Skip to content

עשרות אלפי מפגינים כנגד נתניהו וממשלתו

למעלה מ- 20 אלף בני אדם הפגינו ברחבי המדינה , בקיסריה ובבלפור כנגד ראש הממשלה, ממשלתו והמצב הכלכלי. בדיון בעתירה לעליון של חלק מתושבי רחביה כנגד ההפגנות הגיבה המשטרה לשאלת בית המשפט ומסרה כי לא ניתן למנוע שימוש בצופרים וזמבורות למניעת הרעש וזה ידרוש הקצאה גדולה של כוח אדם, תוך כדי עימות קשה עם הממפגינים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
נצ"מ קובי מפקד תחנת מורייה מזהיר שיעצרו ומקבל פרחים (צילום תומר אפלבאום באדיבות "הארץ")

כ 15 אלף מפגינים ואולי אף יותר הגיעו אמש (מוצ"ש) להפגין מול מעון ראש המשלה בבלפור. מנגד ביקשו הביביסטים, תומכי ראש הממשלה להפגין בהפגנת נגד והבטיחו שלפחות 3 אלפי תומכים יגיעו, אך אלה בוששו מלבוא.
קודם לכן, התקיימו שתי הפגנות נוספות. החל משעות אחר הצהריים הפגינו כחמשת אלפי בני אדם כנגד ראש הממשלה וממשלתו כאחד במאות צמתים וגשרים בארץ. מהצפון ועד הדרום. "המפגינים נשאו שלטים: "מושחתים הביתה", ביבי התפטר", ו-"וועדת חקירה בעניין הצוללות".
נהגים רבים שעברו בצמתי או מתחת לגשרים הגיבו בצפירות הסכמה כשנתקלו בשלטי גדולים שאמרו: "אתם מסכימים? תצפרו".

גשר המיתרים – נהריה (צילום: טלי איציק)
הכניסה לנהריה (צילום: טלי איציק
נהריה (צילום: טלי איציק)

בקיסריה, מול מעונו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו הפגינו כאלף מפגינים עם דרישות דומות הקוראות לנתניהו להתפטר בשל מנהיגותו המושחתת לדבריהם, ובשל משפט הפלילים בו הוא נתון שיחל להתקיים מינואר 21, שלושה ימים בשבוע.

בירושלים, למרות תקוות בית ראש הממשלה להפחית או להפסיק את גל המחאות ששוטף את המדינה, שטפו האלפים את הרחובות עד אפס מקום המשטרה העריכה את מספרם במינימום של 10 אלפי משתתפים, אבל נראה שכמות המשתפים עמדה לפחות על 15 אלף.  בחי שוב זהיר ניתן לומר כי בהפגנות שנערכו בשבת השתתפו לפחות כ 21 אלף מפגינים.


צילום: ציפי מנשה

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
סגל הפיקוד המשטרתי, צופה מעל הגשר (צילוםף ציפי מנשה)

פינוי ההפגנה נערך גם הוא בשקט יחסי אך כוחות המשטרה עצרו עד תום ההפגנה אחד עשרה מוחים. שלושה מהם בשלב מוקדם שלה, בחשד כי ניסו לצאת בתהלוכה בניגוד לחוק (בסמוך לבית הנשיא), ושבעה נוספים בסיום ההפגנה, בחשד להפרת סדר ציבורי והתנגדות לפינוי.
בחדרה, עוכב לחקירה תושב העיר בן 20, בחשד שהשליך נפצים לעבר מפגינים בכיכר המשטרה בעיר. בקיסריה, הורחק מפגין ימין אחד, שהגיע עם מגפון וקרא קריאות בעד נתניהו ונגד המוחים.

נשים בצהוב למניעת אלימות (צילום: ציפי מנשה)
המעצרים (צילום: ציפי מנשה)
המעצרים (צילום: ציפי מנשה)
המעצרים (צילום: ציפי מנשה)


צילום: ציפי מנשה

מארגון "הדגלים השחורים" נמסר כי אלפים הפגינו בצמתים ברחבי הארץ. "בזמן שראש הממשלה עסוק בלארגן לעצמו טיסות לבריכות באבו-דאבי, עם ישראל קורס מהכישלון בניהול המשבר הכלכלי-בריאותי", מסרו. "לא טיסות למפרץ – עבודות בישראל, זה מה שאנחנו דורשים". הם הוסיפו כי "נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים שעסוק מבוקר עד ערב בניהול משפטו ובהסתה – לא כשיר לנהל את מדינת ישראל. לא רוצים בחירות, רוצים ראש ממשלה מתפקד".

"ההפגנה התנהלה בסך הכל בצורה מסודרת למרות שהיו כמה אירועים חריגים", אמר מפקד מרחב ציון במשטרה, עופר שומר. "אירוע אחד של קבוצות קטנות שיצאו לתהלוכות בלתי חוקיות שבלמנו אותן. האירוע השני היה בסוף ההפגנה, היו שתי קבוצות נפרדות שהשתמשנו נגדן בכוח סביר. אם יכולים להסתפק במעצרים בלבד כשכמות ההתנגדות יחסית נמוכה, זה מה שאנחנו עושים. ויש כמות גדולה של שוטרים שמשתמשים בכוח סביר".


סיכום האירוע (צילום: משטרת ישראל)
מתנועת 'קריים מיניסטר' נמסר לפני ההפגנה: "נתניהו והתקשורת המגויסת חולמים על דובאי. עבור מיליון מובטלים ובעליי עסקים שקרסו, גם שלום עולמי לא יושיע. זהו ניסיון שקוף של נתניהו להסיט את תשומת הלב מסירובו לציית להנחיות היועץ המשפטי לממשלה ומכוונתו להתערב במינויי שומרי הסף. התנהלות כאחרון העבריינים .אנחנו נחושים מתמיד ולא ניתן לו להחריב את המדינה. הציבור חולם על לגמור את החודש בכבוד ועל ממשלה מתפקדת שבראשה אדם נקי והוא יגיעו בהמוניו".

עתירה לעליון כנגד המשך הפגנות – בית המשפט:" מי שהתריע מזלו והזכות לגור שם…אנו מכירים את רחביה ואזור זה. זה לא רק עונש אלא גם זכות גדולה"

בתוך כך בדיון שנערך בעתירת 60 מתושבי רחביה כנגד הרעש של ההפגנות, שופטי בג"ץ יעל וילנר ואלכס שטיין מתחו היום (ראשון) ביקורת על המשטרה על כך שאינה אוכפת את חוקי הרעש בהפגנות מול מעון ראש הממשלה בירושלים. בדיון בעתירה שהגישו עשרות תושבים מהשכונות רחביה וטלביה נגד קיום ההפגנות במקום, אמרו נציגי המדינה כי המשטרה מתקשה למנוע מהמוחים להשתמש בצופרי אוויר ובכלי הקשה, וכי הניסיונות לאכוף את חוקי הרעש עלולים להוביל לעימותים. נציגת הפרקליטות מוריה פרימן הוסיפה כי מדובר ב"החלטה מבצעית". השופטים ימסרו את פסק דינם בעתירה בהמשך. יצויין כי 460 תושבים מהשכונות הללו, כתבו מכתב למשטרת ישראל לפיו הן תומכות בהפגנה.

השופטים שאלו בדיון למה המשטרה לא מונעת מהמפגינים להרעיש אחרי 21:30, כפי שאוסר חוק העזר העירוני. קצין המבצעים של מחוז ירושלים במשטרה, אמיר ארזני, הסביר שהמשטרה מבקשת "להפסיק החל מ-21:30 את צופרי האוויר, התופים וכלי ההקשה כי ההבדל הוא בין רעש סביר לרעש לא סביר. הרעש הוא מחריש אוזניים".  לצד כך הסביר ארזני כי "בהפגנות גדולות קשה לאכוף את כמות כלי ההקשה והצופרים, אלה מאות כלים. כל כניסה כזאת, לקחת כלי כזה אחרי 21:30 דורשת כניסה לעימות מול המפגינים, אף אחד לא מגיש לך אותו. זה יכול לקחת שעות. הקושי הוא שלאף אחד אין שליטה על המפגינים. הם לא נשמעים לאיש ולכן כדי להוציא כלים זה דורש הפעלת כוח שלא תמיד בעינינו תהיה סבירה ואנשים מתנגדים".

השופט שטיין שאל את נציגי המדינה אם שקלו "למצות את הדין עם אחד או שניים מהמפגינים שהם במובהק מפרים את החוק וללכת על עונש שיכול להרתיע רבים?" לדבריו, "אני יכול לחשוב על כמה עונשים כאלה".

שטיין הוסיף כי "באולם כדורגל אם יש מישהו שמפר באופן גס את החוק אז המשטרה מעמידה אותו לדין והוא מקבל עונש חמור שמרתיע אחרים. אז נכון שזה חשוב יותר מכדורגל, אבל אנשים לא אמורים לסבול מאי-החוקיות הזאת".
בתגובה על דברי שטיין אמר עו"ד יובל יועז, שמייצג את עמותת "חוזה חדש" שמשתתפת בהפגנה, כי יש "קושי משפטי שלוקחים אדם אחד ומענישים אותו למען הרתעת אחרים". השופט עוזי פוגלמן על כך כי מדובר ב"הערה של אחד השופטים וכל אחד יוכל לתת את עמדתו בפסק הדין".

השופט עוזי פוגלמן ציין כי "איש לא עוצם עיניו למחיר. זה חלק מהשיטה שמשלמים מחירים ואנו מבינים כי מי שהתריע מזלו והזכות לגור שם, אנו מכירים את רחביה ואזור זו. זה לא רק עונש אלא גם זכות גדולה, יש מחירים לכך ולבנו בכל מקרה עם העותרים."
בית המשפט דחה לעיון את החלטת ההרכב.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן