Skip to content

פעילויות הקיץ באתרי המורשת בארץ

תצפית על ציפורים בגן הבוטני במקווה ישראל, סיור עששיות לילי ומרתק בחצר כנרת ומשטרת נהלל, פתרון קוד הכספת בבית ילין, ניווט בחצר בריחה ברחבי אתר הפרדסנות, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל מציעה מגוון פעילויות קיץ מיוחדות ומרתקות. כל הפעילויות הן בהרשמה מראש בלבד, ותחת מגבלות התו הסגול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל מנהלת ומפעילה אתרי מורשת בכל חלקי הארץ, ומציעה פעילויות קיץ מיוחדות ומרתקות, השופכות אור גם על מורשת המדינה, והקמתה. הפעילויות מתקיימות בקבוצות קטנות, ומאפשרות בילוי אינטימי ומגבש במרחבים גדולים, כך שניתן לשמור על  הריחוק החברתי שמחייבת התקופה.

מקווה ישראל,צילום באדיבות מרכז המבקרים מקווה ישראל
מקווה ישראל,צילום באדיבות מרכז המבקרים מקווה ישראל

בחצר כנרת יתקיימו מדי יום סיורים, יוקרנו סרטים על רחל המשוררת ו"שיבת ציון", סיורי עששיות ופעילות ערב. במשטרת נהלל יוקרן הסרט "הציפור הכחולה" ויתקיים סיור עששיות חוויתי,  במוזיאון הרעות תיערך פעילות מיוחדת בה יצטרפו המשתתפים לפלמ"ח ויגלו סודות חשובים. ברכבת העמק ייהנו המבקרים מחוויית נסיעה כמו פעם ב"רכבת החופש הגדול", במחנה המעפילים עתלית יתקיימו סיורים, בהם סיור בדגש מיוחד על פריצת בפלמ"ח למחנה ויוקרנו סרטים. בבית ילין מוזמנים המבקרים לאמץ את המוח ולנסות לפצח את קוד הכספת, במקוה ישראל עורכים סיורי ערב, סיורי צפרות לכל המשפחה וסיורים לכרם העתיקה שבה ילמדו על הכנת יין. במכון איילון מקיימים סיורים בתיאום מראש. באתר הפרדסנות תתקיים כל יום פעילות אחרת כולל חצר בריחה, סיורי עששיות וסיורי ערב למבוגרים.

המבקרים במוזיאון הרעות ברמות נפתלי יוכלו להשתתף בפעילות מיוחדת – "אנו אנו הפלמ"ח", בה הם יצטרפו לפלמ"ח, יגלו סודות חשובים אותם יצטרכו לשמור, יתכננו מבצעים וייקחו חלק במשימות מיוחדות.  במוזיאון, בו נחשפים לגבורת הלוחמים בקרבות נבי יושע במלחמת העצמאות ושומעים על סיפורי הרעות המופלאים שלהם, יתקיימו פעילויות לכל הגילאים: כתבי חידה, פעילות פלמ"ח, שחזור הקרב, סרט מרכזי ועוד.  למעוניינים, מחוץ למוזיאון ניתן לראות את המצודה הבריטית עליה לחמו, ובתוכה תמונות ומיצגים שממחישים את הסיפורים הרבים.  מחיר: מבוגר 24 שח , ילד 17 שח, הנחה ברכישת כרטיס משפחתי. כתובת: מצודת ישע, צומת ישע

במשטרת נהלל יתקיימו סיורי עששיות, בם מגלים את סודות הלילה של משטרת נהלל לאורן של העששיות, מתצפתים על כוכבים, לומדים איך לזהות את כוכב הצפון ונחשפים למה שקורה בטבע כשהחושך יורד וכולם ישנים.  יוקרן גם הסרט "הציפור הכחולה" אשר מספר את סיפורו של מטוס מיג 21 שהוטס על ידי עריק מהצבא העיראקי ונחשב לאחד המבצעים המוצלחים של המוסד. במהלך הסרט נחשפים הצופים לתהליך ניהול המבצע, לאיסוף המודיעין,  לגיוסו של הטייס העיראקי והבאתו של המטוס ארצה. מצודת נהלל ההיסטורית נחנכה בשנת 1936 בעיצומם של מאורעות הדמים שהתרחשו בארץ. היא הוקמה במטרה להגן על האוכלוסייה האזרחית בעמק יזרעאל ועל אנשי השלטון הבריטי. תוך כדי שהם כביכול עסוקים בפעילות משטרתית, עזרו שוטרי התחנה לפעילי ההגנה בפעולות מבצעיות רבות. המחיר 20 שח.

באתר חצר כנרת יתקיימו סיורים מודרכים המספרים על חלוצים וחלוצות ותרומתן להקמת המדינה שבדרך. במהלך הסיור יעברו המבקרים בחדרים היסטוריים, ישמעו סיפורים מרתקים, יצפו בסרט "מחלונה של רחל" על רחל המשוררת ויתלבשו ויצטלמו ממש כמו בימים ההם. בנוסף, ייחשפו המבקרים לכמה מה"כוכבים" של התקופה כמו ברל כצנלסון, רחל המשוררת, חנה מייזל המורה, א.ד. גורדון – הזקן והמעדר ועוד. בחלק מהסיורים יתקיימו סדנאות בחצר המתחם למשתתפים בתוספת תשלום.  המחיר: החל מ-17 ₪ לילד, ו20 ₪ למבוגר (משתנה בהתאם לפעילות)

באתר רכבת העמק בכפר יהושע תתקיים, מדי יום חמישי אחה"צ, "רכבת החופש הגדול". חגיגה לכל המשפחה, בה יושבים על אדני רכבת מקוריים, צופים בנסיעה של העתק מוקטן של רכבת העמק ההיסטורית ורואים את פעולתו של מנוע קיטור אמיתי, הממחיש את פעולת שאיבת המים ששימשו ל"תדלוק הרכבת".  במשך קרוב ל-50 שנה פעלה במקום תחנת אל–שמאם – אחת התחנות הראשיות והמרשימות של רכבת העמק המיתולוגית. הרכבת נסללה בראשית המאה ה-20, ושלוחתה של הרכבת בארץ ישראל כונתה רכבת העמק. במקום יחכו גם משחקי הרכבה של רכבות, סרט אודות ההיסטוריה המיוחדת של המקום, תצוגה מרתקת של חפצים היסטוריים ועוד. שעות פעילות: ימי חמישי בשעות 17:30 ו18:30. מחיר: 20 שח למבוגר 25 שח לילד

אתר הפרדסנות (צילום: עמליה זאבי קובו)
אתר הפרדסנות (צילום: עמליה זאבי קובו)

בימי שני של חודש אוגוסט, ייערך סיור צפרות מודרך בגן הבוטני במקווה ישראל , בו פותחים את העיניים לסביבה ומחדדים את כל החושים, מגלים דברים חדשים בטבע, סוגים שונים של ציפורים בעזרת מגדירי ציפורים ואפילו מתצפתים עליהן. בימי שלישי של חודש אוגוסט, יצאו המבקרים לסיור בעקבות סיפורה של הכרם העתיקה, בו יכירו מקרוב את שלבי הכנת היין, ילמדו על חשיבות המים בחקלאות ואיך נעזרו תלמידי בית הספר בעבר בבורות ובארות המים. בביקור בכרם הענבים הגדול, יתנסו המטיילים בתהליך הפקת היין. במהלך חודשי הקיץ יתקיימו בערב טיולים רגליים במקווה ישראל, בהם יעברו המבקרים במבנים מהמאה ה-19, ליד שער ירושלים בו יש פסלים חדשים המספרים את סיפורי פגישת הרצל עם הקיסר הגרמני וילהלם השני, שדרת הדקלים המפורסמת, פיקוס בנגלי ליד בית הכנסת הבולט בייחודו הארכיטקטוני וסדנת מכניקה משוחזרת שבה הומצאה המרגמה הישראלית הראשונה. שעות פעילות: א'-ה' 8:00-16:00, ו' 8:30-12:00, סיור צפרות – 10.8, 24.8, בשעה 17:30, סיור בכרם – 4.8, 11.8, 18.8, 25.8  בשעה 17:30, טיולים רגליים בימים א'-ה' בשעה 17:00.  מחיר: החל מ- 35 ₪ למבוגר ו-25 ₪ לילד מגיל 3 (משתנה בהתאם לפעילות) בהרשמה מראש.

בחודש אוגוסט, בימים א'-ה' יקיימו באתר הפרדסנות ברחובות, "חצר בריחה", חוויה לכל המשפחה הכוללת ניווט ברחבי הפרדס תוך כדי פתירת חידות וביצוע משימות. בנוסף לכך, בימי ראשון ושני בערב יתקיימו באתר סיורי עששיות ובימי רביעי – פעילות יצירה שבה כל משתתף מקבל ערכת יצירה עצמית. בימי חמישי מתקיים סיור מבוגרים הכולל סיפורי מושבה, טיול ברחבי הפרדס והצצה אל חיי החלוצים,  אתר הפרדסנות נקרא על שם זלמן מינקוב, שעלה לארץ בעלייה הראשונה בשנת 1904 ונטע את הפרדס הראשון ברחובות. האתר מספר את סיפורה של משפחת מינקוב ואת סיפור מפעל הפרדסנות בארץ כולה. ניתן לצפות באתר בשחזור של תהליך הקטיף, המיון והאריזה בימי ראשית הפרדסנות, איך היו משקים את הפרדסים בעבר ועוד. שעות פעילות: בוקר 9:30-12:30, צהריים 16:30-19:30  המחיר: החל מ-15 שח, בהתאם לפעילות.

לפרטים נוספים והרשמה לפעילויות חפשו באתר: מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן