Skip to content

מתווה ממשלתי להפגנות: חלוקה לקפסולות בנות 20 בני אדם עם מסיכה על פניהם

בבלפור קבלו את ערב החג בארוחת חג ובמוסדות הממשלה החליטו על מתווה הפגנות שיחלקו את המפםגינים לקפסולות בנות 20 מפגינים וחובת מסיכה, אך לא יגבילו את מספר המפגינים בהפגנה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מפגיני מחאת היחידים בבלפור קבלו את ערב ראש השנה החדשה עם שולחם ערוך לכמה עשרות משתתפים. את השולחן הם פרשו על פני המדרכה מול בית ראש הממשלה  בירושלים.
אבל התכונה היחידה שמעניינת את בלפור, כמו גם את משטרת ישראל היא המשך ההפגנות כנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו מחר, מוצאי שבת.

בלפור – ארוחת החג (צילום: תמר גרשוני)

את הערמונים הלוהטים הוציאו עבור נתניהו 3 ראשי ערים בהובלת ראש עיריית בת ים צביקה ברוט (ליכוד), אליו הצטרפו ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן, וראש העיר אור יהודה ליאת שוחט, גם הם חברי ליכוד, שעתרו לבית המשפט העליון באמצעות עורך הדין אילן בומבך בדרישה להשוות את מתווה התפילות בסגר לתנאי ההפגנות, בטענה כי בעוד מתפללים נאלצים להתפלל בקפסולות מחוץ לבית הכנסת, הרי שהפגנות מצטופפים עשרות אלפים ללא מפריע. בדיון שנערך אתמול (חמישי) אמר השופט ניל הנדל לבומבך: "בוא נהיה כנים, לא באתם לפה כדי להרחיב את התקנות המתייחסות לתפילות, אלא להשוות את התקנות של ההפגנות". הוא הוסיף: "אל תבוא כאילו בשם המתפללים, אתה משתמש במצב של המתפללים כדי להגביל את ההפגנות". השופטים דחו את הדיון בעתירה לשבוע הבא לבקשת המדינה, שהתחייבה להציג מתווה להפגנות במהלך הסגר, אולם סירבו לדחות את העתירה עצמה.

צילום: ציפי מנשה

הערב, (שישי) אחרי תחילת הסגר, ורגע לפני כניסת החג, הודיעו המשטרה, משרד הבריאות ומשרד המשפטים כי גיבשו מתווה להפגנות בתקופת הסגר. המתווה לא מגביל אמנם את המספר הכולל של המפגינים – אך קובע כי יש לשמור על מגבלות ההתקהלות החלות על שהייה בשטח פתוח גם במסגרת הפגנות. לכן, נכתב, יש להתחלק לקבוצות של כ-20 מפגינים, ככל הניתן, ולשמור על מרחק סביר בין כל קבוצה לקבוצה.

"כתוצאה מכך, גודל מקום ההפגנה עלול להגביל את כמות הקבוצות שיכולות להיכנס בכדי לעמוד במתווה המרחק", כתבו – ועקב מגבלה זו ייתכן שהמשטרה לא תאפשר הפגנות במקומות צפופים יחסית כמו ברחוב בלפור שליד מעון ראש הממשלה בירושלים, והמוחים ייאלצו לעבור לאזור אחר בירושלים. תוך כך לא הוגבלה כמות המפגינים  ומשום כך תאלץ המשטרה להרחיב את מתחמי ההפגנה על מנת לאפשר למפגינים להתפזר לקבוצות בנות 20 מפגינים כל אחת.

העותרים לעליון ביקשו גם לצמצם את מספר המפגינים ולהשוות את מספר המתפללים בשטח פתוח למספר המפגינים המותר. אלא שגם בהנחיות שאישרה הממשלה לא הוטלו הגבלות על הפגנות, ומותר לצאת מהבית כדי להשתתף בהפגנה. השופט יוסף אלרון ציין כי בזכות העתירה דנים בממשלה על מתווה להפגנות בזמן הסגר, אף שהמדינה כתבה בתשובתה כי היא תכננה לעשות זאת ללא קשר. בסופו של דבר כמות המפגינים לא הוגבלה, לא בבית המשפט ולא מתווה שגובש הערב.

ראש העיר בת ים צביקה ברוט, שהוביל את העתירה לבג"ץ להשוואת מספר המתקהלים במרחב הציבורי, בירך על מתווה ההפגנות שפרסמה המדינה: "אני שמח שמשרד המשפטים קיבל את עמדתנו. זה היה צריך לקרות מזמן ובלי שנצטרך ללכת לבג"ץ, אבל עדיף מאוחר מאשר לעולם לא. המדינה הבינה שאי אפשר לעשות איפה ואיפה בין קהלים שונים, וצריך גזירה שווה לגבי כל ההתקהלויות במרחב הציבורי".

לדברי ברוט, "הזכות להפגין היא חשובה, בדיוק כמו הזכות להתפלל. בשני המקרים הציבור יוכל לממש את זכותו אבל יהיה חייב להקפיד על הנחיות משרד הבריאות בצורה שווה וזהה. ההחלטה הזו תביא לחיזוק האמון של הציבור בהנחיות הממשלה לגבי הקורונה, כי יותר לא נראה אפליה בין התקהלות להתקהלות. מעכשיו יהיה דין אחד לכולם, במטרה להביא לצמצום התחלואה"

עו"ד אילן בומבך, שהגיש את העתירה לבג"ץ נגד ההפגנות מסר לתקשורת: "המתווה החדש הוא שינוי של 180 מעלות במדיניות המוצהרת של הפרקליטות, עד להגשת העתירה. הוא מקבל באופן מלא את דרישתנו שלא להפלות בין המתפללים לבין המפגינים. הפגנות הן כלי חשוב בדמוקרטיה, אך במצב חירום עלינו להגביל גם זכויות יסוד

מתנועת קריים מיניסטר נמסר כי "גורמיי האכיפה והבריאות קבעו, שחור על גביי לבן, שאין להגביל כלל את ההפגנות, והדגישו את חשיבות ההגנה על זכות הציבור להפגין. ההפגנות הן התשובה הטובה ביותר לחוסר האמון הציבורי, ולכישלון הקולוסאלי של הנאשם, שהטיל עלינו סגר פוליטי שלא יוריד את התחלואה ויהרוס את הכלכלה. אנו קוראים לציבור להגיע בהמוניו בראשון בערב לבלפור תוך הקפדה יתרה על ההנחיות".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר כי התנועה "מברכת על מתווה ההפגנות שאושר בתקופת הסגר. זכות המחאה וחופש ההפגנה הן זכויות יסוד בחברה דמוקרטית חפצת חיים. טוב עשה היועמ"ש שסירב להגביל את מספר המפגינים. התנועה קוראת לציבור לצאת ולמחות, תוך כדי שמירה על ההנחיות"

מתנועת הדגלים השחורים נמסר כי ההפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ימשיכו להתקיים גם במתווה שפורסם. "ההפגנות נגד הנאשם, שגרר אותנו לסגר בגלל המחדלים העצומים שלו, יימשכו. עקבו אחר המועדים המתוכננים בקבוצות הווטסאפ ובדף הפייסבוק".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן