Skip to content

כתבי אישום הוגשו נגד פעילי מחאה

בפעם הראשונה מוגשים כתבי אישום נגד פעילי מחאה. אחד מהם הוא עורך הדין גונן בן יצחק, ממובילי המחאה נגד ראש הממשלה. קריים מיניסטר: "משטרת בלפור החלה את מסע הציד של ראשי המחאה. בחסות הפודל של אוחנה, דורון ידיד, אין קו אדום שהמשטרה לא חוצה בניסיון לדכא את המחאה. תחת נתניהו מתרחשים בישראל תהליכים מסוכנים הלקוחים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כתבי אישום הוגשו היום (שלישי) על ידי פרקליטות מחוז ירושלים כנגד 2 פעילי מחאה, עו"ד גונן בן יצחק והפעילה בר בנימין. גונן מואשם בכך שנשכב תחת גלגלי מכת"זית (רכב מכונת התזה), בהפגנה נגד ראש הממשלה שנערכה בבלפור ובר מואשמת כי ריססה בגז פלפל שוטר שניסה לפנותה בכוח מהכביש אל המדרכה בעת הפגנה שנערכה נגד ראש הממשלה במועד מאוחר יותר. גונן מואשם על פי סעיפי הפרעה לשוטר במילוי תפקידו ובהתקהלות אסורה, ובר מואשמת בסעיפי התקהלות אסורה ובתקיפת שוטר בנסיבות מחמירות.

על פי כתבי האישום נטען כי גונן נטל חלק בהפגנה , ביום 18.7.20 בסמוך לכיכר פריז בירושלים בה נטלו חלק מפגינים רבים. לטענת המשטרה בסביבות השעה 00:00 החלו כוחות המשטרה לפעול לפינוי המפגינים מהמקום. כוחות המשטרה כרזו למפגינים, באמצעות מכשירי כריזה משטרתיים, שההפגנה איננה חוקית וכי עליהם לעזוב את המקום. על פי הנטען מפגינים רבים, וביניהם בן יצחק, לא נענו לקריאות השוטרים והמשיכו להפגין במקום שלא כדין. השוטרים כרזו לעבר המפגינים אך המפגינים הוסיפו להקים רעש באמצעות משרוקיות, תופים וצעקות.
בשעה ,00:05 כך לפי כתב האישום, הורה מפקד המשטרה נצ"מ יעקבי לקדם מכונת התזה (מכת"ז) לכיוון הצומת בה עמדו המפגינים וזאת ע"מ לכרוז פעם נוספת למפגינים, וכן כדי לאפשר את השימוש בה לשם פינוי המפגינים ככל שיידרש.
עוד נטען כי "בהמשך קרא הבן יצחק למפגינים אחרים לרוץ לעבר המכת"ז. "הנאשם נעמד מול המכת"ז וחסם את נתיב נסיעתה. בהמשך לכך, נשכב הנאשם מתחת למכת"ז וחבק את ידיו סביב חלק מגחון המכת"ז, וזאת בכוונה למנוע את המשך התקדמותה ולסכל את השימוש בה. על אף דרישותיהם החוזרות של השוטרים, סירב הנאשם לשחרר את אחיזתו במכת"ז ולצאת, לאור זאת נאלצו השוטרים להשתמש בכוח כדי לנתק את הנאשם מהמכת"ז ולפנותו מן המקום", נכתב בכתב האישום.

עו"ד גונן תחת המכ"תזית (צילום: רפי מיכאלי)

בכתב האישום שהוגש כנגד בר נטען כי ביום 20.9.20 התקיימה הפגנה בסמוך למעון ראש הממשלה ברחוב בלפור. בהפגנה לקחו חלק מפגינים רבים שעמדו, בין היתר, גם על כבישים הסמוכים למקום. סמוך לחצות כרזה המשטרה כי החל מרגע זה ואילך ההפגנה לא חוקית והחלה לפנות את המפגינים בכיכר פריז ובסמוך לה. בר, כך נטען, נותרה על הכביש וסירבה להתפנות, אחד השוטרים במקום ניגש אליה וביקש ממנה לפנות את הכביש. היא, כך לפי כתב האישום, סירבה והשוטר אמר לה כי אם לא תעשה זאת מרצונה, ייאלץ לפנות אותה בכוח. הנאשמת עמדה על סירובה, ובשל כך החל השוטר לפנות אותה מהכביש. "השוטר שם את ידו על גבה של הנאשמת כדי לפנות אותה, וזו, בתגובה, הסתובבה לעברו, ריססה על פניו גז פלפל ממיכל שנשאה בכליה, וניסתה לברוח מהמקום", כך בכתב האישום.

לתנועות המחאה ברור כי  "מובן שהמשטרה החליטה להילחם במפגיני המחאה דרך הגשת כתבי אישום כנגד פעילי מחאה", כך אומרים פעילי המחאה, למגפון נודע כי במשטרה מתוכננים עוד כתבי אשום שיוגשו כנגד מפגינים.
בתנועת קריים מניסטר החליטו להפגין מחר מול משטרת ישראל, מחוז מרכז שמתקניה מצויים ברמלה. לטענת המפגינים המשטרה פועלת בניגוד לחוק בהפגנות שנערכות מידי יום מול ביתו של יו"ר סיעת כחול לבן, ח"ג וראש הממשלה החליפי בני גנץ. על הנחיית מפקד המחוז, ניצב עמי אשד נמסר למפגינים כי אסור להם להפגין במקום, אלא במרחק של 250 מטרים מביתו. אלא שכפי שנקבע בחוק יסוד הממשלה, מעונו של גנץ יהווה מעון ראש הממשלה הרשמי. ולכן טוענים המפגנים "הוראת ניצב אשד, המשטרה מחבלת במחאה ומבצעת מעצרי שווא פוליטיים. עוד דוגמא לאופן בו הפכה המשטרה לפוליטית בשירות נאשם בפלילים. העובדה כי איש מהעצורים לא הובא בפני שופט ממחישה כי השוטרים בשטח מבצעים פקודות לא חוקיות. נראה שכמו ניצב ידיד, גם עמי אשד מוכן לרמוס את הדמוקרטיה ולפגוע בזכות להפגין במסגרת החנופה לשר אוחנה במירוץ למפכ"לות. אנחנו נחושים ולא נעצור עד שנממש את זכותנו להפגין בביטחון מול מעון ראש הממשלה החליפי בראש העין ולדרוש ממנו לפרק את ממשלת הנאשם".

על פי הפרקליטות ההחלטה על הגשת כתבי האישום התקבלה בהתאם למדיניות הפרקליטות בבואה לטפל בעבירות המבוצעות במסגרת הפגנות, כפי שבאה לידי ביטוי בהנחיית המשנה לפרקליט המדינה (תפקידים מיוחדים). "מדיניות זו נקבעה במטרה לאזן באופן ראוי בין זכות היסוד של כל אזרח בישראל להשתתף בהפגנות ולהתבטא באופן חופשי, ובין האינטרס הציבורי שבשמירה על בטחון הציבור ורכושו, שלטון החוק והסדר הציבורי", כך הפרקליטות.

מתנועת המחאה קריים מיניסטר, בה פעיל עורך הדין גונן בן יצחק נמסר בתגובה: "משטרת בלפור החלה את מסע הציד של ראשי המחאה. בחסות הפודל של אוחנה, דורון ידיד, אין קו אדום שהמשטרה לא חוצה בניסיון לדכא את המחאה. תחת נתניהו מתרחשים בישראל תהליכים מסוכנים הלקוחים ממשטרים אפלים. נמשיך למחות ולא נירתע עד שנציל את ישראל מידי המושחת. קוראים לציבור להתייצב במוצ"ש בבלפור למחות נגד חיסול הדמוקרטיה וציד המפגינים".

מתנועת הדגלים השחורים נמסר: "דגל שחור מתנוסס מעל המעשים של משטרת נתניהו. ממשלת ישראל רודפת באמצעות דורון ידיד את מובילי המחאה נגד השחיתות. משטרת ישראל הופכת להיות זרוע ביצועית בארגון הפשע והרשע של בנימין נתניהו. גנץ, אשכנזי וניסנקורן צריכים להתבייש בכך שהם משתפים פעולה עם הרדיפה הפוליטית הזאת".

"איזהו גיבור? החוסם מכ"תזית בגופו?" הגיב לכתבי האישום ח"כ עופר כסיף (חד"ש / הרשימה המשותפת), "אני מחזק את ידיו של חברי עו"ד גונן בן יצחק. כתב האישום נגדו הוא כתב אישום מושחת ופוליטי, שכן זוהי זכותם של המפגינים להתגונן מפני מכתזיות  המסכנות את חייהם. המשטרה מטייחת עשרות מקרי תקיפה נגד מפגינים אך רודפת ומתנכלת למפגינים בלתי אלימים."

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, הגיבה ואמרה: "אחד מראשי המחאה מואשם בכך שנשכב באופן לא אלים מתחת למכת"זית, כלי שהשימוש בו הוא אלימות משטרתית בפני עצמה. במקום לטפל בעשרות מקרי האלימות כלפי מפגינים בחמשת החודשים האחרונים, המשטרה מבצעת רדיפה פוליטית אחר משתתפי המחאה."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן