Skip to content

הבוקר: ניסיון לפרק את המחאה מול בלפור

בשעות בוקר מוקדמות פשטו פקחי עיריית ירושלים על מטה המפגינים בלפור. העירייה טענה כי עשתה זאת על פי בקשת המשטרה וגם כי הגזיבו במקום לא היה חוקי - אלא שלגזיבו ניתן אישור עירייה קודם לכך. בשלישי מתכנננים המפגינים עצרת זעם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאבקם של אנשי מחאת היחידים, אותה מוביל תא"ל אמיר השכל, כנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו עולה מדרגה. הבוקר (ראשון) כ 20 דקות לפני השעה 06:00 הגיעו כ- 6 – 8  רכבי פיקוח של עיריית ירושלים, והפקחים שירדן מהם פירקו  ואספו בגיבוי משטרתי שלטי מחאה, גזיבויים ואת גדרות החסימה הניידים של המפגינים. הפקחים אספו כיסאות, ציוד אישי וכל דבר אחר שנין לפרק במהירות על מנת להספיק לפרק ככל שניתן לפני שהמפגינים שרובם ישן, יספיקו להגיב.
קודם לכן שחררה המשטרה 18 עצורים מתוך 20 שעצרה הלילה (שבת) בתנאים מגבילים כשאת השניים הנותרים מתכוונת המשטרה להביא היום אל בית המשפט, שם יבקשו את הארכת מעצרם. עורכי הדין מטעם הסניגוריה הציבורית, עו"ד מיכל הלביני הכחישה בשם לקוחה את המיוחס לו וטענה כי לא ניסה להצית פחים כפי שיוחס לו, אלא שכל חטאו היה בכך שיצא להביע מורת רוח מהמצב בארץ. בית המשפט קיבל את דבריו ושחררו למעצר בית. עו"ד לאה בירק שייצגה מפגין אחר טענה כי מרשה הנו אדם נורמטיבי ללא עבר פלילי שהגיע להשתתף במחאה ובמהלך הניסינות לפזר מפגינים הוא נעצר וכי על פניו הוא מואשם בעבירות ברף הנמוך. בית המשפט קבל את דבריו ושחררו למעצר בית עד יום שלישי הקרוב ללא פיקוח.


רגעי הגעת הפקחים והמשטרה (צילום: שמחה לטמן)

העירייה: המשטרה פנתה אלינו בבקשה פעול לפירוק המחנה

למגפון נודע כי את ההחלטה לפרק את "מחנה" אנשי המחאה קבלה העירייה לאחר שהמשטרה פנתה לעירייה ובקשה ממנה לפעול בגיבוי משטרתי. מעיריית ירושלים נמסר תחילה כי הפירוק נעשה לפי בקשת המשטרה. בהמשך יצאה הודעה מסודרת ובה נמסר כי "אגף האכיפה של עיריית ירושלים פינה ציוד של מפגינים ברחוב בלפור. הפגנה שהפכה למאחז והפריעה לסדר הציבורי"

לטענת העירייה "ההפגנה שאושרה למספר שעות הפכה למעשה להיאחזות בקרקע. זאת, תוך שימוש באלמנטים קבועים כמו מטבח, גנרטור, אוהלים, גדרות ואלמנטים אשר כולם יצרו הלכה למעשה הקמת היאחזות קבועה באמצע הרחוב ובלב שכונת מגורים. כל אלה גרמו מטרדים רבים אשר חייבו פעולה מידתית של פינוי האלמנטים הקבועים".

משפט המפתח של ההודעה נאמר דווקא בסופה של תגובת העירייה למגפון: "כמו כן, התקבלו בעיריית ירושלים תלונות רבות של תושבים, אורחי המלונות הסמוכים, כולל ממשטרת ישראל על הפרעה ממשית לסדר הציבורי".

"יצוין כי בדומה להפגנות אחרות כמו ההפגנה שהייתה אתמול בכיכר רבין, לאחר תום האירוע השטח פונה ונוקה. במקרה שלפנינו המצב היה הפוך כאשר הסובלנות במשך מספר שבועות גרמה לצערנו להוספת אלמנטים של שהות קבע ללא אישור משטרה או עירייה", לשון התגובה.

מקור במשטרה אמר למגפון כי הלחץ שהפעיל השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה על ממלא מקום המפכ"ל ומפקד מחוז ירושלים עשה את שלו.
איש הימין, סגן ראש עיריית ירושלים ומחזיק תיק איכות הסביבה, אריה קינג ענה לשאלת מגפון: "מדוע פורק?, כי הם הפרו את החוק. בהוראת מי? ספר החוקים".
לשאלת מגפון מה תעשה העירייה בציוד האישי שנלקח מהמפגינים, ענה קינג: "לדעתי הלא משפטית, ירצו? יבואו לאסוף את הציוד מהפיקוח העירוני".


אמיר השכל מסכם את האירוע (צילום באדיבות אורן סולטר)

אמיר השכל דוחה את הטענות הללו בכעס. "אני נמצא כאן 32 יום", הא אומר, אורי נחמן  (מובילת מחאה) הגיעה לכאן כמה ימים לפני. הגשנו בקשה וקיבלנו אישור לגזיבו עד סוף החודש. אנחנו מגישים כעת בקשה לחידוש".
בנוגע לניקיון מספר השכל כי "אני באופן אישי טורח , אוסף ומנקה אשפה ולכלוך. המקום נקי. נכון, היה לנו עימות עם פקחים על רקע השלטים. אבל לא על הניקיון, או הרישיון להציב גזיבו. כל הטענות כאילו הקמנו "מאחז" הן מגוחכות".

הכרזה להפגנה

ניסיון הפירוק של בסיס המחאה כנגד נתניהו מול בלפור עורר כצפוי זעם רב גם בקרב פוליטיקאים. "השר לביטחון נתניהו" צייץ משה (בוגי) יעלון בטוויטר, "משסה את השוטרים מול המוחים כנגד המשטר. כך נראית דיקטטורה. אולי יצליחו לעקור כמה שלטים – את הזעם והמחאה לא יצליחו לעקור".

צילום מחשבון הטוויטר של יעלון

זוהי "פקודה בלתי חוקית בעליל", כתב על כך הבוקר העיתונאי דן מרגלית. "כגנבים בלילה פשטו שוטרי ישראל עם שחר לפרק את המאהל הדמוקרטי מול בית הדוצ'ה היהודי בנימין נתניהו".
"לפי הערכתי זו פקודה בלתי חוקית אם לא הציגו צו מבית המשפט. היא בוודאי אנטי דמוקרטית. היא מנוגדת לחופש הביטוי.
35 ח"כי הליכוד המקורנפים שותקים. בני גנץ וגבי אשכנזי בזויים מהם אם הם שותקים הבוקר בישיבת הממשלה. יש להחזיר מיד את המאהל למקומו. יוסף בורג הציע פעם למנחם בגין לפרק את מאהל המפגינים מול ביתו. גם הוא גר בבלפור. בגין סירב. אבל אני חוטא לבגין כשמשווה אותו לביבי".
"נדמה לי כי ראוי לקרוא ל-10 השוטרים שנשלחו למשימה רומסת כזאת לערוק למחנה בני האור ולהביע נכונות להתפטר, ועל הציבור הדמוקרטי להקים מיד קרן בת כמה מיליונים להבטיח קיום להם ולמשפחותיהם עד יעבור זעם…אומרים לי שפירוק המאהל נעשה בידי פקחי העיריה, אז אני מעביר את הקריאה אליהם", כותב מרגלית.

צילום מסרטון ווידאו של שמחה לטמן

בהמשך לכך הכינו המפגינים כבר הבוקר שלטים נוספים במקום אלו שנלקחו ובקרב קבוצות הווטסאפ והרשתות החברתיות עלתה קריאה להגיע להפגנה מול מעון ראש הממשלה ביום שלישי הקרוב, הוא יום הבסטיליה (14/7), יום בו צרפת חוגגת את יום העצמאות שלה ובקר ציבור מדינות רבות בעולם הנאור, מהווה יום לציון שחרור מרודנות. (הערה: דגל ה-1 במאי, ששימש בזמנו את התנועות הסוציאליסטיות בעולם והיה בצבע אדום, לא נצבע כך בגלל שיוך כלשהו לקומוניזם, כפי שמוטעים רבים לחשוב, אלא על מנת לסמן את מאבק העם הצרפתי ברודנות כשהם כדגלים הניפו סחבות מגואלות בדם. מכאן הצבע האדום הפך לסמל השחרור מרודנות).

"כידוע, ליד ביתו של הנאשם בפלילים מתקיימת מחאה 24/7, כלומר יומם וליל, נכתב בקבוצות המסרים של ציבור המפגינים, "עם שחר (5.30) בבוקר הגיעו 15 רכבי העיריה בחסות המשטרה ופירקו את המחנה", הועבר מסר בקרב קבוצות המחאה, "אז מה עושים?  עולים לבלפור! כולם מתבקשים לעלות, מובטלים, פנסיונרים, אוכלוסיות חלשות, אוכלוסיות שנפגעו מהממשל, מדרך הטיפול העלובה של הנאשם בפלילים. כולם, עולים לבלפור".

"ממשלה ששולחת שוטרים על סוסים לעצור את צעירי תל אביב המתקוממים. ששולחת פקחים ומשטרה לפרק את מאהל המחאה בבלפור (הבוקר). פוליטיקאים כאלה צריכים לפנות את מקומם לאנשים שטובת האזרחים, וטובתם בלבד, עומדת לנגד עיניהם. הדג מסריח מהראש. תתפטר", הגיבו בקבוצת המחאה של הדגלים השחורים.

יו"ר וועדת החוקה ח"כ (יהדות התורה) יעקב אשר. צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

יו"ר ועדת החוקה (יהדות התורה) ח"כ אשר התייחס הבוקר להפגנות בתל אביב ובבלפור ואמר: "המכנה המשותף של מחאת העצמאים ושל המחאות בירושלים הוא חוסר פעילות אפקטיבי; בתכנית הכלכלית יש מספרים יפים אבל המבחן יהיה במעשים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן