Skip to content

רצח רבין – לא נשכח ולא נסלח

בכנסת נאם ראש הממשלה וכהרגלו עבר לדבר על עצמו וטען כי מאיימים על חייו וחיי משפחתו, הוכחות? אין. דליה רבין ספדה לאביה: " האדם מזמן אינו חזות הכל. המציאות הזאת מצטרפת להסתה נגד רשויות השלטון ושיסוי איש באחיו, ומאיימת על יומנו בפעם הראשונה מתוכנו ולא מצרינו. אני מסתכלת למעלה ומחפשת אותך ומבינה שאתה כבר מזמן […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ב 04 בנובמבר, 1995 עלה על מרפסת בכיכר ציון בנימין נתניהו. מולו עמד קהל משולהב אחוז שנאה עם כרזות שטנה כנגד ראש הממשלה דאז, יצחק רבין ז"ל. "רבין בוגד", "מוות לרבין", זעק הקהל והניף תמונות של רבין במדי נאצי ותמונות בהן ראשו מוצג עטוף כפייה ערבית נוסח יאסר עראפת.
מול הקהל אחוז הטירוף והשנאה עמד מנהיג הליכוד נתניהו ונופף בידיו. הכתובת בערה על הקיר, המצע לרצח ראש הממשלה על בסיס "אידאולוגי", כביכול בושל והכן בידי אומן. היום, אחרי 25 שנה צריך לומר באומץ: מאז ועד היום, נתניהו הזיל דמעות תנין. הוא ידע לחמוק בלשון חמקמקה מנטילת גרם של אחריות לגל השטנה והשנה העכור ששטף בהנהגתו ומול עיניו את ציבור הליכוד והמתנחלים שנבהלו מהאפשרות שחלום ארץ ישראל השלמה יברח ויחמוק מהם. הוא גם לא הביע חרטה מאז ועד היום. נתניהו גם "שכח" את "דין רודף" שפסקו מספר רבנים מעט לפני הירצחו של רבין. דין הרודף בהלכה, עוסק בצורך לחסל את מי שרודף אותך, או כפי שנאמר במסכת סנהדרין: "הבא להרגך השכם להרגו". לפי דביר קריב, שעבד בחטיבה המודיעינית בשב"כ, "(יגאל) עמיר הבין לפחות משלושה רבנים כי על רבין חל דין רודף". מספר שעות לאחר ההתנקשות ברבין, הסביר יגאל עמיר את מניעיו לחוקרי המשטרה: "ללא פסק הלכה או דין רודף שחלו על רבין מפי מספר רבנים…הייתי מתקשה לרצוח. רצח כזה צריך להיות מגובה, אם לא היה לי גב, לא הייתי פועל".
כל זאת נתניהו "שכח".
הא לא שכח לעמוד היום (חמישי) מול ככנסת ישראל ולטעון בלהט עובדות שאין ביכולתו להוכחתן. "היום, 25 שנים אחרי רצח רבין, יש הסתה מפורשת לרצח כלפי ראש הממשלה ובני ביתו חדשות לבקרים ואיש כמעט אינו פוצה פה". חברי הכנסת תמר זנדברג ויאיר גולן ממרצ הפריעו לנאומו של נתניהו. גולן שאל את ראש הממשלה: "מי הסית נגדך לרצח?", "אם תרצו אתן ציטוטים אבל זה מעל ומעבר", השיב נתניהו אבל עד רגעים אלו לא שמענו על ציטוטים שכאלו. בחשבון הפייסבוק שלו העלה ראש הממשלה את דבריו בכנסת מתומצתים בסרטון ווידאו ומעליו נכתב: שלום עושים עם אויבים שהחליטו להפסיק להיות אויבים, לא עם אויבים שעושים שלום רק כדי לשפר עמדות כדי לחסל את מדינת ישראל. ולא, אין דבר כזה ״קורבנות שלום״. יש ״קורבנות טרור״. נקודה. תזכורת לרצח ראש ממשלת ישראל יצחק רבין? יוק. חרטה? יוק. שוב מוכיח המנהיג המיוחד שכשרונו הוא בהסטת דברים והוצאת העיקר מהקשרם.


מנהיג ישר, כן ונחוש – רבין. (צילום: מרכז רבין)

 


25 אלף נרות בכיכר (צילום: מרכז רבין)

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: הלית אולי למפי
צילום: הלית אולי למפי

בשעות הערב ננעלו היום טקסי אירועי הזיכרון לרצח רבין ז"ל באירוע בכיכר רבין, בו נשאו דברים נשיא המדינה ראובן ריבלין ובתו של רבין, דליה. האירוע, שבו הודלקו 25 אלף נרות נשמה, היה סגור לקהל אך הועבר בשידור חי ביוטיוב.
ריבלין אמר בטקס: "לצערי, לעתים רבות אנו שומעים קולות, לעתים ענייניים, לעתים ציניים, שמתנכרים ליום הזיכרון הזה, מתכחשים אליו. טוענים שהיום הזה והאיש הזה אינם נוגעים להם, ומהעבר השני יש שמבקשים לגדר את ציבור הזוכרים ולהדיר מהחובה והזכות לזכור. אבל ביום הזיכרון הזה חשוב לזכור לאיזה תהומות ולאיזה חורבן עלול להוביל ניכור חריף של אנחנו והם"
דליה רבין הדליקה נר זיכרון ואמרה בטקס: "המדינה שקועה בבוץ תובעני של מגפה נוראית, וירוס קטלני בלתי מפוענח וחברה משוסעת מאי פעם, ונחשפים כל מחדלי השלטון. האדם מזמן אינו חזות הכל. המציאות הזאת מצטרפת להסתה נגד רשויות השלטון ושיסוי איש באחיו, ומאיימת על יומנו בפעם הראשונה מתוכנו ולא מצרינו. אני מסתכלת למעלה ומחפשת אותך ומבינה שאתה כבר מזמן שייך לעידן אחר".
"לפני 25 שנים, ראש הממשלה שלנו הוביל יותר מאשר היה מובל. הוא לא ניווט בין הגלים אלא חתר אל היעד. אופיו החזק, בשילוב יכולתו הגבוהה לשאול ולנתח, הביאו אותו לקבל החלטות אשר לתפיסתו היו הטובות ביותר עבור הציבור – ורק עבור הציבור", כתב היום נכדו של רבין, יונתן בן ארצי.

דליה רבין מניחה זר על קבר אביה (צילום: יוסי זמיר לע"מ)

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן