Skip to content

מוזיקה ללא פשרות

מ"אורפיאו ואורידיצ'ה"  של גלוק ועד הקונצ'רטו הרביעי של בטהובן, ומהסטאבאט מאטר של פרגולזי ועד שירים סוּּפיים ותיקון חצות עם מזמורי תהילים ופיוטי בקשות מהמקורות הפסטיבל יתקיים במתכונת שידורים באתר הפסטיבל בסוף השבוע הקרוב ייפתח זו הפעם השנייה הפסטיבל למוזיקה ליטורגית בנצרת – החזון של עמותת פוליפוני לחינוך מייסודו של הכנר והמוזיקאי נביל עבוד אשקר. ייחודו של הפסטיבל לא רק […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מ"אורפיאו ואורידיצ'ה"  של גלוק ועד הקונצ'רטו הרביעי של בטהובן, ומהסטאבאט מאטר של פרגולזי ועד שירים סוּּפיים

ותיקון חצות עם מזמורי תהילים ופיוטי בקשות מהמקורות

הפסטיבל יתקיים במתכונת שידורים באתר הפסטיבל

בסוף השבוע הקרוב ייפתח זו הפעם השנייה הפסטיבל למוזיקה ליטורגית בנצרת – החזון של עמותת פוליפוני לחינוך מייסודו של הכנר והמוזיקאי נביל עבוד אשקר. ייחודו של הפסטיבל לא רק במיזוג בין מוזיקה מערבית לסוּפית אלא בעובדה שבתום כל קונצרט יוכל הקהל לשאול את המבצעים שאלות – ובכך הוא הופך לפסטיבל חי 

המופעים ילוו בצילומי אווירה מנצרת של לפני חג המולד וכך יוכל קהל הפסטיבל בארץ ובחו"ל לחוות מוסיקה קלאסית ליטורגית באווירה מיוחדת של חג המולד

שידורי הבכורה 20-17  בדצמבר 2020  

השידורים יימשכו עד לסיום חג המולד, 26.12.2020

 בשיחה עם הכנר והמוזיקאי נביל עבוד אשקר הוא מספר על ילדותו: אביו היה הסטודנט הערבי הראשון בטכניון ולמד הנדסת חשמל. תוך כדי לימודיו התאהב אביו במוזיקה קלאסית. אמו העניקה לו ולאחיו עידוד ומשענת. אחיו הבכור הוא הפסנתרן הנודע סלים עבוד אשקר. הוא התחיל לנגן בגיל שבע כינור וכבר בגיל 18 היה תלמידו של יאיר קלס באקדמיה למוזיקה בתל אביב, שם סיים את לימודיו בפיזיקה ומוזיקה (על הבדידות והניכור שחש בתקופה זו של לימודיו – ישוחח אתי בפעם אחרת, כך הבטיח).

בגיל 24 הגיע ללימודי התואר השני באקדמיה למוזיקה ברוסטוק שבצפון גרמניה (בצפון הרחוק, סמוך לים הבלטי) הוא חזר לארץ ב-2006 בעידודו של ברנבוים כדי לייסד את עמותת 'פוליפוני'.

עמותת פוליפוני נוסדה ב-2012 כדי להנחיל לימודי מוזיקה קלאסית גם לציבור הערבי. בראשית היא מנתה 130 ילדים וכיום לומדים בה למעלה מ-10,000 ילדים החל מגיל 4 בגני ילדים ועד סוף התיכון.  היא מקיימת לימודים לא רק בנצרת – אפילו עד אשדוד ורהט הגיעה. מפעל זה זוכה להוקרה בעולם. שנתיים לאחר שהוקמה "פוליפוני' כבר זכו שניים מהתלמידים בפרס פאול בן חיים שהוא במקורו פרס למוזיקה יהודית. עשרה מתוך תלמידי הקונסרבטוריון זכו במלגות קרן שרת.

 לכנר ולמוסיקאי נביל עבוד אשקר שעומד בראש העמותה, הוענק  תואר דוקטור לשם כבוד של קולג' וושינגטון (לפניו קיבלו את התואר אייזק שטרן ופלסידו דומינגו). הצ'לן האמריקאי הדגול לין הארל היה חבר בסגל הנאמנים של העמותה ואחד מתומכיה הנלהבים. יוקו אונו, אלמנתו של ג'ון לנון, העניקה בשנת 2012 לנביל את פרס האומץ באמנויות (Courage Award for the Arts), על דבקותו במוזיקה שלו, ועל כך שכלשונה הוא "מבקש לומר את האמת דרך אמנותו. מוזיקאי שדבק במוזיקה שלו, גם אם אינה פופולארית, נדרש לאומץ". ומוסיף נביל: "המצב בו יוקו אונו מכירה באמנותי אך רוב מדינת ישראל לא הוא אבסורדי".

הוא מנגן בתזמורת "דיוואן מזרח ומערב" מייסודו של ברנבוים. בזכות יוזמתו – הפכה נצרת בשנים האחרונות למוקד פעילות יוצא דופן בתחום המוזיקה הקלאסית. "ב־2010 ייסדתי בעיר קונסרבטוריון קטן, שבו למדו 95 תלמידים, כולם ערבים", מספר נביל. "בהמשך פיתחנו את התכנית אַלְחַאן "ألحان" (לחנים), בשיתוף מכללת לוינסקי, שהביאה שיעורי מוזיקה לבתי הספר היסודיים בנצרת, וב-2012 נוסדה פוליפוני מתוך מטרה ברורה: לגשר על מחלוקות בין ערבים ויהודים ולמצוא מכנה משותף דרך שפת המוזיקה שהיא בינלאומית.

הכנר ומנהל הפסטיבל נביל עבוד אשקר, תמונה של Wasim Karam

באותו זמן כבר למדו בקונסרבטוריון 130 תלמידים, מתוכם חמישה אחוזים יהודים, ומספר התלמידים שנהנו מתוכנית "אַלחַאן" כבר הגיע ל-1,500. אז גם ייסדנו שתי תזמורות: תזמורת נוער ואת תזמורת הגליל הקאמרית". כל הנגנים בתזמורת הגליל הם בוגרי תוכניות פוליפוני, והשאיפה, על פי עבוד־אשקר, היא שיהיו בה כבר בעתיד הקרוב מספר שווה של יהודים וערבים. הצורך להעניק הזדמנות שווה למוזיקאים לנגן, ולקהל להתוודע למוזיקה מערבית, – הוא שעמד מאחורי הקמת "פוליפוני". היא מקיימת מפגשים מוזיקליים מוסברים שבהם ביקרו עד היום כ-2,000 תלמידים יהודים וערבים מבתי ספר בנצרת, ביפו ובעפולה שרובם מעולם לא ביקרו בקונצרט. זה בא לידי ביטוי בשיעורי מוזיקה בבתי הספר בגליל וגם בסימפוזיונים בהשתתפות מוזיקאים ומרצים בכירים שפתוחים לתלמידים שלנו ובמסגרתם הם לוקחים חלק פעיל. דרך המפגשים האלה אפשר לא רק להעשיר אותם מבחינה מוזיקלית אלא לחנך אותם במובן האנושי של המילה ולאתגר את המוח.

ומה באשר לתכנית האמנותית של הפסטיבל שישודר הפעם באתר הפסטיבל? ראשית, מדגיש נביל, – בשל  איכות השמע הגרועה בזום יוכל הקהל להירשם לאתר (10 ש"ח) כדי לשמוע את הקונצרטים דרכו. את הפסטיבל תפתח האופרה האהובה של גלוק "אורפיאו ואאורידיצ'ה" – הפקה קונצרטנטית מיוחדת לפסטיבל, המבוססת על הסיפור המיתולוגי על הזמר / משורר אורפיאו המאבד את אשתו ומקבל הזדמנות נוספת מהאלים להשיבה לחיים, ובלבד שלא ייסוב לאחור להביט בה. היא תוקלט באולם רקנאטי במוזיאון תל אביב, כאשר ישי שטקלר ינצח על  המקהלה שלו, "זמרי קולגיום", והתזמורת המלווה היא "תזמורת הגליל", המורכבת מנגנים מכל הארץ: זו תהיה הפעם הראשונה בה תבצע תזמורת זו את האופרה. הסולנים הם יניב ד'אור כאורפיאו, הילה בג'יו כאאורידיצ'ה, ונור דרוויש כאמוֹרֶה. כמובן שבמצב הדברים הנוכחי מדובר בנוסח קונצרטי. (17/12/2020 יום חמישי, שידור בשעה 20:00)

חובבי מוזיקת בארוק יוכלו להתענג מ "תפילות ערבית בשני קולות – מסע לאיטליה של המאה ה- 17" — מוזיקה ליטורגית מהבארוק האיטלקי המוקדם, יצירות קוליות ואינסטרומנטליות מאת קלאודיו מונטוורדי (1567-1643), ג׳ירולמו פרסקובלדי (1583-1643), אלסנדרו גרנדי (1586-1630) ובני תקופתם (בביצוע כלים עתיקים). משתתפות: טל גנור – סופרן, נור דרוויש – סופרן, טל ארבל – ויולה דה גמבה, ובתה של הזמרת הנודעת מירה זכאי ז"ל, אופירה זכאי – תאוֹרבּוֹ (לאוטה) וניהול מוזיקלי. (18/12/2020 – יום שישי , שידור בשעה 18:00)

בהתרגשות מספר נביל: "ברגעים אלו מוקלט בברלין ה"סטאבט מאטר" של פרגולזי עם שתי זמרות ו-20 נגנים בביצוע תזמורתי בכנסיית סופיה – כנסייה פרוטסטנטית מרשימה מהמאה ה-17, בה נאם לוחם החירות הנודע מרטין לותר קינג כשביקר בברלין. לפני הקונצרט תדבר הכמרה העומדת בראש הכנסייה, ד"ר כריסטינה שלונג, על ייחודה של הכנסייה. בביצוע תזמורת של מוסיקאים ונגנים ישראלים וערבים החיים ופועלים בברלין ובהם בוגרי קונסרבטוריון פוליפוני (ביניהם יאמן סעדי, תלמידו של נביל וזוכה תחרות האביב 2019). "המנצח הוא אחי, סלים עבוד אשקר.  הסולניות הן זמרת הסופרן לידיה טוֹישֺר מגרמניה והמצו-סופרן ניאם או'סאליבן מאירלנד".

בסיום הקונצרט יתקיים שיח פתוח עם המנצח סלים עבוד אשקר ונגני התזמורת (18/12/2020 –  יום שישי, שידור בשעה 20:30).

אלדרוויש תמונה של יואל לוי
אלדראויש תמונה של יואל לוי

אלדראויש – מסע מוזיקלי מסחרר לעולמם של הסוּפים — מופע הנוטל את הקהל באמצעות המוזיקה והריקוד הסוּפיים, למסע פנימי אל תוך הנפש והתחברות אל הבורא, עד כדי התעלמות מהעולם המלא קנאה ושנאה, אל עולם המלא אהבה וטוהר. המופע מהווה גשר תרבותי ומטרתו לעודד אהבה ושלום בין הדתות והעמים. כמנהג התפילה הסוּפית, הרקדן נע סביב הסולנים. משתתפים: קבוצת הפרויקט המוזיקלי עטור הפרסים של ג'ורדי סבאל "ירושלים", המורכבת מאנשי דת ואמנים סוּפים (ערבים מוסלמים) החיים בגליל: שייח' מואפק – שירהפואאד עבד אלפתאח – עוּד, אוסאמה אבו עלי – חליל, ויהאב בדארנה – קאנון, אבראהים חנא –  כלי הקשה, חאלד אבו עלי – שחקן, מנהל ורקדן (19/12/2020  מוצאי  שבת , שעה 18:00)

אלדראויש, תמונה של יואל לוי

פנטזיה לקמנצ'ה ועוּד: שירים לחצות הליל הוא מפגש אינטימי של האחים הזמר ונגן הקמנצ'ה והנַאִי יגל הרוש, ונגן העוד אוריה הרוש, בליווי מקהלה. המופע משחזר את אחד הריטואלים העתיקים של השירה הלילית שמרכזו תפילה. לצד מזמורי תהילים ופיוטי בקשות יבוצעו גם פיוטים חדשים ומקוריים מתוך האלבום החדש של יגל הרוש, "שירים לחצות הליל". פיוטים אלו, פרי עטו של יגל הרוש, מלווים בקומפוזיציות חדשות לקמנצ׳ה ועוּד על בסיס מקאם "נאווה" העתיק.  כל אלו חוברים למעין "תיקון חצות מודרני". משתתפים: יגל הרוש – קמנצ'ה, נאי; אוריה הרוש – עוּד, שירה; מקהלה – נריה מויאלניר גוזלןגיל גרינפלדעידן יהוד. (19/12/2020 – מוצאי  שבת, בשעה 20:30; בסיום הקונצרט יתקיים שיח בהנחיית פרופ' חביבה פדיה בהשתתפות חברי ההרכב הסוּפי ביחד עם יגל הרוש.

מיתולוגיה ורוחניות אצל בטהובן: רסיטל לפסנתר – עם הפסנתרן סלים עבוד אשקר, שיבצע את הקונצ'רטו הרביעי לפסנתר מאת בטהובן ויקיים שיחה פתוחה על בטהובן המוסיקאי ואיש הרוח ששאב השראה לקונצ'רטו מהמיתולוגיה היוונית ועל החיבור לסיפור אורפיאו ואאורדיצ'ה. את הקונצ'רטו הקליט סלים עם תזמורת רדיו פולין, ובפסטיבל יועלו קטעים ממנו כשהדגש יהיה על רב שיח עם הקהל.

כזכור, הפסנתרן, סלים עבוד אשקר, המכהן כמנהלה המוזיקלי של תזמורת הגליל, קנה את שמו הבינלאומי כפסנתרן. בהיותו בן 22 הופיע סלים לראשונה באולם קרנגי בניו יורק, ומאז הוא מופיע עם התזמורות והמנצחים המובילים בעולם כדוגמת הפילהרמונית הווינאית, הפילהרמונית הישראלית, הסימפונית של שיקגו, הפילהרמונית לה סקלה (מילאנו), הסימפונית הגרמנית בברלין, תזמורת מארינסקי בסנט פיטרסבורג, התזמורת המלכותית בדנמרק, ועוד רבות אחרות. סלים מופיע כסולן ברסיטלים ובהרכבים קאמריים באולמות החשובים בעולם עם אמנים כמו דניאל ברנבוים, ניקולאי זניידר, וואלטראוד מאייר ורבים אחרים. (20/12/2020 – יום ראשון , שידור בשעה 11:00)

*

כאמור, בשל איכות ההקלטה הגרועה  בזום יוכל הפעם הקהל להירשם לאתר (10 ש"ח) כדי להאזין  לקונצרטים.

לרכישת כרטיסים וצפייה במופעי הפסטיבל:

:https://liturgicalnazareth.co.il/

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן