Skip to content

לגלות את ראשון לציון מחדש

לראשון לציון מסתבר יש הרבה מה להציע למבקר בה, החל מביקור היסטורי בערש סמלי הלאום כמו הדגל וההמנון (כן,כן מתברר שהם נוצרו בראשון לציון) ,עבור בחוויה אמנותית במוזיאון אגם (גם הוא יליד העיר) וכלה בחווית אקסטרים.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראשון לציון היא כיום עיר משגשגת ופורחת, הרביעית בגודלה בארץ ובעיני רבים נחשבת בעיקר כפרבר או עיר שינה של תל אביב המטרופולין הגדול. אבל מי שחושב כך מפספס ובגדול לראשון בהחלט יש מה להציע למבקרים בה. ראשית ההיסטוריה, כאן בראשון לציון זה  התחיל… כאן נוצר והונף לראשונה דגל כחול לבן עם מגן דוד במרכזו, כאן נכתב (לפחות בחלקו) ההמנון הלאומי "התקווה" כאן הותאמה לשיר המנגינה וכאן שרו אותו לראשונה, כאן למדו עברית בעברית בבית הספר העברי הראשון, כאן צמחו שפה ותרבות ובעיקר תודעה מקומית עברית, לימים "ישראלית".

המרתף בו התגורר נפתלי הרץ אימבר (צילום:דן בר דוב)
המרתף בו התגורר נפתלי הרץ אימבר (צילום:דן בר דוב)
תווי הלחן של "התקווה" (צילום:דן בר דוב)
תווי הלחן של "התקווה" (צילום:דן בר דוב)

בלב ההיסטורי של העיר, שוכן מוזיאון ראשון לציון המספר את סיפורה של המושבה, בכורת מושבות העלייה הראשונה (1882) ואת תרומתה לעיצוב התרבות הישראלית. המוזיאון פרוס על מתחם היסטורי ומשלב מסלול לסיור עצמי משולט בין בתי הראשונים בנוף המושבה של פעם. במוזיאון תצוגות מרהיבות החושפות את המבקרים לחיי המתיישבים הראשונים ולמעשיהם שהיוו את המסד למדינה שבדרך. בתערוכות מציג המוזיאון את יצירת סמלי הלאום בראשון לציון: הדגל, “התקווה”, חידוש השפה העברית, בית הספר העברי הראשון ועוד.  המוזיאון שוכן במבנים היסטוריים מראשית ימי המושבה. המבנים משוחזרים ומציגים ריהוט ופריטים אותנטיים של אותה תקופה ומוצגות בהם תערוכות שונות כמו: “אדם ואדמתו” המציגה את ראשית החקלאות בראשון לציון, “בגדי ראשונים” דמויות מהמושבה הלבושות בבגדי התקופה, “בעבודה ובמלאכה” המציגה רחוב של בעלי מלאכה משנותיה הראשונות של המושבה ועוד. בבאר המרשימה של המושבה מוצג מיצג אורקולי חוויתי המספר את סיפור מציאת המים שחרץ את גורלה של ראשון לציון לחיים. המרתף בו התגורר נפתלי הרץ אימבר, מחבר “התקווה”, ובו מוצגת תערוכה אודות ראשון לציון כערש הולדת ההמנון.

בצמוד למוזיאון תמצאו את  בית גורדון-לונדון, בית מידות בן למעלה מ 120שנים שעבר שימור יוצא דופן בו שוכנת הגלריה העירונית לאמנות המארחת תערוכות אמנות עכשווית של אמנים ישראלים מובילים.

שיעור לדוגמא בבית הספר הראשון שלימד בעברית צילום:דן בר דוב)
שיעור לדוגמא בבית הספר הראשון שלימד בעברית (צילום:דן בר דוב)

מוצגים במוזיאון ראשון לציון (צילום:דן בר דוב)
מוצגים במוזיאון ראשון לציון (צילום:דן בר דוב)

יעד נוסף ומומלץ ביותר שבעוונתי לא הייתי מודע לו הוא מוזיאון אגם לאמנות המוקדש ליצירתו של יעקב אגם. המוזיאון הקטן והחביב שוכן בחלקה המערבי ,החדש יותר של העיר, הינו יוזמה משותפת של עיריית ראשון לציון והאמן המוכר בעולם כאבי התנועה הקינטית, מציג יצירות פורצות דרך משישה עשורים של עשייה בינלאומית, אשר הוצגו בעבר במוזיאונים ובאוספים נחשבים. האמנות של אגם מרתקת צופים מכל הגילאים, מילדים ועד אוצרי אמנות וחוקרים מכל העולם.  אגם עושה שימוש במגוון מדיה: פיסול וציור שמשנים צורה, ציורי תבליט פולימורפיים, יצירות דיגיטליות אינטראקטיביות, חפצים ומיצבים. גם כיום ממשיך אגם לחדש בשאיפה לבסס את המוזיאון, מהיחידים בעולם המוקדש לאמנות קינטית, כמרכז  לתפיסת העולם האמנותית שמפעילה אותו ולמתודולוגית החינוך החזותית זוכת הפרסים שלו. מוזיאון אגם מאפשר לראות "מעבר לנראה" ולחוות אמנות שמשקפת מציאות כ"תנועה תמידית" – שלא ניתן לייצג אותה כתמונה בודדת – מציאות אשר המאפיין הקבוע היחיד שלה זה שינוי. כל מבקר מוזמן לחקור ולתקשר עם העבודות בעלות הממדים הרבים והמשתנים, ולשקוע במה שהאמן קורא לו המימד הרביעי – מימד המכיל זמן, תנועה, שינוי ואת הבלתי צפוי.חזית מזויאון אגם (צילום דן בר דוב)

המוזיאון עוצב על ידי האדריכל דוד נופר, ומשתרע על פני כ-3,200 מ"ר, המוקדשים לתערוכות ומציעים גם ארכיטקטורה מורכבת, ומרחב מדיטטיבי ומעורר השראה. ברחבת הכניסה, בלובי ובאולם המרכזי ניצבים עמודי כלילה ע"ש רעייתו המנוחה של האמן, תרומת משפחת כדר וקרן נעמי. המיצב כולל עשרים ותשעה עמודים אשר מטשטשים את הגבול בין פנים לבין חוץ. הצופים משוטטים בתוך סביבה מפוסלת מרהיבה, חווים סימפוניה ויזואלית מרתקת, כאשר כל צעד וכל מבט חושפים מוטיבים.

האולם המרכזי של מוזיאון אגם (צילום:דן בר דוב)
האולם המרכזי של מוזיאון אגם (צילום:דן בר דוב)
במוזיאון אגם (צילום:דן בר דוב)
במוזיאון אגם (צילום:דן בר דוב)

על המרפסת הפנימית בבנין מוצג הפנורמגאם על שלל צבעיו, ציור תבליט באורך 22 מטר שהוצג במקור במוזיאון גוגנהיים בניו יורק, בתערוכה ההיסטורית של אגם ב-1980. בהליכה לאורך הקירות המפותלים יגלו המבקרים  קשת צבעונית מרהיבה הפורצת מתוך לובן ורוגע ובהמשך מתפוגגת. באולם החוויה, חלל המדיה הרב-בימתי הנמצא במתחם יתקיימו שלל אירועים – תערוכות, הופעות, הרצאות ומיצגים הנמצאים בדיאלוג עם חזונו של האמן. בנוסף, יארח המוזיאון כנסים סמינרים וסיורים, כמו גם פעילויות וסדנאות יצירתיות לכל הגילאים ובמגוון שפות. שעות פעילות: שני – שבת  10:00-14:00

פלייבוקס ,לרחף באוויר (צילום:דן בר דוב)
פלייבוקס ,לרחף באוויר (צילום:דן בר דוב)

אחרי מנות ההיסטוריה והאמנות הגדושות אתם יכולים לקנח בחווית אקסטרים ב- FlyBoxהשוכן כשלוש דקות נסיעה ממוזיאון אגם . ה- FlyBox הינו מנהרת הרוח הראשונה בישראל בחלל סגור ובטוח. בשנת 1998 חברת iFLY הבינ״ל פתחה לקהל הרחב את מנהרת הרוח הוורטיקלית הראשונה לתעופה אנושית בחלל סגור באורלנדו ארה״ב. מאז ועד היום הוקמו ברחבי העולם כבר מעל 150 מנהרות רוח מתקדמות המדמות תנאי תעופה לגוף האדם כמו בצניחה חופשית. בזכות הטכנולוגיה המשוכללת נוצרת תנועה של רוח המאפשרת לכל אחד ואחת לחוות תעופה אמיתית של הגוף, בחלל סגור ובטוח, בליווי צמוד של מדריך מנוסה המוסמך על ידי ארגון תעופת הגוף הבינלאומי IBA. האתר שוכן במתחם האגם, ליד ה״יס פלאנט״ מציע חבילות תעופה שונות לכל המשפחה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן