Skip to content

עתירה לעליון: הוצא צו ביניים לדחיית אכיפת חוק הזנות

פעילי האגודה הטרנסית בישראל בתמיכת ארגוני הנשים והקהילה הלהט"בית עתרו לעליון בבקשה שיורה על דחייה באכיפת החוק המפליל צרכני זנות כבר ממחר. בדיון שנערך בכנסת התנגדו לכך שר הרווחה, יצחק (איציק) שמולי ושר המשפטים, אבי נסנקורן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יממה לפני התחלת האכיפה בחוק הפללת צרכני הזנות, עתר הבוקר (חמישי) ארגון הטרנסיות בישראל לבג"ץ בבקשה שיורה על דחיית האכיפה על צרכני הזנות עד למתן מענים והיערכות המשטרה לאכיפה באופן שלא תפגע בנשים וגברים העוסקים בזנות. העותרות טוענות כי למרות התקופה הארוכה שניתנה לממשלה להיערך לכניסתו של חוק הפללת הלקוח לתוקף, לא נערכו המשטרה והממשלה כראוי.

על פי העתירה בה גם תומכות שדולת הנשים וקואליציית ארגוני הקהילה הגאה, הממשלה נכשלה ביצירת מענים לנשים בזנות בתחום הרווחה ובתחום התעסוקה. למרות שהממשלה פרסמה החלטת ממשלה בנושא, משרד הרווחה לא יישם את ההחלטה. כמו כן, המוסד לביטוח לאומי לא נערך למתן מענה לנשים בזנות. זאת, חרף העובדה שמקור פרנסתן עתיד להיפגע בצורה משמעותית. בתחום התעסוקה, טוענות העותרות שהממשלה לא גיבשה תוכנית כלשהי להתמודד עם החסמים שבפניהן.

בעתירה נטען כי על המשטרה חלה חובה לקבוע נהלי אכיפה ברורים, שימנעו פגיעה בנשים בזנות. הן מבקשות בין היתר כי יקבע שנשים בזנות לא יעוכבו או יעצרו תוך כדי פעילות נגד צרכני הזנות, כי הן לא תידרשנה להעיד נגד לקוחותיהן, וכי השוטרים יעברו הכשרות מתאימות, על מנת למנוע שיטור יתר. בהמשך לכך, הן מבהירות כי נשים טרנסג'נדריות בזנות מצויות בסיכון מוגבר, ויש חשיבות להכשרה מתאימה להכרה בזהות מגדרית של השוטרים. לצד העתירה, העותרות ביקשו צו ביניים שאוסר על אכיפת חוק הפללת הלקוח, עד למתן מענים מספקים ועד להערכות המשטרה לאכיפתו באופן שלא יפגע בנשים בזנות.

נשים טרנסג'נדריות בזנות הן מהקבוצות המוחלשות ביותר בחברה הישראלית. נשים אלו שונות במאפייניהן מהציבור הכללי של הנשים בזנות )שאף הן מוחלשות ביותר(. על פי רוב הן גדלו בסביבה נורמטיבית, והן הגיעו לעולם הזנות בגיל צעיר, לאחר דחייה חברתית בקהילותיהן ומשפחותיהן בשל זהות המגדר שלהן. רבות מהן מגיעות מקהילות מסורתיות, חלקן ערביות וחלקן מבקשות מקלט וחסרות מעמד. זה המקום לציין כי מדינת ישראל מציעה היום מענים מעטים, וודאי שלא מענים מספקים, לנערים ונערות הנפלטים מסביבת חיים נורמטיבית בשל זהו.
למרבית הפליאה, בדיון שנערך לפני כשבוע בכנסת בו בקשות הטרנסיות והלהט"בים דחייה בתחילת אכיפת החוק, עד לרגע בו המשרדים הנוגעים בדבר ילמדו ויכשירו עצמם למתן תשובות לגברים, נשים ורנסיות העסקים בזנות, התנגדו לכך המשרדים הנוגעים בדבר: משרד הרווחה בראשות השר יצחק שמולי (עבודה), ושר המשפטים, אבי ניסנקורן בשם משרד המשפטים.
מגפון פנה לשניהם לקבלת תגובתם לבקשות הקהילה ולקבלת הסבר מדוע התנגדו לדחיית האכיפה כמבוקש ובמקביל למשטרה בשאלה מדוע שלא תיזום דחייה באכיפה עד להכשרתם של שוטרות ושוטרים לנושא.
שר הרווחה יצחק (איציק) שמולי ומשטרת ישראל בחרו שלא להגיב.
ממשרד המשפטים נמסר כי "עמדת המדינה תימסר לבג"ץ, ככל שנתבקש לעשות כן".

צילום: Casey Hugelfink ע"פ רישיון שימוש חופשי (CC BY 2.0)

לינור אברג׳יל, יו״ר אגודת הטרנסיות ישראל מסרה: ״מצאנו את עצמנו שוב חוות הדרה ע״י שרים, שנראה כי שמוכנים להקריב קורבנות לטובת עקרונותיהם. נדחקנו לפינה והבנו שבית המשפט הגבוה לצדק הוא היחיד שיוכל לעזור לנו במתן מענים נכונים לקהילה הטרנסג'נדרית ולנשים בעבודת הזנות. הוסטל שיקום אחרי החגים הוא לא מענה לטרנסיות ואוכלוסיה מוחלשת וסל שיקום חד פעמי גמיש אינו מענה. שרי הממשלה מוכרחים לחזור לשולחן התכנון עם הקהילה הטרנסית על מנת לשפר את המענים ולתת פיתרונות אמיתיים ולא לשים פלסטר על ניתוח לב פתוח״.

יו״ר האגודה למען הלהט״ב, הילה פאר מסרה: ״המדינה הפקירה בחוסר רגישות את האוכלוסייה המוחלשת ביותר שהוקעה מהחברה ונשלחה למכור את גופה. נשים וגברים שהגיעו למעגל הזנות על מנת לממן את עצמן לא יצליחו לצאת ממנה אם הרשויות לא יושיטו את ידן. מוכרחים להקצות את התקציבים ולממש את כל המענים בשטח , ועד שזה יקרה – לדחות את מועד תחילת האכיפה בפרק זמן מוגדר״.

עו"ד חגי קלעי ועו"ד קרין תורן היבלר המייצגים את העותרות מסרו: "חוק איסור צריכת זנות עתיד להיכנס מחר לתוקפו, וזאת ללא מתן מענים מספקים מתחום הרווחה והתעסוקה – על אף שהוקצו לשם כך 18 חודשים. אכיפת קנסות מנהליים על צרכני שירותי מין, מבלי לתת מענים מספקים בתחום הרווחה והתעסוקה לעוסקות בזנות, עשוי ליצור מציאות מסוכנת. יש לקוות כי העתירה תסייע למנוע זאת."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן