Skip to content

השמיים הם הגבול

  מבטהובן ועד ג'סטין ביבר ומ"מלך האריות" ועד "זמן" מתוך הסרט "התחלה"  של המלחין הנס זימר ומה בין "When you Believe'' מתוך הסרט "נסיך מצרים" לבין בט מידלר ובין דַַר זוזובסקי לקני המילטון אירוע בהנחיית השחקנית רונה-לי שמעון מ"פאודה" גאלה של כוכבים – הפילהרמונית הישראלית  הערב, יום א', 6 בדצמבר 2020 בשעה 21:00 שעון ישראל  האירוע פתוח לכל, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

מבטהובן ועד ג'סטין ביבר

ומ"מלך האריות" ועד "זמן" מתוך הסרט "התחלה"

 של המלחין הנס זימר ומה בין "When you Believe'' מתוך הסרט "נסיך מצרים"

לבין בט מידלר ובין דַַר זוזובסקי לקני המילטון

אירוע בהנחיית השחקנית רונה-לי שמעון מ"פאודה"

גאלה של כוכבים  הפילהרמונית הישראלית 

הערב, יום א', 6 בדצמבר 2020 בשעה 21:00 שעון ישראל 

האירוע פתוח לכל, ללא תשלום, באתר הפילהרמונית ב- 

https://www.ipo.co.il/global-celebration-gala/

בפייסבוק: 

https://www.facebook.com/israel.philharmonic

ביוטיוב: 

https://youtu.be/iQro3oG-RVw

היה ברור לכל שבחירתו של מנצח מחונן וצעיר דוגמת להב שני (31) למנהלה המוזיקלי החדש של הפילהרמונית הישראלית תצית אש בתכניותיה של התזמורת הפילהרמונית ותעיר אותן משנת החורף.  לגאלה הערב הוזמן המלחין הנודע הנס זימר שקנה את עולמו במוזיקה המקורית שהלחין לסרטים רבים בהם "איש הגשם", "הנהג של מיס דייזי" "הסמוראי האחרון" "שרלוק הולמס" – תקצר היריעה מלפרט את שלל הפרסים שקיבל על תִִזמוּריו המקוריים. זימר הוא אחד הזוכים הראשונים במדליית סטיבן הוקינג לתקשורת מדעית ואפילו האסטרואיד של החגורה הראשית שהתגלה על-ידי האסטרונומים הפולנים מיכאל קוסיאק ומיכאל זולנובסקי נקרא על שמו – "הַנזִימר".  המפגש עם המלחין המרתק ייפתח בשיחה אתו ועם המנצח ראיון שבו יספר על דרך עבודתו הייחודית כמלחין. הקונצרט ייפתח בהשמעת בכורה של עיבודו ל"זמן" מתוך הסרט "התחלה" המתאר בעיקר את הטשטוש בין עולם החלום למציאות בשפה צלילית מינימליסטית. כדי שהקהל הפילהרמוני יירגע יועלה מיד אחריו קטע מתוך פרק האלגרטו מלא המתח הדרמטי והניגודים המנוקדים של הסימפוניה השביעית של בטהובן; אבל עיקר הדגש בקונצרט הוא על עיבוד של הנס זימר לשיר הנושא מתוך "מלך האריות" ולעיבוד מיוחד שלו לשיר "When we Believe" מתוך הסרט "נסיך מצרים". את הערב תנחה כוכבת "פאודה" – השחקנית רונה-לי שמעון   –  וזימר עצמו. מי שתלווה אותה היא מקהלת ה-"ווקה תקווה" (VocaTikva) – הרכב א-קפלה חברתי שמטרתו לייצר חדשנות ולהביא את המוזיקה תוך שמירת ערכים חברתיים שעיקרם סולידריות חברתית, הרמוניה, וקבלת השונה. זאת בלי לוותר על השלמות המוזיקלית, המקצועיות והדיוק.

וכמובן שאי אפשר ערב גאלה בלי דרישת שלום מהשחקנית והזמרת עטורת הפרסים בט מידלר; ואם העולם שייך לצעירים, איך אפשר בלי השחקנית הצעירה דַר זוזובסקי ובלי קני המילטון – האמרגן של ג'סטין בובר.

מסקרן – בטוח. וידוע לכל – העולם לא יכול ללא מוזיקה והומור

אנושיות כובשת

מבטהובן חלומי ולירי ועד לשיכרון הקצב על תוף פח תימני

שיחת וידיאו עם המלחין האנס זימר בקונצרט הגאלה שהתקיים ב-6.12.2020

ההומור והפשטות הבלתי אמצעית שבה 'התארח' הנס זימר – המלחין הפורה שכתב פס קול ל-130 סרטים "בלבד" מי שברא שפה צלילית חדשה דווקא מעולם המחשבים והסינטסייזרים  — הפכו את קונצרט ההתרמה של הפילהרמונית מאירוע גאלה מוחצן לחוויה אנושית מרתקת של שיחה בגובה העין, משל ישב זימר בסלון הבית שלנו. אם לצטט מדבריו: "התרופה הטובה ביותר לאנרכיה, לדיכאון ולאותו ייאוש שכולם חשים  בתקופה האחרונה היא שמירה על היכולת להאזין איש לרעהו. חייבים לשַמֵר את תרבות הנגינה בצוותא למרות הניכור שיוצר הריחוק החברתי". לדבריו, הוא רוצה להשתמש במוזיקה, באמנות, כדי להזכיר לאנשים שיש אמפתיה: "העניין במוזיקה הוא לא לנגן חזק יותר אלא להאזין, לצעוד צעד אחורה כדי לתת לזולת להשמיע את קולו. הגדולה של המוזיקה היא בעשייתה בצוותא. חוויה שחולקים אותה –  זה האור שאני חושב שאנו זקוקים לו". ועוד אומר זימר, "התזמורות חייבות להעז ולנגן מוזיקה חדשנית, ומהפכנית – אפילו מסוכנת".

 זימר, שהתייתם מאביו בגיל שש, מספר כיצד הגיע להלחנת מוזיקה לסרטים למרות שבמקור כלל לא רצה להיות מוזיקאי: "רציתי להיות כבאי". לדבריו, היה חייב לנגן בפסנתר משום שאחרי שהתייתם מאביו בגיל שש, הדרך היחידה לרַצות את אמו ולהעלות חיוך על שפתיה הייתה בנגינה. "כל מה שגרם להצלחתו של 'מלך האריות' הוא כל מה שנאסר עליי לעשות במוזיקה", הוא אומר. בהומור נדיר מספר זימר כיצד דווקא טריקת דלת מקרית היא שיצרה את התוף בתום סצינת הקינה בסרט "מלך האריות".

זימר מספר שהוא לא אהב להלחין מוזיקה לסרטים מצוירים. אך כדי שבתו בת השש תוכל לבוא אתו לקונצרטים יצר למענה את המוזיקה ל"מלך האריות". בשיר הקינה של הגור סימבה על מות אביו, האריה מופאסה, – רואה המלחין זימר שיר קינה ויגון נוקב על מות אביו שלו עצמו, מוות שאת האבל עליו הדחיק כילד.

עוד מספר זימר על הקושי בהלחנת מוזיקה לסרטים – הכול צריך להיות מתוזמן בדייקנות עם הדמויות בסרטים.

את הקונצרט פתח אנסמבל שמיניית מיתרים הפילהרמונית בהשמעת עיבוד מיוחד ל"זמן" הפרק הפותח של הסרט "התחלה" המתאר את עולם החלומות. הנגנים של הפילהרמונית  ניגנו בלכידות מרשימה כאשר נגן הקונטרבס והצ'לן תורמים בנגינתם האינטנסיבית לתחושת האפלוליות והמסתורין.  יפה במיוחד הייתה הרכות והליריות בה ניגנו חברי האנסמבל הירידה לפיאנו פתאומי וההתאדות באוויר.

ומיד המשיכה, בהומור מעודן, השחקנית האמריקאית היהודייה בט מידלר (75), אף היא עטורת ארבעה פרסי גלובוס הזהב, שלושה פרסי אמי, שלושה פרסי גראמי ושני פרסי טוני. מי שבין סרטיה  "היחפן מבוורלי הילס", ובירכה את התזמורת: "מוזיקה היא אור, ואת האור מעניקה המוזיקה".

את האלגרטו מתוך הסימפוניה השביעית של בטהובן ניגנו חברי הפילהרמונית כנינוחות מעודנת תוך הבלטת הפן הלירי החלומי. ניגודי הפתע בדינמיקה והמקצבים המנוקדים סייעו לבניית המתח. יפה במיוחד הייתה הבלטת הפן האפלולי והאינטנסיביות בנגינת הצ'לו והקונטרבס.

סוחף ומשכר בריתמיות שלו היה הביצוע לשיר "כשאתה מאמין" מהסרט "נסיך מצרים" בביצוע שחקנית "פאודה" רונה לי שמעון ומקהלת הא-קפלה ווקה תקווה מייסודו של בן יפת.  השימוש בתופי פח תימניים הוסיף רעננות לביצוע.

היה זה מפגש עם אישיות כובשת בצניעותה

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן