Skip to content

לאחר 4 שנים בלבד דורון רבינא פורש מתפקידו כאוצר הראשי של מוזיאון תל אביב לאמנות

דורון רבינא: "אני חש שעם הזמן התעצב התפקיד באופנים שאינם מחייבים עוד שמי שיאייש אותו יהיה דווקא אני"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

באופן מפתיע ובעיצומה של תקופה לא פשוטה לעולם האמנות ולקיומם של המוזיאונים, הודיע דורון רבינא, האוצר הראשי של מוזיאון תל אביב לאמנות, על עזיבתו. בהודעתו מסביר רבינא כי "תפקיד האוצר הראשי של מוזיאון ת"א, כתפקיד נפרד מתפקיד המנכ"ל, הוא תפקיד חדש בן ארבע שנים, אשר נתון לפרשנויות משתנות ולאבולוציה מתמדת. כמי שפועל מזה שנים בנקודת המפגש המאתגרת והפורה שבין יצירה אמנותית לבין ממסד אמנותי ובתוך מרחב האפשרויות והמגבלות שהמפגש הזה מייצר, אני חש שעם הזמן התעצב התפקיד באופנים שאינם מחייבים עוד שמי שיאייש אותו יהיה דווקא אני. לכל אורך שנות פעילותי כאוצר, פעלתי בזירה האוצרותית מתוך הגיון של עשייה אמנותית ומתוך מחויבות לערכיה. באתי אל המוזיאון לא כמי שרק מביט על אמנות מבחוץ, אלא גם כמי שנטוע בתוך העשייה האמנותית עצמה. במרחב הציבורי יש במקרים רבים נטייה למשרות ארוכות, לעתים בנות עשרות שנים. אני מאמין שהקצב הנכון מהיר יותר. כך נהגתי תמיד בתפקידי הקודמים: גיחות ממוקדות מחוץ לסטודיו, שהסרגל העיקרי למשך הראוי להן, הוא תחושת משמעות והיכולת להיטיב ולהשפיע. לא פחות ממה שעשיתי אני גאה גם בדברים שמנעתי. להבנתי, אחד מיסודות התפקיד הוא להיות שומר סף ומגן מפני לחצים וניסיונות השפעה מן החוץ, וכך פעלתי".

צילום: דניאל צ'צ'יק

במסגרת תפקידו, הוביל דורון רבינא את גיבושה ומימושה של תכנית תערוכות המוזיאון, לצד בניית אוספי המוזיאון והעשרתם.  בזמן כהונתו היה אחראי על 78 תערוכות והפרסומים הנלווים להם.  עד כה אצר רבינא במוזיאון את התערוכות: ״בעיות השעה״ בביתן הלנה רובינשטיין לאמנות (2017), ״תכנית הבראה: join or die" (2018) ו"ג'ף קונס: ערך מוחלט -עבודות מאוסף מרי וחוזה מוגרבי" (2020). עם כניסתו לתפקיד, החזיר רבינא את ביתן הלנה רובינשטיין לפעילות רציפה ושוטפת. במהלך כהונתו, היה אחראי על שורת מינויים של דור חדש של אוצרים במוזיאון – הבולט שבהם, מינויה של דלית מתתיהו לאוצרת האמנות הישראלית. הוא חיזק את קשרי המוזיאון עם שדה האמנות ובנה יחסי אמון בין האמנים למוזיאון. שם דגש על כתיבה של אוצרים כהיבט חשוב של העשייה האוצרותית במוזיאון, הגדיל את אוספי המוזיאון והרחיב את הרכב ועדת התערוכות, כך שיכלול נציגים מעולם האמנות והאקדמיה.

טניה כהן עוזיאלי, מנכ״לית מוזיאון תל אביב לאמנות בתגובה להודעתו אמרה כי "קיבלתי בצער את החלטתו של דורון וברצוני להודות לו על שיתוף הפעולה המקצועי ותרומתו המשמעותית לשגשוג והפריחה להם זכה המוזיאון בשנים האחרונות. רבינא הביא איתו למוזיאון קול ייחודי, עכשווי ומקורי ואני מקווה שימשיך לתרום מיכולותיו הרבות למוזיאון גם בשנים הבאות."

רבינא (47) הוא אמן, אוצר וכותב. בין השנים 2009-2014 עמד בראש המדרשה לאמנות בבית ברל. בין השנים 2009-2001 שימש כאוצר ראשי של גלריית המדרשה לאמנות בתל אביב.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן