Skip to content

הממשלה לעצמאיים – דמי אבטלה? לא מגיע לכם

בעוד העצמאיים מצפים בכיליון עיניים לעזרה ממשלתית ולמעלה ממיליון מובטלים הופכים רעבים ללחם, דחתה מליאת הצעת חוק שתאשרר דמי אבטלה לעצמאיים. לעומת זאת מחר יימשך הדיון בחוק נתניהו בו "יזכה" ראש הממשלה בהחזרי מס של מאות אלפי ₪, וביום ראשון תדון וועדת הכספים בהטבות תנאי שכר נוספים שח ראש הממשלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מליאת הכנסת דחתה הבוקר (רביעי) ברוב של 54 מול 36 את הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – דמי אבטלה לעצמאיים), התש"ף-2020 של חברי הכנסת מאיר כהן ויאיר לפיד, אליה הוצמדה הצעה דומה של ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו).

הצעת החוק קובעת זכאות לעובדים עצמאיים לקבל דמי אבטלה, בדומה לעובדים שכירים במשק. על פי המוצע ביטוח האבטלה לעצמאיים ינוהל בביטוח הלאומי כענף ביטוח נפרד וימומן מאוצר המדינה ומתקבולים שגבה המוסד לביטוח לאומי מדמי הביטוח לענף זה. הצעת החוק קובעת את התנאים והכללים לתשלום דמי האבטלה לעצמאיים כאמור.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "חוק הביטוח הלאומי במתכונתו היום מפלה לרעה את אוכלוסיית העובדים העצמאים לעומת העובדים השכירים במשק, שכן בניגוד לעובדים השכירים הנהנים מרשת ביטחון סוציאלית במקרה בו פרנסתם נפגעת בשל פיטורים, עובד עצמאי אשר סוגר את עסקו אינו זכאי לכל סיוע מהמדינה.  הצעת חוק זו מבקשת להשוות ולו במקצת את התנאים הסוציאליים של העובדים העצמאים בכך שהיא מבקשת לאפשר להם לקבל דמי אבטלה  שאותם זכאים לקבל כלל העובדים במשק".

ראש האופוזיציה ויש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, מגיב להצבעת המליאה (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

ח"כ לפיד: "בנימין נתניהו נכשל בטיפול הכלכלי בקורונה. כישלון גמור. אחוז האבטלה בישראל הוא מהגבוהים בעולם המערבי. אף אחד לא מבין את ההנחיות. אף אחד לא מבין מה יהיה פה עוד חודש. דמי אבטלה לעצמאים הוא דבר כל כך ברור, כל כך אלמנטרי, כל כך הכרחי, שכמעט לא צריך להסביר אותו. בטח לא צריך להסביר אותו עכשיו, בזמן הקורונה."

לעומת זאת וועדת הכספים של הכנסת תמשיך ותדון ביום ראשון הקרוב דיון בנושא החלטת שכר שרים וסגני שרים (תיקון והוראת שעה), התש"ף – 2020 – תנאי ראש הממשלה, תנאי ראש הממשלה החלופי ועדכונים נוספים.

נתניהו וגנץ במליאה. מחר יצביעו עבור החזרי מס לנתניהו (צילום: עדינה וולמן דוברות הכנסת)

נתניהו יקבל ככל הנראה את תמיכת כחול לבן בדרישותיו הכספיות

בנוסף, נתניהו שביקש אתמול מוועדת הכספים של הכנסת לקבל מאוצר המדינה רטרואקטיבית החזר על מסים ששילם במשך תשע שנים בתקופת כהונתו, כתוצאה מ"תשלומים, שירותים וטובות הנאה". יקבל מחר בוועדת הכספים את מבוקשו. ההערכה היא כי התשלום שנתניהו מבקש לקבל עליו פטור נאמד במאות אלפי שקלים.

בשנת 2017 בג"ץ קבע שנתניהו צריך לשלם מס על הוצאות הבית הפרטי. חצי שנה לאחר מכן, ח"כ מיקי זוהר העלה הצעת חוק שאושרה בכנסת, הפכה את ההחלטה וקבעה שנתניהו, החל מראשית 2018, לא צריך לשלם מס על הוצאות פרטיות. כעת, נתניהו מבקש לקדם תיקון חקיקה לפיה הוא יהיה פטור מתשלום מס על הוצאות פרטיות גם לפני 2018, ובכל השנים מאז כהונתו כראש הממשלה מאז 2009.  בכחול לבן מנהלים מגעים עם הליכוד ולפיהם תתמוך המפלגה בדרישות נתניהו ובלבד שסעיפי החוק לא יכללו סעיפים המשווים את ראש הממשלה החליפי בני גנץ.

ארגוני הנכים: ממשלת ישראל והעומד בראשה אטומים

מאבק הנכים (צילומים: דוברות מטה המאבק, ואמיר יעקב ביקורת בונה)

תוך כך פרסמו היום ארגוני הנכים שחזרו להפגין על השוואת קצבתם לשכר המינימום את יחסם לבקשות ראש הממשלה בנימין נתניהו להחזרי מס:" ראה"מ נתניהו מקבל החזר מס, ומדי יום מתים נכים בגלל חוסר תקציב לתרופות ומזון. אין לנו ברירה אלא לצאת למאבק על חיינו, כדי להשיג בכל דרך אפשרית את העלאת קיצבת הנכות. ואם זה אומר להפוך את המדינה לשדה קרב, כך יהיה".
ארגון הנכים הופכים לפנתרים הוסיפו ומסרו: "לצערנו כנראה שממשלת ישראל והעומד בראשה אטומים למצב הכה קשה של הנכים במדינת ישראל ומתעלמת באופן שיטתי למצוקות של הנכים ולכן קבוצות ארגוני הנכים זועמים על שרי הממשלה וחברי הכנסת שמצביעים בעד מתן הטבה זו.
נהפוך את המדינה לשדה קרב ולא ניתן שיהיה פה חוסר שיויוניות אומר מוביל מחאת הנכים אייל כהן ומוביל קבוצת הנכים הופכים לפנתרים. במצב שלנו כיום ממשלת ישראל לא משאירה לנו ברירה אלה לצאת לקרב על המחיה והתרופות."

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן