Skip to content

נלחמים על פת הלחם

מסעדנים ועובדי מאפיית מרחב מקריית שמונה הפגינו היום מול ההכנסת. דואגים מאוד. המאפייה בקרית שמונה הפסידה את יכולתה לייצר מול הצעה של רשת מאפיות מבוססת. כנראה שבמשרד הביטחון לא חושבים על העובדים. חברי הכסת מהימין ומהליכוד אפילו לא טרחו לצאת ולעודד. עובד המאפיה יעקב טייב: "אני מגיל קטן הייתי ליכודניק. כל החיים שלי, זה בושה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הכניסה לכנסת ישראל, הייתה חסומה גם היום (שני) על ידי מאות מפגינים. הפעם היו אלו נציגי ענף המסעדנות ועובדי מאפיית מרחבית מקריית שמונה – שהגיעו בתקווה שהזעקות שלהם בבקשה למעט פרנסה – יצליחו להדהד מעבר לקירות המשכן.

"זו התמונה שאנו נתקלים בה יום יום כשאנחנו מגיעים לכנסת" אומר בכאב חה"כ יוראי להב מ'יש עתיד', שיצא מהמשכן לחזק את המפגינים, "המצב מטורף, יום אחד זה אנשי חדרי הכושר, יום אחד המסעדנים, כל יום סקטור אחר שכל מה שאנשים מבקשים זה להתפרנס בכבוד. אז במקום להקשיב להם, ולתת להם פתרונות שיאפשרו חיים בכבוד, אומרים להם סעו לדובאי! זו ממשלה מנותקת ורעה, ואת התוצאות של התפקוד אנו רואים מדי יום במחאות מול משכן הכנסת".

מנגד, כ-150 עובדי "מאפיה מרחבית" עשו הבוקר את דרכם מקריית שמונה לכנסת, מתוך תקווה שמקום העבודה, בו רובם עובדים עשרות שנים בשכר מינימום, לא ייסגר.  המאפייה הפועלת כ-70 שנה בקריית שמונה, מתבססת בעיקר פעילותה על הספקת הלחם לצה"ל. במכרז הקרוב איבדה המאפייה את החוזה לטובת המתחרים, והמשמעות של זה היא סגירת המפעל ואובדן פרנסה לכ-150 משפחות. משרד הביטחון שפעל להוזלת המוצר, נתן למאפייה אחרת, גדולה ועשירה יותר לצאת בהצעת דמפינג (הצעת מחיר שמוזילה את המחיר עד חוסר כדאיות כלכלית ונועדה לחיסול מתחרים אחרים) וקיבל אותה. "במחיר הזה שהם הציעו", אמר יו"ר ועד העובדים, "אי אפשר לייצר לחם על עלויות השינוע שלו, פשוט אי אפשר".

"רוצים לסגור מקום עבודה לאן נלך? אני בן 59 עובד שם 15 שנים. מי ייקח אותי?" אומר בכאב רחמן, שהפגין במקום עם דגל ישראל.

אתה יודע, ראיתי שחברי כנסת מיש עתיד, מהעבודה וממרצ יצאו אליכם להביע תמיכה. קריית שמונה היא עיר ליכודניקית מובהקת ולא ראיתי אפילו חבר כנסת אחד מהליכוד שטרח לצאת ולדבר איתכם.

"אצלנו עושים טעות" הוא אומר בכאב, " בקריית שמונה בוחרים כמו עדר לא מסתכלים לא שמאלה ולא ימינה, בוחרים כמו עדר, רק ביבי ועוד פעם ביבי. מה הוא שווה? לא שווה אפילו שקל. השתלט על בלפור לא רוצה לצאת. ראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום. איפה בעולם יש עוד דבר כזה? ועוד מחפש שטיקים וטריקים איך להישאר".

צילום: ז'נה צימר
צילום: ז'נה צימר
צילום: מירית ניר

גם יעקב טייב, בן 60, שעבד במאפיה 30 שנה, לא מסתיר את היאוש והתסכול שלו. "אני מגיל קטן הייתי ליכודניק. כל החיים שלי, זה בושה להם, לחברי הכנסת של הליכוד שלא באו. הם מתחבאים מפחדים לצאת".

עובדי המאפיה שזכו לתמיכה  מצד חברי הכנסת מהצד השמאלי של המפה שיצאו אליהם להפגנה, ללא זכו באופן מתמיה לתמיכה ועידוד מאיש מחברי הכנסת של הליכוד שלא יצאו אליהם ולו לטפוח על כתפיהם.  לעונת זאת השובתים זעו בתמיכת אנשי מחאת בלפור שנסעו אתמול (יום ראשון) לקריית שמונה על מנת לבקר אותם במפעל ולהביעה תמיכה. גרעין לא מבוטל של כמה עשרות פעילים, התייצב לצד העובדים הדואגים גם בהפגנה מול הכנסת. ביניהם הייתה גם רחלי מהגר הראל, ליכודניקית לשעבר וכיום פעילה במחאת בלפור. "עמדתי מול האנשים האלו עם דמעות בעיניים" היא מסבירה. "אתה רואה את היאוש והכאב, אנשים שעומדים לאבד את הלחם. האוכלוסיה הכי חלשה שדווקא בה פוגעים. זה לא מעניין אותי למי הם מצביעים, אני פה לעזור להם. זו רוח המחאה. הסולידריות, העזרה והערבות ההדדית שהמנותק הזה מעולם לא הבין ולא ידע".


צילום: שמוליק מזר

בין המסעדנים הפגינה גם רותי תבור הבעלים של חומוס אשכרה, מזה כארבעים שנה.  לדבריה היא הגיעה לזעוק גם את זעקתם של המסעדנים הצעירים, ובאותה הזדמנות באה בטענות קשות לשר הבריאות ולממשלה: "אדון יולי שאף פעם לא עבד במסעדה אמר שמרוויחים הון ממשלוחים. 32 אחוז זה לשותפים החדשים שלנו,חברת השליחויות וולט. במה שותפים שלי? שטפו חומוס?ביררו קטניות? ממשלה אטומה שלא מבינה ולא מבררת מול המסעדנים שעושקים אותם. יוצאים בהצהרות מטופשות ושולחים את כולם לדובאי. איזה יופי נאכל חומוס בדובאי ונחזור עם קורונה ונכנס לסגר שלישי ורביעי וחמישי ושישי ולעולם לא נצא מהסגר הזה כי יש פה מדינה של אטומים. צורה למדינה הזאת!"

כששאלתי אותה איפה הקולגות המפורסמים, למה השפים המובילים לא נמצאים איתם השיבה תבור: "באנו כמגזר אחד של ענף המסעדנות יהודים וערבים. למפורסמים יש חוזים שמנים של פרסומות ותוכניות בישול ותוכניות ריאלטי, זה האליטה. הם עסוקים עכשיו בלהסביר איך לעשות לביבות. אל תחשבי גם הם בצרות וסגרו מסעדות. כנראה שלא נעים להם להגיע כאחד האדם ולמחות, הם מורמים מעם".

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן