Skip to content

לילה ראשון ללא עצורים בבלפור

לילה שקט עבר על כוחותינו. רווית נאור סקרה את הפגנת מוצאי השבת של תנועות המחאה והופתעה לטובה מיכולת ההכלה של המשטרה. הפגנה ללא עכובים וללא מעצרים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השבוע ה-26 (מוצ"ש האחרונה) של ההפגנות בבלפור – היווה נקודת מפנה חשובה במחאה: זה היה לילה ראשון שהסתיים ללא מעצרים. מתברר שכשמשטרת מחוז ירושלים רוצה, היא יכולה לנהוג גם אחרת. העובדה שהמירוץ למפכ"לות המשטרה הסתיים, נתן את אותותיו בשטח וקשה היה שלא להבחין בשינוי הדרמטי של התנהלות המשטרה כלפי המפגינים ,שעד אתמול הורגלו באלימות קשה, אכיפה בררנית ושורה ארוכה ומיותרת של מעצרי שווא.

צילום: בן כהן
צילום: בן כהן

למעלה מ-1500 מפגינים התקבצו החל מהשעה 18:00 למרגלות גשר המייתרים בכניסה לעיר ובשעה 19:00 החלה צעדה לכיוון בלפור. המפגינים נשאו 4 צוללות גומי בנוסף לצוללת הטורפדו הענקית באורך של 12 מטרים. לאורך הצעדה נישא בלון אדום באורך של עשרות מטרים – המסמל את הקו האדום שמדינת ישראל עלולה לחצות במעבר מדמוקרטיה לדיקטטורה. בראש הצעדה,המפגינים נשאא שלט גדול שדרש חיסון גם נגד העוני. בניגוד לצעדות קודמות, לאורך כל המסלול, לא נראה בשטח אף לא שוטר אחד. המפגינים צעדו על הכביש, חסמו לכמה דקות את הצמתים – וראה זה פלא – הכל עבר חלק ומהר וללא אלימות. העובדה שהמשטרה לא נראית באופק – מהוראה מלמעלה, אני מניחה, היא זאת שאפשרה את החזרה המהירה לשגרה, שכן כעבור כמה דקות קצרות הכביש נפתח והתנועה זרמה.

צילום: בן כהן
צילום: בן כהן

לפי ספירת המדבקות שחולקו למפגינים בכניסות למתחם בלפור, פקדו אמש 9500 מפגינים, זאת בנוסף לאלפי מפגינים שהיו בקיסריה, בתל אביב, על הגשרים ובכל הכניסות לבית החולים שיב"א לשם כאמור הגיע ראש הממשלה, לקבלת החיסון שהועבר בשידור חי.

במהלך הערב ערכו המפגינים מסיבת פרידה לניצב דורון ידיד, שכמו חברו שומר, בלט בהיעדרו. מרפסת הפיקוד נותרה שוממה, כוחות המשטרה עמדו מנגד בידיים שלובות, לא התערבו ולא הפריעו.

לקראת השעה 21:30 ערכו שתי קבוצות של מפגינים מצור על שתי כניסות למעונו של ראש הממשלה. זה היה השבוע השלישי שבו המפגינים הצליחו להפתיע את המשטרה, אולם בניגוד לפעמים הקודמות בהם המצור הסתיים באלימות קשה ושורת מעצרים נרחבת, הפעם, המשטרה עמדה בסמוך למחסומים ופשוט אפשרה למפגינים להביע את מחאתם.  לקראת השעה 23:00 הגיעו שוטרי משטרת התנועה על עשרה קטנועים למצור הסמוך לרחוב עזה, והחלו לחלק דוחות למפגינים שעמדו בסמוך למחסום המשטרתי. מהרגע שמשטרת התנועה הגיעה, נוצרו במקום פקקי תנועה מיותרים, שכן עד אותו רגע, התנועה זרמה כסדרה שכן המפגינים עמדו בסמוך למחסום המשטרתי שניצב שם ממילא. עשרה קטנועים של משטרת התנועה שחסמו את נתיב התנועה הם אלו שיצרו את הפקק. אולם גם סאגת הדוחות הסתיימה במפתיע ודי מהר, וכמו שהם הגיעו, כך נעלמו, המפגינים שבו למקומם, והתנועה שבה לזרום כסדרה.

צילום: בן כהן

למעט תקרית אלימה אחת עם משה מירון הפרובוקטור הקבוע שתומך בנתניהו ומגיע מדי שבת לבלפור עם שלט של "שמאלנים בוגדים" – לא נרשמו אירועים חריגים.
הדבר החריג ביותר אמש היה: התנהלות המשטרה! – זו הייתה הפעם הראשונה שמשטרת ישראל עשתה את מה שהיא אמורה לעשות: להגן על האזרחים ולאפשר להם למחות כפי שזה מתבקש במדינה דמוקרטית.

לא ברור עדין אם התנהלות המשטרה אמש בבלפור, היא הרוח החדשה המנשבת בעקבות בחירתו של ניצב יעקב שבתאי למפכ"ל הבא של המשטרה, אבל דבר אחד בטוח, זה בהחלט היה משב רוח מרענן, שהוכיח שהבעיה לא הייתה במפגינים, אלא בהתנהלות המשטרה כלפיהם – עד אתמול.

כך או כך, לניצב שבתאי מצפה עוד דרך ארוכה עד שיצליח לשקם את מעמדה של משטרת ישראל, שבמשך יותר מדי זמן גויסה לשימושם של פוליטיקאים ואגב כך נרמס מעמדה הציבורי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן