Skip to content

פסטיבל ישראל מציג: התיאטרון הקסום של טרי צ'פלין ופרינג' מאדינבורו, מעופפים מניו יורק ומתופפים מיפן, הרקוויאם של ורדי ומוזיקה של כל העדות

פרסום ראשון: אלה המופעים הבולטים מתוך עשרות המופעים אשר יועלו השנה בפסטיבל ישראל ה-51, שייפתח ב-23 במאי בירושלים במופע מחווה ליוסי בנאי. כרטיסים: 220-55 שקלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרסום ראשון: אלה המופעים הבולטים מתוך עשרות המופעים אשר יועלו השנה בפסטיבל ישראל ה-51, שייפתח ב-23 במאי בירושלים במופע מחווה ליוסי בנאי. כרטיסים: 220-55 שקלים

 מאת נטע דנציגר

"מראות ומוזיקה" של סאבורו טשיגוורה. צילום: Bengt Wanselius

פסטיבל ישראל חוגג את שנתו ה-51 בארבעה שבועות גדושים במופעי תרבות שיעלו ברחבי ירושלים. העושר האמנותי של התוכנייה, כתמיד, עלול גם להיות מבלבל, אך השנה מסתמנים כמה מממתקי תרבות בינלאומיים, שכדאי לעלות בשבילם לעיר הקודש.

פסטיבל ישראל הוא אחד ממוסדות התרבות הוותיקים של ישראל, ולאורך השנים הציב רף אמנותי גבוה. אף שבשנים האחרונות אפפה אותו תחושה מעט ארכאית, נראה כי השנה הושם דגש בהבאת אמנים בולטים מיפן (בייחוד אמני מחול ותנועה) ומספר לא מבוטל של מופעי פרינג' (תיאטרון ומחול) בוגרי פסטיבל אדינבורו, ונוצרה תוכנית מעניינת במיוחד. אנחנו כאן כדי לדלות עבורכם את הפנינים.

הפסטיבל ייפתח ב-23 במאי בכיכר ספרא, במופע מחווה ענקי ליוסי בנאי, חתן פרס ישראל ויליד ירושלים, במלאות שמונים שנה להולדתו. במופע יבצעו אמנים מהשורה הראשונה שירים מאלבומיו של בנאי: "אני וסימון ומואיז הקטן" ו"שיכור ולא מיין", וגם את השנסונים המתורגמים של ברסאנס וז'אק ברל.

בתחום התיאטרון הבין-לאומי כדאי לשים לב לשתי הצגות שמגיעות אלינו מאירופה: האחת, "רחש הקירות", הצגה ללא מילים של ויקטוריה טרי צ'פלין ובתה אורליה טרי. יש בה עניין ולו בשל הייחוס המשפחתי של היוצרות – בתו ונכדתו של אמן הסרט האילם צ'רלי צ'פלין.

טרי צ'פלין ביטלה את בואה לפסטיבל, אבל ההצגה תעלה כמתוכנן, והיא מתוארת כהפקת תאטרון נדירה ומורכבת, תאטרון תעתועים של אשליה ופנטזיה המתאים למבוגרים ונוער. ההצגה מביאה אל מרכז הבמה את המדיום התיאטרוני על מכלול מרכיביו: אביזרים, תאורה, אשליות וקסמים, מחול, אקרובטיקה ועיצוב דינמי.

המופע מציג את סיפורה של אישה שעולמה מורכב מפיסות החיים הלכודים בבניינים נטושים, בדירות ריקות ובחפצים דוממים הקמים לתחייה. מעניין מה היה צ'רלי צ'פלין  אומר על ההצגה של בתו ונכדתו.

ההצגה השנייה שמעוררת סקרנות מגיעה מאנגליה. זוהי הפקת התיאטרון הייחודית "Translunar Paradise" של קבוצת  "אד-אינפינטיום", שהוצגה בבכורה בפסטיבל אדינבורו האחרון.

ההצגה, על פי מחזה של ג'ורג' מאן ובבימויו, היא פנטזיה של גבר שאשתו שבה לביקור מעולם המתים. באמצעים תאטרליים פשוטים, על בימת תיאטרון חשופה, נעים על ציר הזמן שלושת שחקני הקבוצה, כשהם רוקדים את חייהם של בני הזוג. 

בתחום האקרובטיקה והמופעים לכל המשפחה שימו לב לשתי הפקות בינ"ל שזכו להצלחה. מארצות הברית יגיעו  "האחים קרמזוב המעופפים"- ארבעה אחים אקרובטים, אינטלקטואלים יהודים מניו יורק, שקראו לעצמם על שם ספרו של דוסטויבסקי. מדובר בלהקת ג'אגלינג מטורפת, וירטואוזית ומצחיקה. המופע הקומי המצליח שלהם הוצג על הבמות בברודוויי וברחבי העולם.

בתחום המחול והקצב, הזירה הבין-לאומית דנה הרבה בשנים האחרונות בהרכב היפני – קבוצת "יאמאטו", זוכת פרס "ספיריט אוף דה פרינג'" בפסטיבל אדינבורו. זהו מופע וירטואוזי של תיפוף ותנועה, שיתקיים עם השקיעה בהר הצופים. 

מתופפים מול השקיעה. להקת ימאטו מיפן. צילום: Masa Ogawa

הקבוצה הרב-תחומית (מעין "מיומנה" יפנית אם תרצו) נוסדה בשנת 1993 ומאז ביקרה בחמישים מדינות והופיעה מול יותר מחמישה מיליון איש. חברי הלהקה, המונה כיום 17 משתתפים, יצרו מופע המושתת על כישרון יוצא דופן של מוזיקאים בעלי יכולות נגינה ותנועה וירטואוזים. אפשר להניח שלא לשווא שובצה הלהקה הזאת למופע שקיעה חגיגי.

מיפן יגיע גם סאבורו טשיגוורה – גדול הכוריאוגרפים היפנים, שיעלה עם להקתו את "מראות ומוזיקה", הפקה באווירה מיסטית שמלווה במוזיקת בארוק.

"התגלות הקונג פו – תשע מגילות", היא הפקה מסין המשלבת בין התאטרון והמחול הסיני לאמנויות הלחימה. המופע מורכב מתשע מגילות הנחשפות בזו אחר זו בפני הקהל: טוהר, סוטרא, התמדה ושקדנות, רוחניות, הקשבה, כושר, רוגע, מסירות, נאמנות וגן עדן.

עוד בפסטיבל: להקת מומיקס מארצות הברית חוזרת במופע ב"בוטניקה" – מופע המבוסס על הקשר שבין האבולוציה, החיים וארבע עונות השנה.

מישראל: שני פרויקטים מוזיקליים לא שגרתיים ושונים זה מזה בתכלית ישתתפו השנה בפסטיבל. לחובבי ההיסטוריה, לכל מי שיש לו נגיעה ישירה לשואה וגם לחובבי המלחין האיטלקי ורדי, פרויקט הדגל בתחום הקלאסי השנה יהיה קונצרט יוצא דופן פרי שיתוף פעולה ישראלי, צ'כי ואמריקני: הרקוויאם של ורדי "רקוויאם של התרסה"- ביצוע מרגש המשלב נגינה, קטעי ארכיון ועדויות של ניצולים ממחנה טרזין שבצ'כיה, שם הועלתה הפקה זו לראשונה.

מורי סידלין ינצח על הקונצרט בהשתתפות השחקנים ששון גבאי ויונה אליאן, מקהלת קון הצ'כית על שמונים משתתפיה, התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור וסולנים ישראלים. הקונצרט יתקיים בנוכחות ניצולי המחנה ומייסדי בית טרזין.

פרויקט מוזיקלי מיוחד יעלה במגדל דוד: "שהקול נהיה בדברו". קונצרט זה מאגד מורשת של פיוטים וקטעי תפילה, מוזיקה ליטורגית מקורית ומוזיקה מהמקורות. ייחודו של הקונצרט הוא בשילוב קטעי מוזיקה מעדות ישראל השונות: התימנית, הפרסית, האשכנזית, הספרדית (אנדלוסית) והעירקית. המופע, שיתקיים למרגלות מצודת דוד, יהיה בעל מרקם מעורב של מוזיקה מודרנית (רוק, ג'אז ואלקטרונית) ומוזיקה אותנטית-אתנית. על הכול ינצח המנהל המוזיקלי אריק רודיך.

טיפ חשוב: השתדלו לא להסתחרר מהתוכנייה העשירה ולהתמקד במופעים הבין-לאומיים ובפרויקטים המיוחדים לפסטיבל. לחרוצים שיערכו את התחקיר, נראה כי מצפה השנה התרגשות תרבותית אמיתית. 

עוד בתרבות: מאטיס כבש את פאריז

וגם: אותלו פוגש את הנסיכה טורנדוט

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן