Skip to content

האם צה"ל מעלים עין מפורעי חוק בקרב המתנחלים?

נראה שלא מעט פורעי חוק מקרב המתנחלים מנצלים את תקופת הקורונה ומגבירים את תקיפותיהם על פלסטינים מעבר לאלו שהיו קיימות גם בשנים שעברו בעונות מסיקי הזיתים. בידי מערכת מגפון הצטברו עדויות רבות של תקיפות פורעי חוק מקרב המתנחלים ואלו נערכו כשכוחות צה"ל מצויים ביניהם. הכוחות אינם מונעים את הביריונות והפשעים, אבל מגיבים מייד בירי רימוני […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מסתמן כי צה"ל הסיר את מסיכת ההגנה על מתנחלים ועל פלסטינים החיים תחת שליטת הצבא בסמיכות להתנחלויות, גם אלו שאינן חוקיות, ופשוט משתף פעולה עם הטרוריסטים היהודים. אחרת אי אפשר להבין את התנהגות כוחות צה"ל בשטחים. צריך לזכור כי צה"ל הוא הריבון בשטחים הכבושים.
הבוקר (שלישי) בסביבות השעה 08:00 בבוקר הגיעו חקלאים פלסטינים מהכפר בורקה למסוק את עצי הזית שלהם (באזור בורקה). זמן קצר לאחר שהגיעו לחלקותיהם, הגיעה למקום קבוצת פורעי מתנחלים ממאחז גבעת אסף ותקפו את החקלאים באבנים וגז פלפל. שלושה חקלאים נפצעו במהלך התקיפה. חיילי צה"ל שהגיעו לשטח  בחרו לגרש את הפלסטינים מהחלקות שלהם. ובכך לסיים את אירוע הטרור המתנחלי.
מאוחר יותר בסמוך ל 10:30 בבוקר, הגיעו פורעי ממתנחלים רכובים ברכב לבן, מגבעת רונן אל חלקת  זיתים הסמוכה לכפר והחלו לגנוב זיתים תוך שבירת ענפי העץ. הפורעים עשו זאת מבלי לחשוש מצה"ל שאור להגן על הפלסטינים מפני הפורעים. זמן קצר לאחר מכך, הגיע למקום רכב וממנו ירד קצין צה"ל. הוא ניגש אל רכב הגנבים, שוחח עם הנהג בידידות ולא ניסה למנוע גניבה. לאחר מכן עלה למבנה סמוך ומשם תצפת. זמן מה לאחר מכך הגיע המשטרה והגנבים נכנסו לרכבם וברחו.


פורעי החוק גונבים זיתים ושוברים ענפים (צילום: באדיבות יש דין)


קצין צה"ל מגיע ומשוחח בידידות עם נהג רכב פורעי החוק (צילום באדיבות יש דין)

קצין צה"ל עולה למבנה סמוך ומתצפת – אולי כדי להזהיר את הגנבים מהמשטרה או הפלסטינים? (צילום באדיבות יש דין)

בשבת האחרונה בסמוך ל 18:30 הגיעו פורעים מגבעת רונן אל פאתי בורין והחלו בידויי אבנים לעבר בתי השכונה המזרחית בעיירה הפלסטינית הפורעים ניתצו זגוגיות חלונות ושמשות רכבים לאחר כחצי שעה סיימו והלכו. כל אותה עת עמד לידם רכב צבאי שלא התערב בנעשה.

בורין – אחד מהרכבים שנפגו מידויי אבני הפורעים (צילום באדיבות יש דין)
חיילי צה"ל בין פורעי המתנחלים מעל בורין (צילום באדיבות יש דין)

כך גם בשישי האחרון דיווח מגפון כי בסביבות השעה 17:30 ירדה מגבעת רונן חבורת פורעי חוק לבורין, זרקו ויידו אבנים על מספר בתים של תושבים. האירוע נמשך יותר מ-20 דקות. בשלב מסויים הגיעו למקום כוחות צבא, התייצבו בין הפורעים והחלו לירות גז מדמיע על הפלסטינים שניסו להגיב. שני ילדים נפצעו כתוצאה משאיפת גז מדמיע, בנוסף נגרם נזק לבתים. הפורעים ברחו בחזרה לביתם שבהתנחלות.

על פי מידע שנאסף בארגון זכויות האדם 'יש דין', רק במהלך השבוע האחרון, מאז ה-5 באוקטובר, הגיעו לידי הארגון דיווחים וצילומים על 12 אירועים של הפרות חוק לכאורה הקשורות לעונת מסיק הזיתים. עבירות שבוצעו לכאורה ע"י פורעים ישראלים כלפי פלסטינים בגדה המערבית.
ב-4 מקרים התקיפו פורעי המתנחלים חקלאים בזמן העבודה שלהם במטע, ב-4 מקרים נכרתו עצי זית (על פי הדיווחים מדובר בכריתתם של מעל 100 עצים), ב-3 מקרים נמסקו זיתים בגניבה ע"י פורעי מתנחלים, ובמקרה אחד נשרפו כ-50 עצי זית. חשוב להבהיר, מדובר בשבוע הראשון של המסיק בלבד והיד עדיין נטויה.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
מגפון פנה לדובר צה"ל ושאל: נראה שהחטיבה שבאזורה מתרחשות התקיפות פשוט כמדיניות, הולכת יד ביד עם הבריונים מפרי החוק. מה נעשה למנוע זאת? (כך היום, החייל שהגיע היום נכח בגניבת הזיתים ודיווח להם על בא המשטרה, אז הם ברחו בנוכחותו)

האם צה"ל כמדיניות טקטית החליט לאפשר בעיניים עצומות לרווחה את הפגיעות הנפשעות בפלסטינים, גזל ופגיעה מכוונת בפרנסתם?

במענה לתחושות קשות אלו מסבירים גורמים בדובר צה"ל כי לצבא אין סמכות לעצור מתנחלים יהודים. "אנחנו הריבון בשטחים", הם מודים, "אבל פשוט לנו אין סמכות לעצור מתנחל. בדרך כלל אנו מגיעים לאחר שהאירוע מתלקח ואז אנו פועלם לחצוץ ולפזר את הניצים".
כך לדוגמה מסבירים בדובר צה"ל כי האירוע של גניבת הזיתים על ידי פורעים מגבעת רונן, בו נראה כיצד מגיע לשטח ביצוע הפשע קצין מחטיבת שומרון.
"הגיע למקום קצין שהבחין בגניבה אבל היות ואין בסמכותו לעצור איש, הוא דיווח למשטרה", מסבירים בדובר צה"ל ומוסיפם: "אמנם המשטרה הגיעה מאוחר מידי אחרי הדיווח, אבל לקצין עצמו לא הייתה סמכות חוקית לפעול נגד הגנבים ולא היה ביכולתו לעצור אותם".

– החוק בישראל קובע כי אזרח חייב לדווח על פשע כשהוא מבחין במעשה והחוק גם קובע כי המבחין במעשה פשע ולא עושה דבר למנעו, הרי הוא כמשתף פעולה למעשה הפלילי. האם לא היה מצופה מקצין צה"ל שמבחין במעשה פשע, לנסות למנוע אותו מעבר לדיווח למשטרה?
כשתגיע לכך תגובה מליאה מדובר צה"ל היא תפורסם בהתאם.

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן