Skip to content

אמרולה, הליקר מערבות אפריקה

הסקוטית מבית ישרקו, משיקה במסגרת השקה עולמית את ליקר אמרולה קרם וניל, עם 15.5% אלכוהול, ליקר מפרי עץ המרולה הגדל בערבות אפריקה ומכונה גם "עץ הפיל". המחיר 80 שח
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האמרולה מיוצר מפרי עץ המרולה, הגדל באופן טבעי בדרום אפריקה. הפרי נאסף בכל רחבי המדינה הענקית ומובל בכל דרך אפשרית, כולל באמצעות הילידים תושבי הסוואנות שאוספים אותו ומביאים אותו למרכזי איסוף שבטיים. משם הוא עובר למרכזים גדולים יותר, עד שלבסוף הוא מגיע למרכז הייצור של הליקר, בסטלנבוש – בירת היין של דרום אפריקה. שם הוא מנוקה מקליפתו, נסחט ועובר תהליך תסיסה. עם סיום תהליך התסיסה, עובר הנוזל זיקוק בדודי נחושת ומשם עובר להתיישנות של כשנתיים בחביות עץ אלון. במהלך השנתיים ובאופן מבוקר, מועשר הנוזל בתמצית מרוכזת של פרי האמרולה. השלב האחרון הוא יצירת הקרם, שהוא למעשה ערבובו של הליקר  עם שמנת משובחת.

ליקר אמרולה וניל המחיר 80 שח (צילום:דן בר דוב)
ליקר אמרולה וניל המחיר 80 שח (צילום:דן בר דוב)

קצת על המרולה. מסתבר שיש רק מקום אחד בעולם בו גדלים עצי המרולה – המישורים המשווניים של אפריקה. ויש רק מועד אחד בשנה בו עצי המרולה (הנקביים בלבד) נושאים את פירותיהם האקזוטיים – בשיא הקיץ.  גודלם של פירות המרולה הוא כשל שזיפים קטנים ופחוסים, פרי המרולה הבשל הוא בצבע צהוב בוהק, בעל קליפה קשה העוטפת  את בשרו הלבן והסיבי. הוא המכיל פי ארבע ויטמין C מתפוז ממוצע, מרולה הוא פרי עסיסי עם ניחוח הדרי וטעם קרמי ואגוזי. קיימות עדויות ארכיאולוגיות לפרי המרולה המתוארכות כ- 10000 שנה לפנה"ס כאשר עקבות של גרעיני מרולה נתגלו בזימבבואה. הגרעין החלק בעל צבע חום בהיר המצוי בפרי המרולה מגן על זרעיו העשירים בשמן המהווים מקור תזונה חיוני ובעל תכונות נוגדות חמצון.

את עצי המרולה ניסו לשווא "לביית", אך מסתבר כי העצים האפריקאים המסתוריים האלה נשארים נאמנים לשורשיהם הארציים וגדלים רק במקום בו הם בוחרים. ופעם בשנה, בשיא הקיץ, עצי מרולה נושאים את פרים הייחודי וכאשר ניחוח המרולה הבשל ממלא את האוויר נמשכים הפילים ממרחק רב על מנת לטעום את הפרי.

מסתבר שעץ המרולה, הוא נושא לאגדות מרתקות והפך לחלק חשוב בתרבות אפריקה. תושבים מקומיים מעריצים את העצים הללו משך מאות שנים. מכיוון שפילים גומעים לעיתים  קילומטרים רבים כדי להתענג על פרי הבר, מכנים אותו המקומיים 'עץ הפיל'. בפולקלור האפריקאי מכנים אותו גם כ"עץ הנישואין". שכן מלבד החופה הטבעית שמעניקה צמרת העץ ,טוענים כי הוא בעל תכונות אפרודיזיאקיות.

את האמרולה מומלץ להגיש עם קר עם קוביית קרח. הוא ליווי מתאים לכל קינוח שוקולד או פירות אדומים ומשתלב היטב בקוקטיילים. לאמרולה ארומות של בורבון עם וניל מדגסקרי, מלוות טעמי ג'ינג'ר ופרי המרולה. ליקר אמרולה – הוא למעשה ליקר הקרם השני בפופולריות שלו בעולם (אחרי האייריש קרים של "ביילי'ס) יוצר לראשונה בשנת 1989. בתחילה הוא לא הכיל שמנת וכמעט הורד מהמדפים ואז, כנראה בהברקה של רגע, הוספה לו שמנת והוא הפך ללהיט פופולארי מאוד באפריקה ובעולם כולו וכיום הוא משווק ליותר מ-70 מדינות. מחיר לצרכן: 80 שקלים.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן