Skip to content

אלפים הפגינו כנגד נתניהו בירושלים

שתי הפגנות נערכו זו מול זו. מול כאלפיים מפגינים נגד נתניהו התייצבו כ 150 מפגיני ימין. לקראת פיזור נותרו כמה עשרות בכיכר פריז. אחד מהם נחשד כחולה קורונה מאומת, אך בבדיקת מחשב הסתבר כי לא מזמן יצא מבידוד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
צילום: ציפי מנשה

אלפים הפגינו הערב (חמישי) כנגד ראש הממשלה בכיכר פריז ובבלפור בירושלים. המפגינים קראו "הון, שלטון, עולם תחתון", "ביבי לכלא" "מושחתים", "ביבי הביתה" והניפו שלטים עם הכיתוב וביניהם "זה לא ייגמר עד שביבי יתפטר", "הבית מתפורר", "מושחתים נמאסתם", "המלך עירום", "לא נפסיק להילחם על המדינה" ו"אין לי ארץ אחרת". ממולם במתחם מגודר הפגינו כ 150 מפגינים פרו נתניהו, המפגנים הבטיחו הגעה של מאות אנשי ליכוד ואלו בוששו מלבוא.
אין ספק כי ראש הממשלה מכין את הקרקע למניעת הפגנות כנגדו. הערב ניצל  ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את הבמה כשהעניק הודעה במה שקרואו "מסיבת עיתונאים", כביכול, אך שודרה בו זמנית בערוצי הטלוויזיה, ובהטיה מסיפור הקורונה, התייחס להפגנות כנגדו וטען כי המפגינים נגדו גם מסכנים ומסתכנים בהדבקות וירוס הקורונה, גם מרעישים, מפריעים למנוחת השכנים ואפילו "עושים את צרכיהם" ברחוב. אני אומר למפגינים, אמר נתניהו "אל תבזו את סמלי המדינה, כפי שראינו במופע המביש הזה במנורה בכנסת. אל תגררו את המדינה לאנרכיה, לאלימות, להשחתת רכוש, להפצת מחלות באמצעות תנאים סניטריים איומים של עשיית צרכים ברחובות ובחצרות".

מטה מחאת הדגלים השחורים מסר בתגובה לנתניהו: "תפסיק לבזות את מדינת ישראל במעשי שוחד מרמה והפרת אמונים, אל תטיף לאלפי הצעירים שיוצאים להילחם על עתידם, עתיד שאתה מחרב כל יום שאתה בתפקיד".


כולנו אור איתן (צילום: ציפי מנשה)

צילום: ציפי מנשה

לפני כן זימן נאמנו של נתניהו, השר לביטחון פנים אמיר אחנה, את צמרת המשטרה ללשכתו כשעל פי פרסומם של  אביעד גליקמן ועומרי מניב מערוץ 13, זימן אוחנה ללשכתו  גם דיירים מרחוב בלפור שעתרו נגד ההפגנות.
במהלך המפגש אמר השר אוחנה למ.מ מפכ"ל המשטרה: "אז אשאל שאלה ואני לא מצפה  לקבל תשובה: אם היה מדובר בהפגנה של חרדים, ערבים או אתיופים הייתם פועלים אותו דבר?, לא אל תענה לי, תענה לעצמך"
מ.מ המפכל, מוטי כהן בכעס: אני אענה לך
השר אוחנה: אתה לא תענה לי
מוטי כהן (בעצבים): אני כן אענה לך. אתה לא יכול להגיד דברים כאלו.
אוחנה (גם הוא בעצבים): אתה לא תגיד לי מה להגיד ומה לא להגיד.

במהלך הדיון טענו נציגי הדיירים כי לדעתם המשטרה מתנהלת בניגוד לפסיקת בגץ –  מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, הגיב: " אנחנו פועלים לפי ההנחיות של היועצת המשפטית של המשטרה"
השר לבטחון פנים, אמיר אוחנה, קוטע אותו ואומר: " אתם פועלים לפי הנחיות של השר הממונה ולא לפי הנחיות היועצת המשפטית. אני זה שמוסמך…".

כאן המקום לציין כי לשר לביטחון הפנים אין סמכות חוקית להחלטות הקשורות במשטרה, אלא רק בקביעת מדיניות. עוד פורסם ב- חדשות 13, כי גורמים בכירים במערכת אכיפת החוק הגיבו לסצינה הזו ומסרו כי "אוחנה מטיל אימה על הקצונה הבכירה בשליחות ראש הממשלה בנימין נתניהו. לשר אין שום סמכות להתערב בענייני הפגנות הקשורות לבלפור. מי שועסקת במגבלות היא היועצת המשפטית למשטרה". ממשטרת ישראל נמסר: "איננו מתייחסים לתוכנם של ישיבות ופגישות עבודה. המשטרה תמשיך לפעול גם בנושא זה בשיוויוניות וללא משוא פנים, בהתאם לחוק ולפסיקות בית המשפט".

למעלה – מפגינים נגד נתניהו. למטה פרו ביבי. צילום: רפי מיכאלי

 

צילום: ציפי מנשה

קודם לכך, הערב,  דחה היועמ"ש אביחי מנדלבליט דחה את בקשת נתניהו להעביר את הטיפול בהסדר ניגוד העניינים שלו למישהו אחר, וטען במכתב ששלח לפרקליטו עו"ד יוסי כהן כי "היועמ"ש לא מצא כל עילה המונעת ממנו מלטפל בהסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה".
עוד נטען בתגובתו של מנדלבליט לכוהן כי "מכתבתך רצוף טענות חסרות ביסוס, המפנות האשמות שווא כלפי היועמ"ש. יובהר כי אנו דוחים בתוקף את הטענות העובדתיות שאתה מעלה כבסיס לטענתך בדבר ניגוד העניינים כביכול של היועץ המשפטי לממשלה בטיפול בנושא".
אחר הצהריים, פנה השר אוחנה לפעילי מחאה וביניהם תת אלוף אמיר השכל מוביל מחאת הכיסאות ואורלי בר לב והזמינם ללשכתו ביום ראשון הקרוב על מנת לדון בהמשך המחאות נגד נתניהו בבלפור ובכלל. שניהם דחו את הזמנתו של השר. השכל אמר כי זו מחאה של העם כנגד ראש ממשלה מושחת הנאשם בפלילים חמורים ואין לו מנדט לכהן בתפקידו. השכל פנה לאוחנה ואמר: אם את רוצה לפגוש בי, תבוא לבלפור, אנחנו כאן מפגינים כנגד נתניהו. רוצה לדבר איתנו?, בוא לפה.

בר לב השיבה כי "זוהי מחאה עממית ואין לה "נציגים" שיחליטו עבור העם", "אוחנה הוא שליחו של נאשם בפלילים שצריך להתפטר וללכת הביתה", "ככזה אוחנה הוא מינוי בניגוד עניינים שמתערב באופן פוליטי, פסול ולא חוקי בעבודת המשטרה מול המחאה".


תגובתו של אמיר השכל לאוחנה (צילום באדיבות אמיר השכל)

המשטרה לא מאפשרת למפגינים לרדת לגן העצמאות

Posted by Rafi Michaeli on Thursday, July 23, 2020

צילום: רפי מיכאלי

וחזרה להפגנה. המפגינים נגד נתניהו מוקמו בכיכר פריז, בעוד מפגיני הפרו ביבי התרכזו ברחוב עזה, ממערב למעון ראש הממשלה. בין שתי ההפגנות הקימה המשטרה אזור חיץ המרחיק אותן זו מזו כמה עשרות מטרים. במתחם של הפגנת הימין התפתחו עימותים בין מפגינים לשוטרים. המשטרה, בליווי פרשים, דחפה את המפגינים בחזרה אל המתחם שהוקצה להם בניסיון לשמור על החיץ בין ההפגנות. בסמוך  ל 22:40 כבר התקפלו מרבית מפגיני הימין ובמקום "הפגנת הענק" של הימין נותרו מספר מפגינים בודדים. לקראת 23:00 הפסיקו מפגיני המחאה את הרעש. חלקם ביקש לצאת לצעדת מחאה ברחוב אגרון, אלא שהמשטרה הודיעה להם כי לא תאפשר זאת ולכן התפזרו מבלי שנרשמו מהומות. במהלך הערב עצרה המשטרה 5 בני אדם ממחנה הימין כשאלו ביקשו לצעוד וולהתעמת עם מפגיני המחאה, בטענה שחלקם גם מכר אלכהול ללא היתר.

 

אבנר נתניהו, צופה עם חברתו בהפגנה – צילום באדיבות רובי יונה (ערוץ 20)

 

צילום: ציפי מנשה

 

צילום: ציפי מנשה


האקדמיה למוסיקה מפגינה כנגד נתניהו (צילום: יפה יוסף)

________________________________________________________________

טרם תחילת ההפגנה פרסמה עורכת הדין גבי לסקי, עצות למפגינים במידה ויעצרו:

* במקרה של מעצר בעת הפגנה אפשר לצלצל לקו החם של קרן מגיני זכויות האדם (קזא), הם מייעצים ושולחים עורכי דין מעולים מטעמם לייצוג – 050-4479993. הם זמינים כמעט תמיד.
אסור למשטרה להיכנס לכם לטלפון אם אתם לא מאשרים. ואין סיבה שתאשרו.
זכותכם לדבר עם עורך דין לפני חקירה. לפני! וזכותכם לשתוק בחקירה. (אפשר גם בנחמד; " אחי, אני לא חייב לענות לך, שחרר").

*אם אתם נעצרים בזמן שלוקחים אתכם צעקו לחבר או כל מפגין אחר בשטח את השם שלכם ואם מספיקים גם טלפון של האדם להודיע לו… (מצלמות זה טוב כי אם מישהו משדר לייב זה יעזור לחברים לראות שלקחו אתכם) השוטרים יודעים שמותר לכם, ושאנחנו מנסים לאסוף פרטים, זה לא אמור לעשות איתם באלגן.

*בהפגנות בה המשטרה אלימה במיוחד הם מנסים להחתים את העצורים בזמן חקירה שלא הופעלה עליהם אלימות מוגזמת. אל תחתמו! אתם לא חייבים.

*בתחנת משטרה, כמו בזינזאנה או בתאי מעצר הכל מצולם ומוקלט. אל תדברו על אירוע המעצר, אל תדברו על שום דבר שעשוי להפליל אתכם.

___________________________________________________________________

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן