Skip to content

מכתב גלוי לראשי היישובים: "כיפת ברזל" לא מגנה על יישובי עוטף עזה

חרף ההצלחה הטכנית של מהנדסי רפאל והמסירות והמקצוענות של חיילי צה"ל, כיפת ברזל לא מסוגלת להגן על יישובי עוטף עזה, גם לא על אתרים אסטרטגיים והיא קורסת כלכלית במבחן כולל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חרף ההצלחה הטכנית של מהנדסי רפאל והמסירות והמקצוענות של חיילי צה"ל, כיפת ברזל לא מסוגלת להגן על יישובי עוטף עזה, גם לא על אתרים אסטרטגיים והיא קורסת כלכלית במבחן כולל

מאת ד"ר עודד עמיחי*

עם סיום (?) הסבב האחרון בעימות מול ארגוני הטרור מרצועת עזה, ולקראת החזרה לשגרה (ירי על יישובי עוטף עזה בלבד), ולפני הסבב הבא, אני מציע לכם לקחת פסק זמן מהפסטיבל הלאומי סביב הצלחת "כיפת ברזל" ולהתחיל לחשוב.

כיפת ברזל (צילום: ליאור גרונדמן)
כשיגמר מלאי טילי היירוט. כיפת ברזל (צילום: ליאור גרונדמן)

אין עוררין על ההצלחה הטכנית של מהנדסי רפאל, ואין עוררין על המסירות והמקצוענות של חיילי צה"ל. זה מובן מאליו. האם "כיפת ברזל" הסירה את איום הרקטות והפצמ"רים על העורף הישראלי? האם באמת בסיסי צה"ל ואתרים אסטרטגיים יהיו מוגנים יותר? חשבו על זה שוב.

כל מה שאמרנו התממש:

א. "כיפת ברזל" לא מסוגלת להגן על יישובי עוטף עזה, הנמצאים בטווח הקצר מכ-7 ק"מ ממקום שיגור האיומים, והרי לשם זה היא פורמלית פותחה פורמלית. אתם יודעים זאת היטב. הטווח בו "כיפת ברזל" לא פועלת היה אתמול 4.5 ק"מ, היום זה 7 ק"מ, מחר 10 ק"מ ומחרתיים 15 ק"מ (השר וילנאי אישר טיעוננו זה בהצהירו לפני חודשים אחדים על צורך בהרחבת המיגון ל-15 ק"מ).

ב. "כיפת ברזל" לא מסוגלת להגן על מרבית האתרים האסטרטגיים ובסיסי צה"ל, הנמצאים בטווח העולה על כ-70 ק"מ ממקום שיגור האיומים (לאחרונה פורסם שרפאל משדרגת ביצועי כ"ב כדי להגיע לטווח זה. ולמניעת אי הבנה, זה לא טווח המעוף של "כיפת ברזל", זה הטווח ממנו משוגר האיום).

ג. יידרשו מספר רב של סוללות "כיפת ברזל", מאחר ששטח ההגנה של כל סוללה הוא קטן. לזה לא יהיה לעולם תקציב, גם לא באמצעות הבורסה (כפי שפורסם באחד העיתונים, ספק ברצינות).

ד. עלות הירי של "כיפת ברזל" גבוהה מדי. ההשקעה ב"כיפת ברזל" ברובה מתכלה. התחמושת – טילי יירוט, אינה זמינה וזמן ייצורה ארוך. בעימות גדול יותר משהיה בימים אלה, לכשיגמר מלאי טילי היירוט המוגבל בשל עלותו ("כיפת ברזל") יישאר העורף חשוף ללא הגנה כלשהי. לעולם לא יהיו מספיק "כיפות ברזל" כדי ליירט את מצבור הרקטות של ארגוני הטרור.

אני ער לעובדה שאיש מכם לא טורח להתייחס לדברינו. אתם מנערים האחריות מעצמכם בטענה שאינכם אנשי מקצוע. לכשיגיע האסון, לא יעמוד לכם טיעון זה.

אני חוזר וקורא לכם, להצטרף לקריאתנו לשכנע ואם יש צורך גם לאלץ את מערכת הביטחון לבדוק סוגיה זו בוועדה מקצועית ואובייקטיבית, דבר שמעולם לא נעשה. לפני שיהיה מאוחר מדי.
מה יותר פשוט מזה? מה יותר צודק מזה? מה יותר ראוי מזה? ממה כולכם חוששים? מגילוי האמת?
הרי אם כל החוגגים צודקים, תאשר זאת הוועדה פה אחד ובא לציון גואל. אבל אם אנחנו צודקים, אולי יהיה עוד זמן להפקת לקחים לפני האסון הבלתי נמנע. אתם חייבים זאת לעצמכם!
אתם חייבים זאת לציבור עליו אתם מופקדים!

הערה: כדי למנוע לזות שפתיים, אנו חוזרים ומצהירים שחברי הנהלת עמותת "מגן לעורף" חפים מכל אינטרס אישי או טובת הנאה כלשהי, ופעילותנו היא כולה בהתנדבות, לטובת ביטחון ישראל.

* הכותב הוא יו"ר עמותת "מגן לעורף"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן