Skip to content

"אנחנו נחנקות": מחאת העובדות הסוציאליות

בתחילת השבוע יצאו אלפי עובדות ועובדים סוציאליים לצעדת מחאה בת ארבעה ימים. היום (חמישי) הם התכנסו בגן הוורדים בירושלים מול משכן הכנסת, מוחים על קריסת שירותי הרווחה: על העומס הרב, המחסור בכוח אדם, השכר הנמוך והיעדר הביטחון האישי בעבודה • אם לא ייענו דרישות האיגוד יחריפו בקרוב את הצעדים הארגוניים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
עובדות סוציאליות מראשון לציון, בדרך למחאה בירושלים. צילום: יולה זובריצקי, מגפון ניוז
עובדות סוציאליות מראשון לציון, בדרך למחאה בירושלים. צילום: יולה זובריצקי, מגפון ניוז

"נכון, לא בחרנו במקצוע קל.
ידענו את זה מהרגע שבחרנו ללמוד עבודה סוציאלית.
אין שום דבר קל בלתמוך באנשים במשברי החיים שלהם.
אין שום דבר פשוט בלסייע לאישה נפגעת אלימות במשפחה לצאת מהבית שבו עלולים לרצוח אותה, או למשפחה המתמודדת עם מחלה קשה.
אין שום דבר שמח בלהיות הכתובת האחרונה של האנשים הכי מוחלשים בחברה שלנו.
אבל הגענו למצב בו זה לא אפשרי לעשות את העבודה שלנו.
הגענו למצב בו אין לנו אוויר.
אנחנו נחנקות.
אנחנו נחנקות כי כל עובד סוציאלית שאמורה לטפל ב-300 (!) משפחות לבד חיה במירוץ בו אי אפשר לנצח.
אנחנו נחנקות כי אנחנו מותקפות באלימות, באכזריות ובברוטליות – ואין מי שיגן עלינו.
אנחנו נחנקות כי אנחנו צריכות לסגור את החודש עם משכורות מבישות, שבקושי מאפשרות לקיים חיים ומשפחה, שלא לדבר על לחסוך.
ואז הגיעה הקורונה.
המשבר החברתי והכלכלי הכי גרוע שישראל ידעה – אולי אי פעם.
והתורים בלשכות האבטלה התארכו. וההודעות בטלפונים שלנו נערמו. והפניות אלינו התגברו והתגברו – והמחנק? הוא רק התגבר. כי במקום לחזק את השירותים החברתיים במשבר הקורונה, החליטו להפנות לנו עורף.
ואנחנו נחנקות.
אם לא נקבל הנשמה עכשיו – לא יישארו בישראל שירותים חברתיים.
לכן אנחנו יוצאים ויוצאות למאבק. לכן אנחנו הולכות להילחם, ולצעוק, ולא להפסיק עד שבממשלה יבינו מה חייבים לעשות: להבטיח הנשמה לשירותים החברתיים בישראל – עכשיו!"

לפני כשבועיים עלתה קריאה זו להתנעת המאבק הנוכחי בדף הפייסבוק של איגוד העובדים הסוציאליים.

בתחילת השבוע יצאו אלפי עובדות ועובדים סוציאליים לצעדת מחאה בת ארבעה ימים. היום (חמישי) הם התכנסו בגן הוורדים בירושלים מול משכן הכנסת, מוחים על קריסת שירותי הרווחה: על העומס הרב שעימו הם מתמודדים, המחסור בעובדים, השכר הנמוך והיעדר הביטחון האישי בעבודה. יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, הבהירה, כי אם דרישות האיגוד לתוספת משמעותית לתקציב הרווחה לא ייענו, יושבתו השירותים החברתיים בעוד כשבועיים.

מחאת העובדות הסוציאליות. צילום: יולה זובריצקי, מגפון ניוז
מחאת העובדות הסוציאליות. צילום: יולה זובריצקי, מגפון ניוז

כ-24 אלף עובדות ועובדים סוציאליים מועסקים במחלקות לשירותים חברתיים ברחבי הארץ, כ-89% מהם הן נשים. רוב העובדות והעובדים הסוציאליים מועסקים במשרות חלקיות בשל תקצוב חסר.

אתמול פרסם משרד העבודה והרווחה נתונים מכל המחלקות לשירותים חברתיים ברחבי הארץ, לפיהן חלה עלייה חדה במספר התיקים החדשים במחלקות לשירותים חברתיים ברחבי הארץ. בשבוע השלישי של החודש הנוכחי (יוני 2020) נפתחו ברחבי הארץ 1,665 תיקים חדשים, לעומת 1,032 בשבוע השלישי של חודש יוני 2019. המדובר בעלייה של 61%. משבר הקורונה הביא לפניות רבות מהרגיל אל מחלקות הרווחה, שקרסו תחת העומס עוד קודם לכן. במשרד העבודה והרווחה צופים שמספרים אלו יגדלו אף יותר ככל שיותר אנשים יאבדו את זכאותם לדמי אבטלה וידרשו קצבת הבטחת הכנסה, קצבה נמוכה בהרבה.

מהמידע שפורסם אתמול עולה, כי ב-63 יישובים ברחבי הארץ מטפלת כל עובדת סוציאלית ביותר מ-300 מטופלים בממוצע. שיאנית העומס היא המחלקה לשירותים חברתיים ביישוב תל-שבע, שבה ישנה עובדת אחת על 758 מטופלים. ברהט ישנם 699 מטופלים לכל עובדת ובלקייה 599. ביישוב החרדי רכסים ישנם 544 מטופלים לכל עובדת סוציאלית, באלעד 368, בביתר עלית 375 ומודיעין עלית 341. גם יישובים חזקים מבחינה סוציאו-אקונומית נמצאים ברשימה: ביישוב מיתר ישנם 364 מטופלים בממוצע לכל עובדת סוציאלית, בעומר 374 ובזיכרון יעקב 456 מטופלים.

העומס הוא לא האתגר היחיד שעומד בפני העובדות הסוציאליות. לאחרונה אירעו מספר מקרי אלימות קשים שהופנו כלפיהן, מקרים שהם חלק ממגמה מדאיגה של עלייה משמעותית של מקרי אלימות פיזית של מטופלים כלפי עובדות סוציאליות בשנים האחרונות. תכנית ההגנה לעובדות סוציאליים וכן הפעלת יחידה שאחראית על ביטחון העובדים הסוציאליים ברשויות המקומיות עדיין לא יצאו אל הפועל, והמשא ומתן עליהן בין משרדי האוצר, הרווחה והאיגוד המקצועי תקוע כבר תקופה ארוכה.

"אנו נמצאות תחת מתקפה מתמשכת", פנו לפני כחודש מאות עובדות סוציאליות לחוק הנוער אל שר האוצר, ישראל כ"ץ, ואל שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, איציק שמולי, וקראו להם לפעול מיידית כדי למנוע אירועי אלימות כלפיהן. "אנחנו חוששות לחיים שלנו ואיננו מוכנות לעבוד עוד ללא הגנה, ללא שמירה, ללא תנאים ותגמול הולם", כתבו להם. לפי ממצאי סקר, שערך בשנת 2019 איגוד העובדים הסוציאליים, 30% מ-1,600 עובדות מעשרות לשכות רווחה אישרו כי הותקפו פיזית בידי מטופלים. 55% מהנשאלות העידו כי אינן מרגישות בטוחות במקום העבודה.

מחאת העובדות הסוציאליות. צילום: יולה זובריצקי, מגפון ניוז
מחאת העובדות הסוציאליות. צילום: יולה זובריצקי, מגפון ניוז

עשרות סגני ראשי ערים, חברי מועצת ומחזיקי תיקי רווחה ושירותים חברתיים מרחבי הארץ תומכים במאבקן של העובדות הסוציאליות. במכתב מטעמם, שנשלח השבוע לראש הממשלה ולשרי האוצר והעבודה והרווחה, נכתב: "העובדות הסוציאליות עומדות בחזית האמיתית של ההתמודדות מול המצוקות החברתיות והכלכליות ונשלחים למאבק ללא כלים ראויים – החל מתקנים, דרך משכורות ראויות וכלה במשאבים הנדרשים להענקת שירותים מיטיבים. הדבר החריף עוד יותר בתקופת הקורונה והיציאה מהמבידוד שהוביל לעליה דרמטית בצריכת שירותים חברתיים ברשויות המקומיות".

"הקורונה האירה בזרקור ענק את הפערים העצומים בין הרצוי והמצוי בתחום הטיפול על כל גווניו במדינת ישראל," התייחס יו"ר איגוד הפסיכיאטריה של הר"י, צבי פישל, למחאה, "חברה נמדדת בדאגתה למוחלשים ולחלשים שבה. אוכלוסיות שלמות, שנדחקו על ידי המדינה לחצר האחורית, משוועות כעת לסיוע של השירותים החברתיים ובהם גם שירותי בריאות הנפש. ההזדהות שלנו היא הקול של אלפי פונים חדשים לשירותי בריאות הנפש בעקבות הקורונה, ועוד רבים אחרים המטופלים בה, על ידי צוות מסור אבל חסר מאוד. זה הזמן לתוכנית חירום להצלת השירותים החברתיים לאור החמרת המשבר בשירותי הרווחה והבריאות, לפני שיהיה מאוחר מדי. המגיפה שאחרי המגיפה כבר כאן".

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי הצטרף אתמול לצעדת העובדות הסוציאליים בבית שמש. "אני תומך במאבק העו"סים ואתייצב לצדם בממשלה ובכל מקום במאבק למעמדם, מוגנותם ושיפור תנאי העסקתם", אמר השר.

בדרך מראשון לציון אל המחאה בירושלים. צילום: יולה זובריצקי, מגפון ניוז

3 Comments

  1. shai
    27 ביוני 2020 @ 17:43

    אתם לא נחנקות מספיק לשחק את המשחק של המסכנות. מי שנחנק אלו האנשים שצריכים לסבול אתכם . קשישים נכים וכולי
    .. לכו לחפש עבודה אמיתית את הרווחה צריך לסגור.

  2. לילך
    25 ביוני 2020 @ 18:05

    צריך להבין דבר קריטי- אם לאנשים יש תלונות על המערכת, האחריות מוטלת על קובעי המדיניות שבמשך שנים על גבי שנים מזניחים את הרווחה עד לכדי הזניית השירותים. איך ייתכן שיש מאות תקנים ואף אחד לא רוצה לעבוד בזה? תלכו לאוניברסיטאות ותשאלו סטודנטים לעו"ס איפה ירצו לעבוד? כולם רוצים להיות מטפלים בקליניקות ואף אחד לא חושב אפילו על הרווחה, בריאות ודומיו. למה? כי המדינה הרגה את המקצוע. מי שהולך לעבוד בזה נחשב(ת) מלאך חריג, וגם קצת מזוכיסט. ואז גם השירות עצמו הופך להיות פחות מקצועי, פחות נגיש, ומי שנפגע הם המטופלים שלא מקבלים באמת את היחס הראוי. כי איך אפשר לתת יחס ראוי כשיש כזה עומס?! העובדות הסוציאליות מופסדות מכל ההיבטים. זה ציני וזה אנטי מדינת רווחה, וזה רע לעולנו כחברה.

  3. ענת
    25 ביוני 2020 @ 15:22

    כמה הן יפות

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן