Skip to content

עו"ד חקלאי: להרחיק קצין משטרה שהואשם בתקיפה ממילוי תפקידים במחאת בלפור

עורך הדין המייצג פעיל מחאה שנעצר ושוחרר לא תנאי, פנה במכתב דחוף אל מפכ"ל המשטרה ואל היועץ המשפטי לממשלה בדרישה להרחיק את סנ"צ גואטה שהואשם ע"י מח"ש בתקיפת מפגין מכל תפקיד משטרתי בפעילות מול מפגיני המחאה כנגד ראש הממשלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דרישה להרחיק את סנ"צ  ניסו גואטה  ממחוז ירושלים, מכל תפקיד בעת מחאת אנשי המחאה נגד ראש הממשלה המתקיימת מידי שבוע בירושלים בכלל ובבלפור בפרט, הועברה אמש (ראשון) אל מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב יעקב שבתאי, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בתחום הפלילי,  עורכת הדין עמית מררי, ואל היועצת המשפטית של המשטרה, תנ"צ אילת  אלישר.

את הדרישה העביר עורך הדין דניאל חקלאי שמייצג את פעיל המחאה אביחי גרין אשר נעצר בעת המחאה במוצאי שבת האחרונה ושוחרר למחרת ללא תנאי אתמול בידי שופט בית משפט השלום בבירה.

עו"ד דניאל חקלאי (צילום באדיבות המצולם)

"העדויות שהוצגו לפניי מלמדות על כך שקצין בדרגת סגן ניצב במשטרת ישראל שהוגש נגדו כתב אישום חמור מטעם מח"ש בגין תקיפת מפגין תמים שהוא גם לקוח שלי, ממוקם עדיין במתחם ההפגנות בירושלים, מופקד על הנושא ואף קשור לכאורה במעצרים שבוצעו שלשום", אמר חקלאי למגפון.  והוסיף: "בהנחה שהדברים הללו נכונים, זה חמור באופן מופלג".
"ספק אם קצין שנאשם בתקיפת אזרח אמור בכלל לכהן במשטרת ישראל במהלך משפטו הפלילי" אומר חקלאי, "אך גם אם יש מקום להיזהר מפגיעה בפרנסתו (וכמובן לזכור את חזקת החפות שלו בטרם הורשע), לכל הפחות אין מקום שישרת במחיצת מפגינים. המחשבה על כך שנאשם זה מורה על מעצר מפגינים היא בלתי נסבלת".

סנ"צ ניסו גואטה (מימין) (צילום: ציפי מנשה)
מפקד על פעילות השוטרים, סנ"צ ניסו גואטה (צילום: ציפי מנשה)

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הגישה בסוף נובמבר 2020 כתב אישום כנגד סנ"צ בחשד לתקיפת מפגין מחאה כנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. גואטה תועד כשהוא תוקף מפגין באגרופו בעת הפגנה סוערת שנערכה חודשיים קודם לכך, ב סוף אוגוסט 2020.
על פי כתב האישום, ב-22 באוגוסט, בשעות הערב, התקיימה תהלוכת מפגינים, אשר לא אושרה קודם לכן על ידי משטרת ישראל, מגשר המיתרים אשר בכניסה לירושלים ועד לרחוב בלפור. במהלך התהלוכה, הגיעו חלק מהמפגינים אשר השתתפו בה לרחוב בצלאל, תוך שהם מתכוונים להמשיך לצעוד לכיוון כיכר פריז. הכוח המשטרתי, אשר ביקש למנוע את התקדמות התהלוכה, הורה למפגינים לחזור על עקבותיהם וחסם את התקדמותם. אותה עת עמד על הכביש הנאשם יחד עם כוחות משטרה נוספים.
בשלב מסוים פנה אחד המפגינים, א.מ.ג, אל הנאשם והלין בפניו על התנהגותם של השוטרים כלפי המפגינים במקום. בתגובה, הדף הנאשם בחוזקה את א.מ.ג בשתי ידיו בפניו, פעמיים. במהלך הדיפתו השנייה את א.מ.ג, אחד המפגינים, אשר השתתף אף הוא בתהלוכה, הסיט את מסכת הפנים של הנאשם והחל להימלט מהמקום. הנאשם החזיר את מסכת הפנים למקומה והחל לדלוק אחר המפגין על מנת לבצע את מעצרו. בסיועם של שוטרים נוספים, הצליח הנאשם לבצע את מעצרו של המפגין. לאחר ביצוע מעצרו, אחז הכוח המשטרתי בידיו וברגליו של המפגין והוביל אותו למקום צדדי, הרחק מההפגנה. את הובלתו של המפגין ליוו, בין היתר, הנאשם וצלם העיתונות אשר תיעד את ההפגנה מתוקף תפקידו. "במהלך ליווי המפגין, ומבלי שהייתה כל אינטראקציה בין י.ג. לבין הנאשם, הדף הנאשם בחוזקה את י.ג. בחלק גופו העליון אחורנית, והכה בו בעוצמה בצד פניו, בעודו אוחז בידו המכה מכשיר קשר. כתוצאה ממעשיו של הנאשם, משקפיו של י.ג נפלו והוא סבל מכאבים בצד ימין של פניו ובאוזנו הימנית", נכתב בכתב האישום.
מטעם מח"ש נמסר בעת הגשת כתב האישום כי "המחלקה לחקירות שוטרים הגישה כתב אישום נגד סגן ניצב ניסו גואטה בגין תקיפת מפגין וצלם עיתונות במהלך הפגנה בירושלים. כתב האישום מבטא את עמדת מח״ש לפיה מצופה מכל שוטר לנהוג במקצועיות ולהימנע מנקיטת אלימות גם כאשר מדובר במצבים מורכבים, בוודאי כאשר מדובר בקצין ובמפקד אשר ראוי שישמש דוגמה לפקודיו".
עו"ד עדי כרמלי בא כוחו של סנ"צ ניסו גואטה מסר לתקשורת לאחר הגשת כתב האישום: "כתב האישום שהוגש היום הוא לא נגד ניסו גואטה , אלא נגד משטרת ישראל כולה , במציאות שבה שופטים מבויישים מעל דפי העיתונים בשל שיקול דעתם המקצועי ועל מנת להטיל עליהם מורא ושוטרים הופכים מטרה אישית אך בשל מילוי תפקידם – את המחיר נשלם כולנו בסופו של יום".

בתגובה לפנייתו של חקלאי נמסר ממשטרת ישראל כי: "ההליך המשפטי בעניינו של הקצין מתנהל בימים אלו, וככל שידרש יתקבלו החלטות בהתאם ע״י הגורמים המוסמכים לכך. יודגש כי פעילותו במחאות ובכל מקום אחר בגזרה, מתבצעת במסגרת תפקידו וביחד עם מאות קצינים ושוטרים אחרים הפועלים לשמירה על זכות המחאה של כל אדם כחוק ועל הסדר הציבורי, שלום הציבור ובטחונו". במשרד המשפטים בחרו שלא להגיב ומסרו רק כי "הפניה הגיעה ותטופל כמקובל."

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן