Skip to content

ככל שמשפטו הפלילי של נתניהו קרב, הלחץ למסמס את המחאות גובר

גם אם אינה מודה בכך, משטרת ישראל במחוז ירושלים נתונה במערכת לחצים כבדה להקשות מאוד על ציבור המחאה. ולא, לא בגלל הקורונה. 12 מפגינים נעצרו במהלך ההפגנה בידי המשטרה. שלום עצרה המשטרה 13 איש בחשד שניסו לקחת מחסומי לחץ. חמישה נותרו במעצר עקב בקשת המשטרה לערער על שחרורם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ככל שנוקפים הימים ומשפטו הפלילי של ראש הממשלה בנימין נתניהו קרב ובא ניכר בלחץ המופעל על המשטרה למסמס או להקטין את ההפגנות כנגד נתניהו ברחבי המדינה בכלל ובבלפור בפרט. כך לדוגמה נעצר/עוכב אמש אחד מגדולי המאיירים בישראל המופיע גם ברשימת 100 המשפיעים של 'דה מרקר',  שמופיע מזה שנה בהפגנות המחאה בדמותה של "שושקה", תחפושת של אישה גרוטסקית עירומה. כך גם הורד והופסק לפרק זמן אמש מיצג הצוללות עם אח"י שחיתות, של פעילי המחאה התובעים פתיחת חקירה בפרשת המניות והצוללות שבהם מעורב נתניהו וכך גם ניסיון נואל של המשטרה למנוע ממפגינים להגיע לכיכר פריז ולבלפור על ידי חסימת הכניסות לרחובות הסמוכים לבלפור בשעות אחר הצהריים בטענה שאלו מחסומים לבטיחות קהל המפגינים אלא שבפועל הם ניסו למנוע מקהל הצועדים שנע מגשר המיתרים ומרכבי היסעים להגיע  לנקודות פריקה ולהגיע לכיכר פריז. הקהל העצום שהיגיע אל המחסומים הסיט אותם והמשטרה נאלצה לאפשר לו לנוע לעבר כיכר פריז. מיצג הצוללות שב גם הוא לאחר דין ודברים אל הצעדה ולקראת חצות שוחררה "שושקה", (אנגלמאייר) ללא  תנאים מגבילים לאחר שנחקר בתחנת מוריה. אנגלמאייר סרב לחתום על תנאים מגבילים ושוחרר. עורך דינו, יאיר נהוראי הגיב ואמר כי "מעצרו מהווה פגיעה עמוקה ובוטה בחופש הביטוי. יש לקוות שזה לא מסמל תהליך של איראנזציה של ישראל".

צילום: קרן יונה קריים מיניסטר
מעצר "שושקה" (צילום מעמוד קריים מיניסטר)

13 עצורים בליל שישי

כבר שלשום בלילה שבין שישי לשבת נעצרו 13  פעילי מחאה וביניהם פעילי מחאה וותיקים עוד ממחאת ,2010 יגאל רמב"ם, איליאן מהרשק וערן וורד, בירושלים בעת שבקשו לסלק את מחסומי הלחץ מכיכר פריז. לדברי מקורבים אליהם הם בקשו למנוע מצב בו תשרור בהלה או פניקה בקרב עשרות אלפי המפגינים ובבהלה שכזו ימחצו אנשים אל מחסומי הלחץ הכבדים.
ממחוז ירושלים במשטרה נמסר כי  בליל שישי בעקבות דיווח שהגיע למשטרה, הגיעו שוטרים לאזור כיכר פריז בירושלים שם זיהו חשודים שהגיעו עם 2 משאיות, וניסו עפ"י החשד לגנוב את מחסומי המשטרה המוצבים באזור, שאמורים להיפרס במוצאי השבת על מנת לאבטח את המחאה הצפויה במקום. השוטרים עצרו 13 חשודים והם הועברו לחקירה. בנוסף לטענת המשטרה "נתפסו 2 המשאיות ששימשו אותם בביצוע  עבירה". שניים שוחררו והערב (שבת) יובאו 9 מהחשודים לדיון בפני בית המשפט השלום בירושלים. עוד נודע כי להבדיל מטיפול תחנת מוריה בכלל המפגינים, הפעם הוחלט להעביר את הטיפול בחקירתם לידי ימ"ר ירושלים. 8 מפגינים שוחררו על ידי המשטרה וחמישה אחרים הממיוצגים על ידי עורכי הדין גבי לסקי וגונן בן יצחק  נותרו במעצר עד מחר (ראשון), אז תבקש המשטרה את הארכת מעצרם/ במשטרה ביקשו לעצרם לעוד  5 ימי מעצר.  בית המשפט החליט לשחררם בתנאים מגבילים וביניהם: ערבות עצמית, ערבות צד ג גבוה, הרחקה מכל אזור הפגנה כלשהוא 20.09 ושלא יצרו קשר עם המעורבים האחרים באירוע 14 יום. התביעה המשטרתית בקשה עיכוב ביצוע עד למחר ולכן החמישה: ניר ברק, זיו לנדה, קונסטנטין צסטה, יונתן עופר ויגאל רמב"ם, נותרו במעצר עד הערעור במחוזי.

עורכי הדין גונן בן יצחק וגבי לסקי

מתנועת קריים מיניסטר נמסר כי "מזה מספר שבועות אנו פועלים בשיתוף פעולה עם קבוצות המחאה השונות על מנת להבין מדוע משטרת ישראל מתעקשת לכלוא את מפגיני בלפור במכלאה צפופה, באופן שנוגד את תקנות הקורונה. מכתבים בעניין זה נשלחו על ידי עורכי הדין גבי לסקי וגונן בן יצחק למשטרה המשטרה מתעלמת במכוון".
"בימים האחרונים יצא המרצע מן השק. מסתבר שהנחיית המשטרה משתלבת היטב בקמפיין מתוזמר שמופץ על ידי בלפור ושופרות בלפור בתקשורת הממוסדת והרשתות החברתיות, קמפיין שנועד להסיט את הכישלון בהתמודדות עם משבר הקורונה מהנאשם בבלפור ולתלות אותו באופן שקרי במחאה. הנתונים היבשים מציגים תמונה אחרת. אין הדבקה במחאה".
בנוגע לפעילי המחאה שנעצרו מציינים בתנועת המחאה כי "אמש, יצאו שבעה פעילות ופעילים למחאה חשובה ביותר- להזיז את המחסומים ולהחזיר אותם לבעליהם החוקיים".

"ניסיונה הנואל של משטרת ישראל לייחס להם עבירת גניבה היא מעשה שפל שלא יעמוד בשום בית משפט. מדובר בלוחמות ולוחמים שפעלו למען בריאותם ובטיחותם של עשרות אלפי המפגינות והמפגינים בבלפור ואנחנו נותנים להם גיבוי מלא ועומדים מאחוריהם."

חלק מחקירת התביעה המשטרתית בדבר המחסומים. למה הם נועדו?


צילום: קריים מיניסטר

צילום: קריים מיניסטר

שבוע 11 ברציפות ו 35 אלף מפגינים

המחאה ליד מעון ראש הממשלה בירושלים התרחשה אמש זה השבוע ה-11 ברציפות. לצד ההפגנה ברחוב בלפור, נערכת צעדה של מפגינים מגשר המיתרים בעיר ועד למעון הרשמי. מתנועת המחאה נמסר כי חולקו 29 אלף צמידים ובשל הלחץ לא הספיקו להגיע בזמן לעוד כמה אלפי מפגינים.

הפגנה נוספת נערכה במוצאי השבת גם ליד ביתו הפרטי של בנימין נתניהו בקיסריה. בהפגנה זו בה השתתפו כאלפיים איש נאם מפקד הגיס הצפוני לשעבר אלוף (במיל׳) נועם תיבון שאמר: ״ביבי בגד במדינה שלו״, :  תיבון: ״אנחנו במקום האחרון בהידבקויות בקורונה. איפה הממשלה? איפה האחריות? איפה היושר? רק המושחת ביבי אחראי, הוא אחראי על כל המחדל שקורה במדינת ישראל. הוא יגמור כמו גולדה מאיר – ראש ממשלה מושחת שבגד במדינה שלו. המחאה הזאת תשלח את ביבי הביתה״.
ד"ר ארנה ברי, המדענית הראשית לשעבר נאמה גם היא בקיסריה ואמרה: ״המשבר הכלכלי והבריאותי נגרם כתוצאה מאובדן השליטה הניהולית בכלל המערכות בישראל. הנאשם ניכס לעצמו את המדינה – נשארנו חסרי אמון במערכת כולה ובוודאי בממשלה הבלתי מתפקדת. הדיאטה שהנאשם העביר את הסקטור הציבורי מנעה חמצן למוחם של מקבלי ההחלטות. הניסיון להשחיר את ההפגנות היא העדות הטובה ביותר ליעילות שלהן״.
ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון, עו״ד תומר נאור: ״למדינת ישראל אין תקציב מסיבה אחת ויחידה. משום שראש הממשלה שלנו זקוק לקלף הזה על מנת שיוכל לייצר משבר פוליטי בהמשך הדרך ולגרור אותנו לבחירות בניסיון נוסף לחמוק ממשפט. מדינה שלמה הפכה לבת ערובה״.

חסימת הצועדים (צילום: ציפי מנשה)

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה


הצוללות פורצות קדימה – צילום: רפי מיכאלי

צילום: רפי מיכאלי

חסימות בירושלים – ניסיון למנוע ממפגינים להתמרכז בכיכר פריז

בירושלים נערכה המשטרה מבעוד מועד וחסמה לתנועה את הרחובות בן מימון, עזה, כיכר פריז, אגרון, קינג ג'ורג' וקרן היסוד. לטענת המשטרה החסימות נועדו על מנת לשמור על הסדר הציבורי, מניעת פח"ע ואפשרות פגיעה במפגינים מצד גורמים עוינים.
אך דובר משטרת מרחב ירושלים לא הסביר על בסיס איזו אינפורמציה מודיעינית התבססה המשטרה, כמו גם איש לא נעצר במעצר מונע לאור חשד  פעילות עוינת כלפי המפגינים.
מהמשטרה נמסר תוך כך כי היא "פועלת לאפשר קיומן של מחאות לכלל המפגינים, אך יחד עם זאת לא תאפשר כל הפרה של הסדר הציבורי, פגיעה בציבור ובקיומן התקין של המחאות, ותפעל בנחישות נגד כל ניסיון שכזה". מתנועת המחאה נמסר כי "משטרת בלפור בטקטיקת התעמרות חדשה – חסימת צירי ההגעה למתחם ההפגנה". בפועל החסימות בלמו לזמן קצר את המפגינים שצעדו מגשר המיתרים לכיכר פריז.
תנועת קריים מיניסטר מסרה בתגובה כי "שוב משמשת המשטרה כקו ההגנה האחרון של הנאשם ומשפחתו. גם ניסיון ההשתקה הזה לא יצלח. אנשינו נחושים להגיע בכל דרך. את המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק – גם הערב עשרות אלפים יקראו לראש ממשלה מושחת וכושל ללכת הביתה".

בתנועת הדגלים השחורים הגיבו לחסימות המשטרה ומסרו: "בשעה זאת, משטרת נתניהו(מחוז ירושלים) חוסמת כבישים רבים ואזורי חניה ומונעת מאזרחים ואזרחיות  להביע את מחאתם נגד הנאשם מבלפור. אנו קוראים לדורון ידיד להחזיר את המדיניות המכילה של שבוע שעבר, ולא את המדיניות הלא דמוקרטית של השבועות הקודמים".
אלא שבזמן אמת המחסומים הכבדים לא עמדו בפני אלפי המפגינים שהסיטו אותם והמשיכו את הצעדה אל כיכר פריז ותוך כך עוכב כאמור המאייר הידוע זאב אנגלמאייר, פעיל מחאה וותיק שמופיע מפרוץ המאה בתחפושת גרוטסקית של 'שושקה' אישה בעירום. מהמשטרה נמסר כי "כוחות משטרת ישראל עיכבו לחקירה אדם שהגיע למתחם המחאה כשהוא לבוש בדמות אישה עירומה, ובאופן שעלול להוות הטרדה מינית כלפי הציבור". אנגלמאיר, פוטר מידיעות אחרונות בגלל פעילות המחאה שלו, והדמות שושקה מופיעה ברשימת 100 המשפיענים של דה-מרקר. המפגינים שסביבו אמרו כי הוא נעצר היות ו"התחפושת המרופדת שלה מעליבה ומטרידה לא את הציבור אלא את שרה "האישה המוכה".

ההפגנה הסתיימה עם 12 עצורים
מעט אחר חצות כרזה  המשטרה למפגינים להתפזר. בכיכר פריז נותרו כמה מאות מפגינים צעירים.
בסמוך ל 02:00 הודיעה המשטרה כי סיימה לפזר את הפגנות המחאה ללא אירועים חריגים.
לטענת המשטרה, 12 המפגינים שנעצרו  נעצרו בגין הפרת הסדר הציבורי וחלקם בגין תקיפת שוטרים. בכל הנוגע למחסומים שהציבה מסרה המשטרה כי "בניסיונות של המשטרה להסית את התהלוכה במוקדים מסוימים, חלק מהמפגינים לא נשמעו להוראות השוטרים, ואף השתמשו במיצגים שהיו ברשותם על מנת לפגוע בשוטרים ולפרוץ את החסימות".
וכי בסמוך לחצות, המשטרה כרזה למפגינים שנותרו בצומת, כי הכבישים נפתחים לתנועה, והמשטרה קוראת להם לפנות הכביש. על אף בקשות המשטרה, המפגינים סירבו לפנות את הצומת, והשוטרים נאלצו לפנותם."

גשר הודיה – מיכה נוי (צילום: אילה נוי)
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן