Skip to content

נתניהו לחץ להחליט על ביטול ההפגנות. בעיית הקורונה? אחרי ביטול ההפגנות

מול עיניי הציבור ותוך הכנעת כחול לבן השיג נתניהו את ההחלטה למנוע הפגנות נגדו שהתגברו משבוע לשבוע. כל זאת כמובן ל"טובת" הלחימה בקורונה. המפגינים: "כל מה שעניין את נתניהו היה לעצור בכל מחיר את ההפגנות בבלפור. לא בריאות הציבור, לא מיליון המובטלים והעסקים הקורסים ולעזאזל הדמוקרטיה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ישיבת ממשלה שלמה עסקה הלילה (רביעי – חמישי) אך ורק ובעיקר בנושא אחד, פירוק ההפגות כנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בבלפור ובקיסריה בעיקר. ראש ממשלת ישראל היה מוכן לסגור מדינה שלמה ובלבד שההפגנות נגדו תיפסקנה. וכך שרי הממשלה אישרו לפנות בוקר את הטלת הסגר הכללי החל ממחר ועד לשמחת תורה ב-11 באוקטובר. בישיבה, שהחלה ב-23:00 בלילה, נדרשו השרים להצביע על שתי החלטות: הטלת הסגר ותקנות הבריאות שיגבילו את ההתקהלויות. בניגוד להמלצות פרוייקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו לסגור  50 אחוז מהמשק, ולהמלצות מומחי רפואה וכלכלנים כאחד, החליטה הממשלה על סגר מלא לשביעות רצונו של נתניהו. חברת הכנסת ויו"ר וועדת הקורונה, יפעת שאשא-ביטון. התנגדה לסגר ומסרה הבוקר כי "אין שום הגיון בריאותי בהטלת סגר מלא". הסגר יחל ממחר בשעה 14:00.

זה מה שמפחיד את נתניהו – ההפגנה בבלפור (צילום: קריים מיניסטר)

בנוגע לנמל התעופה בן גוריון הוחלט כי יוקם צוות בין-משרדי בהשתתפות שר החוץ גבי אשכנזי ושרת התחבורה מירי רגב שיקבע ביממה הקרובה ממתי ייסגר השדה לטיסות יוצאות למעט חירום. למעשה, הממשלה מכריזה בחוק על מצב חירום, ושוטרים יוכלו להטיל קנסות על מפגינים שלא ישמרו מרחק של שני מטרים. במקביל תצומצם התחבורה הציבורית למינימום. ככל הנראה המשלוחים ימשיכו לפעול כרגיל.

תוך כך החליטה הממשלה על החרגות לסגר והן:  הצטיידות במוצרים חיוניים, סיוע לאדם שיש לו קושי או מצוקה, קבלת טיפול רפואי חיוני או טיפול סוציאלי חיוני, טבילה במקווה, העברה של קטין בין הוריו החיים בנפרד, העברה של קטין שההורה נדרש לצאת לצורך חיוני, טיפול חיוני בבעל חיים, יציאה למקום עבודה חיוני, השתתפות בהפגנה, הגעה להליך משפטי, תרומת דם, השתתפות בהלוויה של בן משפחה קרוב, מעבר דירה, יציאה לצורך פעילות ספורט.

בהתאם לכך, המשטרה, משרד הבריאות והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט גיבשו מתווה שמגביל את מספר המפגינים מול מעון ראש הממשלה בירושלים ל-2,000. המתווה, שהוכן לבקשת קבינט הקורונה, גובש בהתאם לשטחה של כיכר פריז והרחובות הסמוכים לה, ולמתווה הקפסולות המתיר התקהלויות של 20 בני אדם במרחק של קילומטר מביתם.

הטלת ההגבלות על ההפגנות תתבצע בשני מהלכים: שינוי בתקנות הקורונה לשעת הסגר ושינוי בחוק המגדיר את סמכויות הממשלה בתקופת משבר הקורונה. בתקנות הקורונה ייקבע כי לאדם אסור להשתתף בהתקהלות של יותר מ-20 בני אדם במסגרת הפגנה, וכי על המפגינים לשמור על מרחק של שני מטרים אחד מהשני. התקנה תיתן למשטרה סמכות לקרוא לפיזור התקהלויות ובהמשך להטיל קנסות של 1,000 שקלים על הפרת הנהלים.
בהודעה הרשמית של משרד הריאות נמסר כי:
הממשלה קיימה דיון לבחינת הצעדים הנדרשים לנוכח הזינוק החד בנתוני התחלואה ותחזיות המומחים והחליטה על סגר כללי החל מיום ו׳ 25.9.2020 בשעה 14:00 למשך שבועיים עם אופציה להארכה. התקנות המלאות עם רשימת מקומות העבודה החיוניים שיאושרו לפעול במגבלות הסגר יפורסמו לאחר אישור בממשלה בהמשך היום.
להלן התקנות הנוספות עליהן החליטה הממשלה:
– סגירת כלל מקומות העבודה, למעט מקומות עבודה חיוניים שיפעלו על פי תקנות שיאושרו.
– סגירת השווקים. *חנויות לממכר מזון ופארם ונותני שירות חיוני יורשו להמשיך לפעול.
– הגבלת מרחק יציאת מהבית עד 1000 מטר, מלבד סיבות שיאושרו.
– תפילות והפגנות יתאפשרו במרחב הפתוח בלבד, עד 20 אנשים וברדיוס של עד 1000 מטר ממקום המגורים. (לגבי הפגנות – ההחלטה כפופה לתיקון חקיקה בכנסת.) * בתי הכנסת יהיו סגורים בתקופת הסגר, למעט תפילות ביום הכיפורים בהתאם למתווה שאושר.
–  התחבורה הציבורית תפעל במתכונת מצומצמת.
– תעופה – החלטה תובא לאישור בהמשך היום.
– סגירת כלל ענפי הספורט למעט משחקים בינלאומיים רשמית.

קריים מיניסטר: נתניהו אובססיבי – העיקר שכיכר פריז תהיה ריקה ולעזאזל הדמוקרטיה

"כל מה שעניין את נתניהו היה לעצור בכל מחיר את ההפגנות בבלפור. לא בריאות הציבור, לא מיליון המובטלים והעסקים הקורסים ולעזאזל הדמוקרטיה. האובססיה שלו לראות את כיכר פריז ריקה מעידה על עוצמת המחאה והלחץ האדיר שלו ממנו", נמסר הבוקר מתנועת קריים מיניסטר, בין מובילות המחאה
בתנועה הוסיפו: "בשבועיים האחרונים הובלנו מאבק נחוש על חופש הביטוי מול מסע הסתה שקרי חסר מעצורים. לא מצמצנו ובזכותנו הוכח שהנאשם מקבל החלטות קריטיות משיקולים אישיים והוא לא כשיר לנהל מדינה. נתניהו ייזכר כמי שהמיט על ישראל אסון בריאותי,כלכלי וחברתי, ודרדר את הדמוקרטיה שלה ואת אמון הציבור לשפל שלא היה כמותו".

במהלך הדיון בקבינט הקורונה, נתניהו שינה את עמדתו כמה פעמים, הן לגבי אופי הסגר והן לגבי משך הזמן שלו, גשהבין שאין מצב משפטי וחוקי להפסיק את ההפגנות נגדו למעט מצב חירום וסגר כללי כמו במלחמה, תמך בסגר כללי. הישיבה הופסקה מבלי ששרי הקבינט הצביעו על מתווה לסגר. ההחלטה לדלג על ההצבעה בקבינט הקורונה ולעבור מיד לאישור הממשלה התקבלה בתום שיחת טלפון בהשתתפות נתניהו, ראש הממשלה החליפי בני גנץ, והשרים גבי אשכנזי, אבי ניסנקורן, יולי אדלשטיין ואריה דרעי. דרעיעצמו החליף צבעים כמו זיקית. צבע אחד נשאר מול עיניו. ציבור בוחריו. ולמען שרידותו הפוליטית לחץ לפתיחת בתי כנסת ביום הכיפור למרות הסגר.

אנשי המחאה: הפגנה הערב

בתנועות המחאה נמסר עוד  כי בעקבות "החלטות הממשלה מאתמול, המחאה מתגברת ועוד, ועוד אנשים מצטרפים אלינו. אנחנו בוחנים חלופות שונות כגון שיירה לפני הסגר, הגשת בג"צ ועוד".
למגפון נודע כי נכון לשעת פרסום הידיעה התארגנו כבר כאלפיים מפגינים לעלות הערב ללבלפור ולמעלה מ 550 רכבים התארגנו בשעה זו לשיירת ענק.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן