Skip to content

אלפים יצאו ברחבי המדינה למחאה נגד נתניהו וחוק הגבלות המחאה

מהדרום ועד הצפון הפגינו אמש אלפים כנגד ראש הממשלה והחוק לאיסור ההפגנה. 3000 אנשים הפגינו בתל אביב. בצומת בגין - הרכבת פרצה מכונית ודרסה שתי מפגינות. הגבירה מהירות ונהגה נמלט. 12 בני אדם נעצרו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חרף החוק שמגביל הפגנות, נמשכת גם הערב (חמישי) המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחבי הארץ. בתל אביב, החלו כשלושת אלפי מפגינים להפגין בכיכרות הבימה ודיזינגוף. ומשם החלו בצעדה והמשטרה הכריזה כי מדובר בצעד לא חוקי. כמו כן, מפגינים רבים יצאו למחות במקומות שונים הארץ. בדעת המפגינים להגיע לנתיבי אילון על מנת לחסמם.

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

מהמשטרה נמסר כי בעקבות מחאה המתקיימת כעת בתל אביב , נחסמו לתנועת כלי רכב הרחובות העוטפים את כיכר הבימה והצירים המובילים לשם. המשטרה פועלת  בכוחות גדולים, תוך מזעור הפגיעה בשגרת החיים של התושבים המתגוררים באזור. בהיבטי התקנות לשעת חירום המשטרה קוראת למשתתפי המחאה, להישמע להוראות השוטרים, לשמור על הסדר הציבורי וכן להקפיד על קיום הנחיות משרד הבריאות לעניין נגיף הקורונה לצורך שמירה על בריאות הציבור ומניעת הדבקה המונית", עוד נמסר מהמשטרה כי "עד כה חולקו הערב כמה עשרות דוחות בגין חריגה מהנחיות משרד הבריאות".
תוך ניסיון המשטרה לפזר מפגינים, השתמשה המשטרה בסוסים שפרצו אל קהל הפגינים והטיחו מפגינים אל הכביש (ראו סרטון). שחר אורון, אחד המפגינים הוטח אל הכביש הוקרסולו נפגע קשות. הוא הועבר להמשך טיפול בבית חולים במצב בינוני.


צילום: ענת בן דוד (לפי סעיף 27 א לזכויות יוצרים)

שחר אורון מקבל טיפול ראשוני (צילום: ציפי מנשדה)

בסמוך ל 13:30 הודיעה המשטרה כי  12 מפגינים נעצרו עד כה במחאה בתל אביב וכי המשטרה פועלת  בכוחות גדולים, תוך מזעור הפגיעה בשגרת החיים של התושבים המתגוררים. "לצערנו חלק גדול מהמפגינים חסמו צירי תנועה, פרצו חסימות שהציבה המשטרה ולא שעו להוראות השוטרים", נמסר מהמשטרה. עוד הוסיפ]ה המשטרה כי "מפקד המשטרה במקום הודיע למפגינים כי מדובר בהפגנה לא חוקית והודיע כי יש להם זמן סביר כדי להתפזר ולעזוב את המקום. משהמשיכו המפגינים את ההתפרעות ומשלא שעו להוראות המשטרה, הוחל בפיזורם תוך ביצוע מעצרים . עד כה נעצרו 12 מפרי סדר".

ניסיון דריסת במפגינים – המשטרה: לא איתרנו את האירוע

סמוך לשעה 22:15  דיווחו המפגינים כי בצומת מנחם בגין – הרכבת החלה מכונית טויוטה כסופה לנסוע במהירות רבה, והצליחה לפגוע בשתי מפגינות שנפלו על גבן וסבלו ממכות יבשות כשהמכונית על נהגה נמלטת באור אדום תוך שנהגה עולה על איי תנועה.

מהמשטרה נמסר כי הדיווח נמצא בבדיקה של המשטרה אולם נכון לשעה זו  טרם אותר אירוע שכזה.  מאוחר יותר משאתר סרטון ניסיון הדריסה אמר מקור במשטרה כי הנהג יאותר וייעצר עוד הלילה.

צילום מתוך סרטון הווידאו


פרסום על פי סעיף 27 א לזכויות יוצרים

בתנועת כריים מיניסטר הגיבו לכך ומסרו כי "פרפוריי הגסיסה של שלטון הנאשם מבלפור מלוויים באירועי אלימות קשים שבנס לא עלו בחיי אדם. המשך של ההסתה הפרועה שלו כלפינו. ביבי-  לא נירתע ונמשיך למחות נגדך עד שתלך ואין לנו ציפייה שתיקח אחריות."

מתנועת הדגלים השחורים נמסר בתגובה: "ההסתה שנשמעה מפי ראש הממשלה וח״כים מהליכוד מביאה לעוד מתקפה נפשעת על המפגינים נגד נתניהו והשחיתות. הגיע הזמן שהיועמ״ש יתעורר ויעמיד לדין את מיקי זוהר ושאר מהדהדי השנאה. שלא יבוא לבכות בלוויות כשירצחו פה מפגינים. מצפים ממשטרת ישראל לחרוג ממנהגה- לתפוס את הפושעים ומהפרקליטות להעמידם לדין״
במקביל לכך הודיעה המשטרה כי "שעה זו ממשיכה המחאה בת"א תוך שהמפגינים חוסמים צירי תנועה תוך פגיעה בסדר הציבורי", וכי "המשטרה קוראת למפגינים להישמע להנחיות השוטרים, לפנות את צירי התנועה ולחדול מהפרת הסדר הציבורי".
ח"כ עופר כסיף על דריסת המפגינה בת"א: "‏הערב התרחש פיגוע דריסה ביביסטי נגד תומכי הדמוקרטיה. לאחר חודשים של הסתה מפיו של ראש הממשלה עצמו וכל הסובבים אותו, אדם בחר לעשות מעשה ולנס".

צילום: ציפי מנשה
צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב
צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי

צילום: רפי מיכאלי

אושרו תקנות חוק למניעת ההפגנות

תוך כך, בתום דיון ממושך, אישרה ועדת החוקה בראשות ח"כ יעקב אשר את תקנות הגבלת הפעילות והשהייה במרחב הציבורי ואת תקנות הגבלת הפעילות במקומות עבודה

התקנות המחמירות לגבי התקהלות בהפגנה או תפילה או טקס דתי ייכנסו לתוקף הלילה ויעמדו בתוקף לשישה ימים, עד ה-7/10; תקנות הגבלת הפעילות במקומות העבודה הקובעות את מתווה הסגר המחמיר יעמדו בתוקף עד ה-10/10

בכל הנוגע להפגנות רכובות, משרד המשפטים הבטיח לבחון מתווה שיאפשר אותן בכפוף לחוות דעת של המשרד לבט"פ (אוחנה), משרד הבריאות והמשטרה עצמה.

על פי התקנות ניתן יהיה להתקהל בקבוצות של עד 20 אנשים השומרים על ריווח של 2 מטרים תוך הפרדה ניכרת וברורה בין התקהלות להתקהלות בהתקהלות מכל סוג; המרחק בין קבוצות שמתקהלות במרחב הציבורי לכל מטרה שהיא יהיה "מרחק סביר" שיוגדר בנוהל שיגובש בהקדם.

ב"דגלים השחורים", דיווחו על כאלף מוקדי הפגנות: "רבבות רבות של ישראלים יוצאים למחות ברחבי הארץ בדרישה להחזיר את הדמוקרטיה למסלולה ולהחיות את הכלכלה, שמתרסקת בגלל הכישלון הניהולי שנקרא בנימין נתניהו".

ב"דגלים השחורים" הוסיפו: "בשנה האחרונה מדינת ישראל עוברת תהליך שבו עוברות סמכויות מהכנסת לממשלה ולעומד בראשה. המשטרה מבצעת חקירות הפחדה ונוקטת אלימות קשה. נאשם בפלילים בתפקיד ראש הממשלה מגביל את זכות ההפגנה. זוהי הפיכה שלטונית".

מתנועת המחאה "אין מצב", נמסר: "עם כניסת התקנות הדרקוניות ביותר שחוקקו בישראל למול אזרחים, תוך הפרת זכות יסוד ועד שבג"ץ יעשה סדר בכאוס שיצר כאן הנאשם בפלילים – אנו מברכים את התנועה הקיבוצית על הצטרפותם להפגנות. אנו קוראים לכל אזרחי המדינה לצאת ולהפגין באופן היצירתי ביותר בכל דרך אפשרית עד שנתקן את הטירוף החוקי שקרה פה ונחזור להפגין בבלפור במלוא בעוצמה".

מארגוני הצעירים ("קומי ישראל," "אנחנו התקווה", "החזית הוורודה", "הבעלבתים", "הלם תרבות", ו"התעוררנו") נמסר: "הצעירים שיוצאים למחות הערב בכל הארץ הם הצעירים שהממשלה הפושעת הזו הרגה להם את הפרנסה, את חשבונות הבנק ואת העתיד. למרות שהייאוש גובר והמדינה מתפוררת לנו מול העיניים –  נמשיך להילחם עליה ברחובות. "בזמן שנתניהו וממשלתו זורעים פחד וחורבן ומחסלים את זכויות היסוד של אזרחי ישראל באמצעות חקיקה שמחווירה ליד המדינות הכי דיקטטוריות במזרח התיכון – לא נשתוק ולא נעמוד מנגד".

מארגון "קריים מיניסטר", המשתתף אף הוא בהפגנות, מנסר כי "הגבלת ההפגנה בבלפור הביאה למפגן דמוקרטי אדיר בכל הארץ שיביא לנפילת נתניהו". הם הוסיפו כי "בתגובה להגבלת ההפגנות בבלפור בשבוע הקרוב, יצאו מאות פעילים אל אלפיי מוקדיי המחאה ברחבי הארץ, חלקם אף מקיימים מחאות יחיד".

ישי הדס, מראשי הארגון אמר: "ביבי, הגבלת את ההפגנות בבלפור וקיבלת המון זועם בכל הארץ. מפגן דמוקרטי אדיר שיביא לנפילתך. הציבור מבין שהמשך שלטונך מסוכן לישראל ולא ייתן לך לגנוב את הדמוקרטיה ולהימלט מהדין". הוא הוסיף כי "גם אם תגביל את ההפגנות למטר אחד נפגין נגדך בכל זמן ובכל מקום עד שתלך".

מפגין בגבעתיים (צילום באדיבות כריים מיניסטר)
הוד השרון (צילום באדיבות כריים מיניסטר)
מכון ויצמן (צילום באדיבות כריים מיניסטר)
רמת השרון (צילום: אפרת שמי)
חבורת בלפור (צילום באדיבות כריים מיניסטר)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן