Skip to content

ואף על פי כן נוע תנוע

פסטיבל ישראל יתמקד הפעם בניסיון לשתף את הקהל במופעים ויתמקד ביוצר וביצירה הישראלית.   דווקא בשל חובת הבידוד והריחוק, ינסה לשתף את הקהל לחלוק את תהליך ההתנסויות החושיות החדשות בצוותא. לצד פסטיבל זוטא בעין כרם שיוקדש לפנינים מוצרטיות, אפילו משפט אייכמן יהפוך ל"מיצג". השנה יתקיים הפסטיבל לא רק בתיאטרון ירושלים, אלא גם במרכז החדש של הזירה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פסטיבל ישראל יתמקד הפעם בניסיון לשתף את הקהל במופעים ויתמקד ביוצר וביצירה הישראלית.   דווקא בשל חובת הבידוד והריחוק, ינסה לשתף את הקהל לחלוק את תהליך ההתנסויות החושיות החדשות בצוותא. לצד פסטיבל זוטא בעין כרם שיוקדש לפנינים מוצרטיות, אפילו משפט אייכמן יהפוך ל"מיצג". השנה יתקיים הפסטיבל לא רק בתיאטרון ירושלים, אלא גם במרכז החדש של הזירה הבינתחומית שיוקם בקולנוע רב חן הנטוש, וכן במרכז המוזיקה שבעין כרם, ובעיקר –  בפייסבוק ובדמיונו הפורה של הקהל, כשהפעם ישתתפו במופעים מגוון של אמנים ישראלים ואף נשים בגילאי 80-65; בגן הפסלים ובגלריות שבמוזיאון ישראל יתקיים במקביל פסטיבל הג'ז הבינלאומי בניהולו האמנותי של החצוצרן אבישי כהן, בשיתוף הצוללת הצהובה

לראשונה יוקלטו ויצולמו כל המופעים באתר הפסטיבל

3.9.2020 – 12.9.2020

למרות המגבלות נחוש איציק ג'ולי, המנהל האמנותי של הפסטיבל, לא לוותר על העשייה האמנותית. מטבע הדברים, זו כשלעצמה תהיה הפעם חינגה של יוצרים ישראלים. בין אם יתקיימו המופעים באולמות התיאטרון הירושלמי או במרכז החדש של הזירה הבינתחומית (קולנוע רב חן לשעבר) – או בגינות דוגמת גן הפסלים של מוזיאון ישראל– עדיין תצא הבירה לחגוג את ניצחון הרוח בפסטיבל שנדחה מיוני לראשית ספטמבר.

עיקרו של הפסטיבל הפעם הוא שיתוף הקהל בעשייה. כך למשל, במופע שגרת חירום בוחנת הקבוצה המרתקת "תנועה ציבורית", שנוסדה בדצמבר 2006, את האפשרויות הפוליטיות והאסתטיות הגלומות בקבוצת אנשים הפועלים יחד.

במסגרת פרויקטים מיוחדים, יגיעו אמנים מתחומים שונים, בפרויקט בשם "שגרה מוסדית 2.0", לשהוּת בת שלושה-ארבעה שבועות במוסד או בקהילה, לבחירתם. הם ינהלו שיח מתמשך עם אנשי הקהילה, וילמדו על ההתמודדויות עם השגרה המתחדשת ועל הצרכים המאפיינים את החיים במרחב המשותף. בסוף תקופת השהות ובשיתוף עם הקהילה, יבצעו האמנים פעולה אמנותית שתתרום ליצירת חשיבה מחודשת ורעננה הן על שגרת החיים במקום והן על שגרת החיים במציאות של משבר מתמשך. חמשת חברי הקבוצה יזמינו את הקהל ליטול חלק בניסוי פרפורמטיבי הבודק את היחסים הגופניים הנוצרים בין אזרחים במצבי סכנה, המעמיד בסימן שאלה ערכים של "חוסן אזרחי", אמפתיה, אוטונומיה, ושייכות.

 האמנים שישתתפו הם: אדם יקותיאלי (Know Hope), הדסה גולדויכט, מוטי יפרח, דניאלה זלצר (מוסללה), רעיה ברוקנטל, מעין ליבמן שרון, נורית דרימר ופיי שפירו.

במסגרת הפרויקט "משפחה (שם זמני)" — הפקת מקור משותפת לפסטיבל ישראל ופסטיבל הג'אז הבינלאומי ירושלים — תתקיים סדרת מופעים בניהולם האמנותי של המוזיקאי והמפיק תמיר מוסקט, ושל אבישי כהן, המנהל האמנותי של פסטיבל הג'אז, ובו  מפגשי מוזיקה במרחב הפתוח של גן הפסלים ובגלריות המרהיבות של מוזיאון ישראל. הקהל יוזמן לשלושה ערבים מתמשכים שייקחו אותו למסעות מוזיקליים בין משפחות שונות של מוזיקאים ושל יוצרים מובילים,.

בין המופיעים: דודו טסה עם האחיות אל כוויתימארק ופרץ אליהו עם משפחת מיינר (עטר והד מיינר עם ריף כהן), יסמין ולילה מועלם עם ספי ועונגי ציזליןנגה ארז ואורי רוסו במופע שמינייה אקוסטי, נטע ברזילי עם האחים שלה, ורונה קינן בפרויקט משפחה עתידית עם מקהלת מזמור ועוד.

בתחום המחול יהיה מסקרן לעקוב אחר הכוריאוגרפית יסמין גודר, שתנסה, במופע "מתרגלים אמפתיה", להפוך את המגבלה של שמירת ריחוק של שני מטר למרחב אפשרי ליצירת אינטימיות.

שומרים אמפתיה, צילום של אורי רובינשטיין

גודר מאתגרת את היחסים בין המבצעים לקהל ומנסה לענות על השאלה מה גורם לנו להיפתח רגשית, להזדהות וליצור קשר עם האחר. שני רקדנים ושני אנשים מהקהל יבחנו במסע משותף תִרגוּל של ריפוי וגילוי ברצף של פעילות ווקאלית ופיזית היוצרת אמפתיה כמערך קבוצתי של תמיכה ועידוד.

שומרים אמפתיה, תמונה של תומר לם
שומרים אמפתיה, תמונה של תומר לם

את חווית ההתבגרות והזקנה בוחנת הכוריאוגרפית גלית ליס במופע "כחולות" עם קבוצת נשים בגילאי 80-65.  הרקדניות חושפות תוך כדי תנועה ומחול את האתוס הציוני עליו התחנכו ובו בזמן את הארוס של הגוף האישי. שאלות העוסקות בנאמנות, זהות, גוף ובית עולות במחול זה.

כחולות, צילום אלי פסי
כחולות, צילום אלי פסי

שיתוף מרגש עם רקדנים עם מוגבלויות יהיה במופע Shape On Us של הכוריאוגרף שרון פרידמן ו"ורטיגו כוח איזון".

 ורטיגו, צילום יואל לוי
ורטיגו, צילום יואל לוי

 פרידמן מחפש דרכים לערער על טאבו הנוגע בהתבוננות בגופו של השונה ולחשוף מהלכים פיזיים עדינים שהופכים את התנועה הלא רצונית לרצונית ואת מי שנתפס כחריג לטבעי.

Shape on us צילום יואל לוי
Shape on us, צילום יואל לוי

לחובבי ג'אז ומוזיקה אלקטרונית תהיה עדנה בקונצרט "צלילי סידאי: צד א' / צד ב'" המהדהד את יצירותיו של חלוץ המוזיקה האלקטרונית אריק סידאי (Eric Siday). בקונצרט רב תחומי בן שני חלקים המשלב מוזיקה אקוסטית ואלקטרונית, תנועה ועבודת וידיאו בהובלתם של מתן דסקל (תזמורת ארמון בזמן) וסטיבן הורנשטיין (תזמורת המעבדה), יצללו התזמורות אל הסאונד הייחודי שיצר סידאי בקטעים מקוריים שהשניים כתבו ועיבדו.

במסגרת הסדרה "פועם בלב" אותה מארח פסטיבל ישראל זו השנה השלישית, בשיתוף מרכז פליציה בלומנטל – מרכז המוזיקה המעלה יצירות שנכתבו על ידי מלחינים מקומיים — יוגשו השנה שתי תכניות:

הראשונה — ערב צ'לנים במחווה לנועם שריף — תתמקד בצ'לו ותארח מגוון צירופים של נגנים ויצירות, לזכרו של המלחין נועם שריף ז"ל.

בתכנית השנייה תעלה קבוצת מוזיקה נובה, בהנחייתו של המלחין עטור הפרסים אמנון וולמן ובשיתוף עם מוזיקאים נוספים, את "החלל הפנימי והחלל החיצוני" — יצירות שהן בגדר תערוכה המערבת מוזיקה קולית, אלקטרונית, נגינה אקוסטית והקלטות. בין היצירות שיושמעו במסגרת המופע: יצירתו המסקרנת של  אמן המולטימדיה, הזמר והמלחין חנן בן סימון  —  הקנטטה לסוף העולם — יצירה דתית לקול, מחשב וחפצים מתוך האופרה הטלוויזיונית "ערוץ מזג האוויר"; פרספקטיבות שונות על חומר אחד, אף היא מאת חנן בן סימוןכישלונות בדויים מאת אור סינימרחב נשימה מאת יפעת זיו; אנסמבל music for one or more guitars & amplifiers — בכורה של איש הסאונד והמלחין שאול קוהן; וכן בכורה נוספת פרי עטו של המלחין יואב לוי.

גם מקומו של מוצרט לא ייפקד — הפעם בפסטיבל זוטא ("זלצבורג בעין כרם") שיתקיים במרכז טארג שבעין כרם בו תועלנה  שכיות חמדה ופנינים אהובות פרי עטו דוגמת חמישיית הקלרינט בלה מז'ור (ק'581), הפנטזיה בדו מינור (ק'396) —  סדרת קונצרטים קאמריים שכולם פסגת היופי המוצרטי.

בין מיצגים לתיאטרון

האמן הרב-תחומי ומעצב התאורה נדב ברנע יוצר שפה בימתית מקורית חדשה שמשלבת קולנוע דוקומנטרי, תיאטרון ומיצב תאורה מקורי. הוא משכלל את טכניקת הקלטות הווידאו והאודיו הדוקומנטרית שפיתח, ובאמצעות מסכי פלזמה וגופי תאורה הוא עוסק במאוויים ובתהפוכות אנושיים כמו חלומות, תקוות, התפכחות, אכזבה והגשמה. החולמים הוא מסע ביוגרפי בזמן, ממנו נעדרת כמעט לחלוטין נוכחות פיזית. נשמעים רק קולותיהם של חמש דמויות, כאשר כל אחת מהן מציגה זווית שונה למציאות – ילדה פיליפינית המועמדת לגירוש, הלום קרב, שחקנית, אם פלסטינית שכולה, וקשיש באחרית ימיו.

הדס עפרת, מחלוצי הפרפורמנס בארץ חושף את ביתה הריק של האספנית שרלוט ברגמן, שתרמה למוזיאון ישראל את אוסף האמנות הפרטי שלה. ברגמן ז"ל העמידה תנאי – שלא תופרד ממנו. שאיפתה הייתה שלאחר מותה יהפוך ביתה, שנבנה בשנות ה-70 בין כותלי המוזיאון, למוצג מוזיאלי הפתוח לציבור. היא חיה בו קרוב לשלושים שנה, ולאחר מותה הועבר אוסף האמנות המודרנית שלה ברובו לחלל המוזיאון. עפרת חושף את הבית הריק כמעין חדר פלאי בלב המוזיאון בתערוכה הנעה בין חללי הבית. היוצרת נעמי יואלי שוזרת בתערוכה קטעי יומנים ומכתבים של שרלוט ברגמן; עפרת בודק את הגבולות הדקים בין הפרטי לציבורי ואת יחסי התלות הסבוכים שבין אמנים, אספנים, מוזיאון והמבקרים בו.

פרפורמנס הדס עופרת, תמונה שח הילה םלשקס
פרפורמנס הדס עפרת, תמונה ש ל הילה פלשקס

גם משפט אייכמן – הסיפורים האישיים והסכנה שבציות עיוור – הופך לאירוע מכונן בפסטיבל ("פרויקט אייכמן – טרמינל 1"). כך לפחות בעיניי קבוצת פאתוס מאתוס עם היוצרת והבמאית לילך דקל-אבנרי, המעלים טקס שחזור למצלמה ולקהל ששואף "לגעת ברוחות המשפט ובהוריקן הציבורי שהגיע בעקבותיו" או בלשון אחרת – התבוננות מחודשת במשפט אייכמן מזווית הראייה של הפילוסופית חנה ארנדט, התובע גדעון האוזנר והמשורר חיים גורי שסיקר את המשפט לעיתון "למרחב".

ייחודי הוא הפרויקט "התנגדויות רכות" – הפסטיבל מזמין את הקהל לסיור של שישה אמנים מדיסציפלינות שונות – הפעם בין פוסטים שיצרו בפייסבוק בהשראת התקופה בהקשר למשבר הקורונה. הקהל מוזמן להשתתף בהתלבטויות, החששות והשינויים המעודנים. מכאן הכותרת "התנגדויות רכות".  מרב שין בן אלון, אמנית רב תחומית, המשוררת והפרפורמרית נעם פרתום, המחזאית מאיה ערד יסעורלהלי פדידה פרילינג — העוסקת במדיומים של פיסולי מיצב, האמן והפעיל החברתי נטע וינר – סולן להקת "סיסטם עאלי", בשכונת ג' סיכה ובחולון, והאמן הרב תחומי רמי מימון – כל השישה מזמינים את הקהל לצפות ולהביע  את ההתנגדויות האישיות, לשתף בהרגלים קטנים וגדולים שהחליטו לשנות (או אולי כבר שינו); תובנות חדשות – כל אחד לגבי עצמו, ביתו ומשפחתו, סביבת העבודה, המרחב הציבורי, החברה והמדינה.

בפרויקט המיוחד "מרקחה" — מפגש בן יום עם הקהל — יתקיימו סדנאות אותן יפעילו: מירב שין בן אלון, יסמין גודר, דנה יהלומי, ניר שאולוף, גלית ליס, פיי שפירו, לילך דקל אבנרי, דניאלה זלצר, ועדן קרמר. הפרופסור אווה אילוז תרתק את באי הפסטיבל בהרצאה שתעביר ביום זה.

נראה שיהיה זה פסטיבל מאתגר דווקא בניסיון שלו לשתף את הקהל ולהוציאו מהבידוד – פסטיבל שבו יוכל כל אחד מהצופים להפוך ליוצר בזכות עצמו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן