Skip to content

הכירו: מפלגת עצמאים חדשה "בעצמנו"

סוף עונת המלפפונים - מפלגות צצות חדשות לבקרים. ראשי ארגוני מחאת העצמאים הודיעו אמש על הקמת מפלגת "עצמנו" בראשות דותן סופר, ראש קבינט התקווה; סקר שערכה המפלגה הטריה מעריך את כוחה היום בכ-2.2. מנדטים; "עצמאים עם ארבעה ילדים נאלצו לעבור לגור עם הוריהם בדירת ארבעה חדרים, בעקבות משבר הקורונה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הקורנה והמשבר העמוק שהביאה איתה למגזר העסקי, עשוייה גם לשנות את פני המפה הפוליטית בישראל. עם ציפיה ל-4-5 מנדטים בבחירות הקרובות, מקווים ראשי ארגוני מחאת העצמאים להביא את מחאתם למרכז הבמה הפוליטית.

אמש (שלישי) קיימו ראשי מחאת העצמאים מסיבת עיתונאים בבית ציוני אמריקה, ובה הודיעו על הקמת מפלגת "עצמנו", והתמודדות באמצעותה לכנסת ה- 24. בראש הרשימה יעמוד דותן סופר, מייסד קבינט התקווה ומראשי מחאת העצמאים. יחד עימו נאבקים עצמאים המגיעים מעולמות התרבות, מסעדות, מוניות, תיירות ועוד.

זוהי עליית שלב מהותית במאבק לאחר תקופה סוערת של הפגנות, מחאות, אין ספור שיחות בין ראשי המחאה לראש הממשלה, שר האוצר ובכירי המשק.

דותן סופר, יו"ר מפלגת "בעצמנו". "סקר שערכה המפלגה הטריה מעריך את כוחה היום בכ-2.2 מנדטים"

סופר אמר בנאומו כי המפלגה תדאג, בראש ובראשונה, לדמי אבטלה לעצמאים, לסל שיקום כלכלי עבור עצמאים שנפגעו מהמשבר ולתימרוץ עסקים חדשים שייפתחו. "המפלגה מתחייבת להוריד את הבירוקרטיות והרגולציות, המושתות על המגזר העסקי למינימום האפשרי, וכן לטפל בכל תחום ותחום על פי הבעיות שבו, תוך הבנה שלא לכל מגזר יש את אותן הבעיות ושלא לכולם יתאימו אותם הפתרונות", אמר סופר.

כיו"ר קבינט התקווה איגד סופר מעל 30 ארגוני מחאות עצמאים, והוביל כמה מההפגנות הגדולות ביותר שנערכו בשם העצמאים בתקופת המשבר הנוכחי, בהן ההפגנה בגן צ'רלס קלור, בה השתתפו עשרות אלפי המפגינים, והמחאה הגדולה בכיכר רבין.

סופר הפך (שלא מרצונו) לסמל מחאת העצמאים בעיני רבים, לאחר שהתרוצץ בכיסא גלגלים (בעקבות פציעה) מעל במות המחאה, וסיפר על מצוקת העצמאים.

רוני הרש, ראש מטה העצמאים במפלגת "צומת" לשעבר ואיש תקשורת, טוען שעל פי סקר שערכו מובילי המפלגה החדשה, מספר התומכים בהם מגיע כבר עכשיו לכ- 2.2 מנדטים, והם עשויים להגיע אף ל-4-5 מנדטים. "אנחנו באים מארגונים שונים וכל אחד מביא איתו את הקהל הפוטנציאלי שלו", אומר הרש.

במסיבת העיתונאים, ששודרה בזום אמר הרש כי חברי המפלגה לא עושים זאת עבור "אאודי, כסף, כח או כבוד, אלא כי הגיע הזמן לתקן עוול רב שנים שהועצם בקורונה".

 

רוני הרש. "אם לבעל חנות, או לבעל חוג לאנגלית למשל, אין הכנסות של שבועיים-שלושה, הירידה למטה היא מאוד מהירה"

"המענקים לעצמאים הם סוג של טוטו", הוא אומר. "פעם אומרים שצריך להחזיר את המענקים ופעם לא. לאף אחד לא ממש איכפת. המענקים שהמדינה נתנה עד כה בהשוואה לאירופה, הם הכי קמצניים. מדינות אחרות נותנות הרבה יותר תמיכה לאנשים שלהן.

"כשאת נותנת יותר כסף לעצמאי, הוא גם מוציא יותר כסף. אם עוצרים כסף לעצמאי, אז הוא עוצר הכל: הלוואות, קניות ועוד, ואז הכסף לא זורם במשק. זה מעגל שמזין את עצמו. המדינה עכשיו מבקשת חלק מהמענקים בחזרה עם ריבית. לפחות שלא ידרשו את הכסף הזה בחזרה. לא רק שלא עוזרים מספיק, הם גם גובים ריבית?!

"אנחנו אלה שראינו את המצוקות מקרוב. גייסנו כספים מחברי הארגונים וסייענו לנפגעים. עצמאים עם ארבעה ילדים נאלצו לעבור לגור עם הוריהם בדירת ארבעה חדרים. לאחרים הבאנו סלי מזון. סייענו גם כספית: 500 שקל כאן, 1,000 שקלים שם. אם לבעל חנות, או לבעל חוג לאנגלית למשל, אין הכנסות של שבועיים-שלושה, הירידה למטה היא מאוד מהירה".

יואב לוי, המייצג במפלגה את המטפלים אמר בנאומו במסיבת העיתונאים אמש כי "הצטרפתי כדי לרכז את מאבק המטפלים ברפואה משלימה להסדרת מעמדם כשווים בין שווים במקצועות הפרא-רפואיים, בידיעה שאף אחד אחר לא ישנה את המצב, אם לא ניאבק לשינוי בעצמנו"

 

"אנחנו אלה שראינו את המצוקות מקרוב. גייסנו כספים מחברי הארגונים וסייענו לנפגעים. עצמאים עם ארבעה ילדים נאלצו לעבור לגור עם הוריהם בדירת ארבעה חדרים"

 

בין החברים הנוספים במפלגה:

טמיר טרטמן, שהקים לפני כמה שנים חברת סטרטאפ בתחום התיירות TOURBO, אשר העסיקה 34 עובדים לפני הקורונה עם פעילות ענפה בישראל ובחו"ל. במקביל הקים חברת יזמות נדל"ן בפורטוגל. עם תחילת הקורונה חברת טורבו ירדה ל-0 פעילות תוך שבוע, וכלל העובדים יצאו לחל"ת, כאשר המענקים לא נראו באופק. לאור המצב העגום הקים טמיר את ארגון העצמאים בישראל, ובמקביל פעל לאחד בין כלל מחאות העצמאים. התוצר של הפעילות הינו קבינט התקווה, אשר היה חתום על הפגנות של עשרות אלפי אנשים, ובראשן הפגנת הענק בכיכר רבין בת"א.

לירן יצחקי הוא בעל עסק בתחום הפרסום והשיווק. יצחקי עבד עם מגוון לקוחות רחב מאוד. עם פרוץ הקורונה והמשבר הכלכלי בעקבותיו הפך לפעיל במחאת העצמאים והיה ממייסדי "התאחדות העצמאים". הוא ייצג את נושא העצמאים בכנסת, בהפגנות ואף פעל רבות בתרומות וחלוקת מנות מזון לעצמאים שקרסו.

לירן יצחקי, ממיסדי ממייסדי "התאחדות העצמאים"

רעות גולרוך, 38, מקריית אתא. בעלת חברת הסעות /עסק משפחתי, "דרייב גיא". הקימה את ועד הפעולה של ההיסעים הפרטיים בישראל, ונלחמת בעוול שנעשה לענף ההיסעים במהלך הקורונה ולפני, ולעצמאים בכלל.

יואב לוי, נשוי + 1, כאמור, הוא מטפל ברפואה משלימה כעצמאי, ומורה למטפלים כעשור. לוי פועל כבר כחמש שנים למען הסדרת הרפואה המשלימה מול חברי כנסת, משרד הבריאות ומול איגודי המטפלים, מרכז את פעילות המטפלים ברפואה משלימה בהתאחדות העצמאים מחודש מרץ 2020, מארגן הפגנות וגם דוחף את האיגודים לעבוד ביחד. "לצערי הם כשלו במשימה, ולא מצליחים למסד את מעמדנו החיוני כפארא רפואיים", הוא אומר.

משה מדר, פעיל חברתי ותיק. נהג מונית ונהג הסעות מזה כשנתיים. בתקופת המחאה העלה מדר על סדר היום את מאבקם של נהגי המוניות.

 

  • רוני הרש, מתי הבנת שצריך לעלות הילוך ולהיות חלק מהפוליטיקה?

הרש: "זה קרה בחודש האחרון. אחנו עושים הפגנה ועוד הפגנה, ואנשים התחילו להרגיש שאין לנו מספיק השפעה למרות שהתקשורת חיבקה אותנו. כשהסתכלתי על נבחרי הציבור שלנו הבנתי שהאנשים האלה מבינים רק כח. עם כ-100 איש איתי התחלנו לחפש מפלגה, כי להקים מפלגה זה עסק יקר. חברנו ל"צומת", שלא עברה את אחוז החסימה בבחירות האחרונות. אז הייתי ב'צומת' באפריל-מאי. כשדותן סיפר לי שהוא מקים מפלגה של כל ראשי המחאה, והציע לי להצטרף, חברתי אליו כדי להגדיל את שיתוף הפעולה בין העצמאים".

למה בעצם אתם לא מאחדים את כל המפלגות שהוקמו כדי לייצג את העצמאים?

הרש: "כל הזמן יש שיחות עם אחרים ורעיונות לאיחודים. חלק מאיתנו מחוזרים על ידי מספר מפלגות, ואף על ידי חלק מהטוענים לראשות הממשלה.

  • מה ההבדל ביניכם למפלגת העצמאים והעסקים, בראשה עומד רועי כהן?

הרש: "רועי כהן הוא פוליטיקאי. הוא התחיל בקדימה, חבר לכחלון, ואחר כך הקים מפלגה. אנחנו לא שם. אנו באים נקיים ומשום מקום. לי יש עדיין עסק ליחסי ציבור ואשתי עושה לנו את הגרפיקה. אנחנו לא עובדים בפוליטיקה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן