה התקיימה בכיכר רבין בתל אביב לאחר שהמשטרה חזרה בה אמש מהחלטתה לאסור את קיום ההפגנה בכיכר מחשש לריבוי משתתפים בניגוד לתקנות החירום הרפואיות של משרד הבריאות והממשלה.  המארגנים מצידן התחייבו לסמן את מקומות העמידה המתוכננים וסיכמו עם המשטרה כי מספר המשתתפים יוגבל בקרוב ל-2,000, אולם בשעה זו מספר המפגינים נראה יותר מ – 5000 מפגינים.

צילום: דן בר דב


צילום רחפן

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, פתח את ההפגנה בנאום מוקלט ואמר: "אנחנו נמצאים בצומת דרכים. דרך אחת מובילה לחברה משותפת עם דמוקרטיה אמיתית ושוויון אזרחי ולאומי לאזרחים לערבים. הדרך השנייה תוביל אותנו לשנאה, אלימות, סיפוח ואפרטהייד. אנחנו יכולים לעצור את הסיפוח, אבל כולנו נצטרך להיאבק בו יחד. לא יהיה צדק חברתי אם לא נסיים את הכיבוש, כי אין דמוקרטיה ליהודים בלבד".


נאומו המוקלט של איימן עודה

צילום: דן בר דב

 

צילום: דן בר דב

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, נאם ואמר: "הסיפוח הוא פשע מלחמה. פשע נגד השלום, פשע נגד הדמוקרטיה, פשע שיעלה לנו בדם. תאוות כוח משיחית מכאן התלכדה עם חזיונות משיחיים משם, המתנחלים מצאו את האוונגליסטים, וההזיות האלה ממיטות עלינו אסון, על כולנו – יהודים וערבים". לדבריו, "האנשים שאמורים היו להיות אלטרנטיבה – האנשים שקיבלו את הקולות מאיתנו -הרימו ידיים וזחלו לצד השני. בני גנץ, גבי אשכנזי, עמיר פרץ, אבי ניסנקורן. אתם שותפים מלאים, אתם אלה שנותנים גיבוי והכשר לאסון הזה – והאחריות תהיה עליכם".

יו״ר סיעת מרצ, ח״כ תמר זנדברג, אמרה: ״לדיל הזה אין קשר למה שטוב לנו, ישראלים ופלסטינים שגרים כאן במזרח התיכון. זה דיל מקולל בין אחד שמנסה לנצח בחירות לאחר שמנסה לברוח ממשפט. טראמפ לא ידיד ישראל. ביבי לא טוב לישראל. זה דיל שיהפוך את ישראל רשמית למדינת אפרטהייד. ריבונות בלי אזרחות זה אפרטהייד. להגיד את האמת על האפרטהייד זה לא קיצוני. הפיכת ישראל למדינה מצורעת בעולם זה קיצוני. העוול המוסרי שנגרם למליונים – זה קיצוני״.

״עכשיו הזמן להגיד לא. להיאבק בכל הכוח, לא לשתוק. יהודים וערבים, ולהקים גם אלטרנטיבה אמיתית לשלטון הימין שיודעת – ביחד אנחנו יכולים להגיד כן לשלום, לא לכיבוש, לא לסיפוח״, אמרה זנדברג.

צילום: דן בר דב

על המסך הוקרן גם נאומו של המועמד לנשיאות ארצות הברית, הסנטור הדמוקרטי ברני סנדרס שהוקלט במיוחד להפגנה נגד הסיפוח והכיבוש: "ערב טוב, כיכר רבין", פתח הסנטור בדבריו, "בימים קשים אלה לישראל, ארה"ב ולמדינות ברחבי העולם מעולם לא היה יותר חשוב להיאבק למען צדק ולהילחם למען העתיד שמגיע לכולנו. מחמם את הלב לראות שכל כך הרבה מכם, ערבים ויהודים כאחד, עומדים ביחד הערב בשביל שלום, צדק ודמוקרטיה. אני רוצה שתדעו שאתם לא לבד.

יש מיליוני אנשים מסביב לעולם שתומכים בערכים האנושיים הבסיסיים האלה. זה תלוי בכולנו לעמוד כנגד מנהיגים רודניים ולבנות עתיד של שלום בשביל כל פלסטיני וכל ישראלי.

כמוכם אני מאמין שהעתיד של פלסטינים וישראלים כרוכים זה בזה ושמגיע לכל הילדים שלכם לחיות בבטחון, חופש ושוויון. בשביל שזה יהיה אפשרי, התוכנית לספח בצורה לא חוקית כל חלק של הגדה המערבית, חייבת להיעצר. הכיבוש מוכרח להסתיים. אנחנו חייבים לעבוד ביחד כדי לבנות עתיד של שווין וכבוד בשביל כל האנשים בישראל ובפלסטין.
אני יודע שביום שנחגוג את הקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל, זה יהיה בגלל שאנשים כמוכם נאבקו למען צדק, נאבקו בשביל דמוקרטיה, ונאבקו בשביל זכויות אדם. במילים של חברי איימן עודה, העתיד היחיד הוא עתיד משותף. נבנה אותו יחד. אני יודע שאני מדבר בשם רבים. פה בארה"ב כשאני אומר – אני אתכם בסולידריות", סיים הסנטור את דבריו.


נאומו המוקלט של הסנטור ברני סנדרס

מהמשטרה נמסר כי בעקבות המחאה נסגרו לתנועה הכבישים הסמוכים לכיכר רבין: רחוב אבן גבירול משדרות שאול המלך עד ארלוזורוב בשני הכיוונים; פרישמן מכיכר מסריק עד אבן גבירול בשני הכיוונים; שדרות דוד המלך מוויצמן עד אבן גבירול; רחוב מלכי ישראל מבן גוריון ועד שדרות ח"ן בשני הכיוונים; שדרות ח"ן מנצח ישראל עד פרישמן; שדרות בן גוריון משלמה המלך עד אבן גבירול; רחוב בלוך מארלוזורוב עד אבן גבירול.

צילום: ציפי מנשה

 

צילום: ציפי מנשה

 

צילום: ציפי מנשה

מטעם 39 ארגוני המחאה שמכנים עצמם : "הקואליציה כנגד הסיפוח והכיבוש", שהשתתפו בהפגנה שכותרתה "לא לכיבוש, לא לסיפוח, כן לדמוקרטיה", מסרו היום: "אנחנו צועדים קדימה, יהודים וערבים, לקראת מחר אחר לישראלים ולפלסטינים. נתניהו וטראמפ מקבעים מציאות אלימה של שנאה והפרדה, ועכשיו הם רוצים לחלק ולספח שטחים מהגדה המערבית, לפנות תושבים ולשלול אזרחות מאזרחי ישראל הערבים – תושבי המשולש וואדי ערה. אם זה יקרה – זה יחסל כל תקווה לפתרון. אבל אנחנו יודעים שיש דרך אחרת, שוויונית וצודקת, של שתי מדינות, ושאנחנו חייבים להיאבק עליה".

צילום: ציפי מנשה

 

צילום: ציפי מנשה

ביום חמישי החליטה המשטרה לאסור את ההפגנה, ובפגישה בתחנת לב תל אביב נאמר למארגנים כי בימים אלה אי אפשר לקיים תהלוכות, בטענה שצו בריאות העם אוסר על כך, אולם בצו או בתקנות שעת החירום אין איסור מפורש כזה. המארגנים אף התבקשו שלא לפרסם את ההפגנה בפייסבוק. בתגובה הודיעו פעילי שמאל שיגיעו לכיכר בכל מקרה, וחברי כנסת מהרשימה המשותפת פנו למשטרה בבקשה להתיר את ההפגנה, עד שלבסוף בוטל האיסור.

מאחורי ההפגנה עומדים כשלושים ארגונים ומפלגות, בהם חד"ש, מרצ, שוברים שתיקה, לוחמים לשלום, עומדים ביחד, שלום עכשיו, מחזקים, רופאים לזכויות אדם פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני, ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, גוש שלום, מחסום ווטש ועוד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן