Skip to content

היועץ המשפטי לאוחנה: אין לך סמכות לשלול חיסון מאסירים ביטחוניים. אוחנה: החלטתי בעינה עומדת

שר המשפטים שהנחה את שירות בתי הסהר להימנע מלתת חיסון לאסירים וקבל את הודעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד עמית מררי, לפיה אין לו סמכות כזו בחוק, שולח את היועץ והמשנה להיבחר לכנסת והודיע כי הוא מחויב לציבור שלו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה התעמת היום (שישי) עם היועץ משפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שהודיעו שאיננו בר סמכא להחליט שלא יינתנו חיסונים כנגד אסירים ביטחוניים וכתב לו שהחלטתו לא השתנתה, הוא דבק בהנחייתו למנוע את החיסונים ואם היועץ השפטי והמשנה לו (פלילים), עו"ד עמית מררי מעוניינים "יש לכם, ולכל מי שמעוניין בכך, עד יום 4 בפברואר 2021 להגיש את שמכם באחת מרשימות המועמדים לכנסת, ואם תיבחרו לכנסת ולממשלה – בהחלט תוכלו לעשות כן. עד אז, הואיל והאחריות על כלל הגופים הכפופים למשרד לביטחון פנים מונחת על כתפיי, ואת הדין וחשבון לציבור אתן אני, ולא אתם – החלטתי תעמוד בעינה".

תגובתו של אוחנה מגיעה לאחר שבתחילת השבוע שעבר פנה אוחנה לשירות בתי הסוהר בדרישה שלא לחסן אסירים – בניגוד להנחיית משרד הבריאות ולפיה יש לחסן אסירים בגל החיסונים השני, במקביל לאנשי כוחות הביטחון. השר הבהיר בהחלטתו שעשה זאת מכיוון שמדובר במשאב לאומי מוגבל ותוך התחשבת בהתקדמות החיסונים בציבור הכללי בפרט.
היום העבירה עו"ד מררי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בתחום הפלילי לאוחנה את חוות דעת היועץ המשפטי לממשלה ולפיה אין בסמכות השר לשלול מהאסירים אתת זכותם להתחסן.

מכתבה של המשנה ליועץ המשפטי
amit mrari

"בהמשך לעדכון שקיבלנו במענה לפניותינו בנושא, על פיה הנחית שלא לחסן בשלב זה את אוכלוסיית העצורים והאסירים, לרבות אלו הנמנים עם קבוצת הסיכון כהגדרתה על-ידי משרד הבריאות, "בשים לב לכך שמדובר במשאב לאומי מוגבל, ובהתחשב בהתקדמות החיסונים בציבור הנורמטיבי הכללי", כתבה מררי,  והוסיפה: "כפי שפורט במכתב שבסימוכין, אנו סבורים שהחלטה זו ניתנה בחוסר סמכות, ולפיכך אינה יכולה לעמוד. זכותם של אסירים ועצורים לקבלת טיפול רפואי מעוגנת בחוק ובפסיקה, ובהתאם לכך – על שירות בתי הסוהר לספק להם שירות רפואי באופן שיבטיח כי זכות זו לא תיפגע כתוצאה מכליאתם. אין בחקיקה כל מקור סמכות המאפשר לפגוע בזכות זו בהנחיה המנוגדת למתווה משרד הבריאות בנושא זה, הכל כמפורט במכתב שבסמך",

היא צhינה שהאינטרס הציבורי בענישת עבריינים כבר מוצה במסגרת גזר הדין שניתן על ידי בית המשפט, ואין "סמכות להעניש את האסיר באמצעות שלילת זכויות נוספות מעבר למתחייב לפי גזר הדין". מררי הורתה לאוחנה שיש לחסן לאלתר אסירים בקבוצות סיכון בריאותי או מעל גיל 60, כפי שעושים לגבי הציבור כולו.

אמיר אוחנה ועמית מררי (צילומים: לע"מ)

כאמור, אוחנה הודיע שאיננו מקבל את הנחיית עו"ד מררי וכתב שבמידה והיא ועמיתיה יחד עם היועץ המשפטי לממש לה מעוניינים, שיגישו מועמדות לכנסת ושיקבלו שם את ההחלטות.

יו"ר מרץ, ח"כ ניצן הורביץ הגיב להחלטת אוחנה וכתב: ״החלטת אוחנה למנוע חיסונים מאסירים מבוגרים, ניתנה ללא סמכות ואין להתחשב בה. הזכות לטיפול רפואי היא זכות יסוד במדינה דמוקרטית. המדינה אחראית לבריאותו של כל מי שנתון להשגחתה, כולל אסירים, וחובתה גם לחסנם בהתאם להנחיות הרפואיות. לשר אוחנה אין כל סמכות בעניין. מעבר לנושא העקרוני, הסיכון להתפרצות המחלה בבתי הסוהר גבוה, ולכן מניעת החיסון היא איוולת מסוכנת.״

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן