Skip to content

מלך טונגה, ג'ורג' טופואו החמישי, הלך לעולמו

המלך ג'ורג' טופואו החמישי היה ידוע בתמיכתו הנלהבת ברפורמה הדמוקרטית בארצו, ואף ויתר על מרבית סמכויותיו הביצועיות לטובת ראש הממשלה הנבחרת מאת אורי קציר מלך טונגה, ג'ורג' טופואו החמישי, הלך אתמול לעולמו בבית חולים בהונג קונג. המלך בן ה-63 הובהל לבית החולים אתמול אחר הצהריים, לאחר שחש ברע. נסיך הכתר, טופוטואה לאוואקה, היה לצידו שעה שעצם את עיניו בפעם […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המלך ג'ורג' טופואו החמישי היה ידוע בתמיכתו הנלהבת ברפורמה הדמוקרטית בארצו, ואף ויתר על מרבית סמכויותיו הביצועיות לטובת ראש הממשלה הנבחרת

מאת אורי קציר

עממי ודמוקרט. מלך טונגה המנוח, ג'ורג' טופואו החמישי

מלך טונגה, ג'ורג' טופואו החמישי, הלך אתמול לעולמו בבית חולים בהונג קונג. המלך בן ה-63 הובהל לבית החולים אתמול אחר הצהריים, לאחר שחש ברע. נסיך הכתר, טופוטואה לאוואקה, היה לצידו שעה שעצם את עיניו בפעם האחרונה. הידיעה טרם אושרה סופית על ידי שלטונות טונגה.

המלך, שהיה ידוע כתומך נלהב ברפורמה דמוקרטית בממלכת האיים הקטנה (115 אלף תושבים, המתגוררים באיים קטנים ששטחם המצטבר 748 קמ"ר), ירש בספטמבר 2006 את אביו, המלך טאופאהו טופואו הרביעי. ואולם, מהומות שפרמו בבירה נוקואלופה בנובמבר אותה שנה ושכוונו נגד הקצב האיטי של יישום הרפורמות, הביאו לדחיית טקס ההכתרה עד 2008. במהומות אלה נהרגו שמונה תושבים ורובע העסקים של הבירה נהרס.

טופואו החמישי רכש את אהדת נתיניו כשהביע תמוכה בשינוי הדמוקרטי במדינה. בתקופתו התקיימו הבחירות הכלליות הראשונות לפרלמנט שבהן הותר לכלל האוכלוסייה להצביע. המערכת הדמוקרטית החדשה החליפה את השיטה הפיאודלית הקודמת, שבמסגרתה שלטה קבוצה של בני אצולה המקורבים למלך בפרלמנט הלאומי, ואילו המלך הוא שמינה את ראש הממשלה ואת שרי הקבינט. טופואו החמישי ויתר כמעט על כל סמכויותיו הביצועיות והעביר אותן לידי ראש הממשלה הנבחר. הסמכויות העיקריות שנותרו בידיו כללו מינוי שופטים וקציבת עונשי מאסר. כחלק מהחלטתו להפוך את המלוכה ליותר ייצוגית, מכר המלך את כל החזקותיו בעסקים שבממלכה ואת כל הרכוש שהיה ברשותו.

מחוץ לטונגה, בלט המלך הפרו-דמוקרטי בהופעתו החיצונית המרשימה, במדיו המפוארים, במונוקל (משקף) שאותו נהג להצמיד לאחת מעיניו ובכך שנהג לסייר בבירת ארצו במונית שנרכשה בבריטניה. המלך, שלא נשא אישה, למד בצעירותו בבית ספר יסודי בשווייץ, המשיך לחטיבת ביניים באוקלנד שבניו זילנד ולתיכון בריטי בקיימברידג' והשלים את לימודיו האקדמיים באוניברסיטת אוקספורד ובאקדמיה המלכותית הצבאית בסנדהרסט שבבריטניה.

ג'ורג' טופואו החמישי היה ידוע כאחד מגדולי ידידיה של מדינת ישראל באסיה ובמרחב האוקיינוס השקט. הוא ביקר בישראל מספר פעמים, ולמעשה שהה כאן כשבוע במהלך החודש שעבר, בביקור שהוגדר כפרטי.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן