Skip to content

האם ניתן לפתוח מחדש את הסכם המזונות בצל מגפת הקורונה?

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השנה האחרונה הערימה קשיים רבים על האנושות עם פרוץ מגפת הקורונה. אחד הקשיים הבולטים ביותר הוא כמובן הקושי הכלכלי. בין רגע, מקור ההכנסה הושהה, הצטמצם או נעלם לגמרי. חלק הוצאו לחל"ת, חלק נאלצו להקטין את היקף העבודה וחלק למרבה הצער איבדו את מקום עבודתם לגמרי. אין ספק שמדובר במצוקה כלכלית קשה עבור כל אדם, אך מה קורה כאשר מדובר בהורים גרושים, וכיצד הדבר משפיע על תשלום המזונות?

מתי ניתן לפתוח בתהליך להפחתת מזונות?

ישנה עילה אחת המאפשרת הפחתת מזונות והיא שינוי נסיבות מהותי. עם זאת גם אם חלו שינויים בנסיבות ההורה המשלם, אין זה אומר באופן ודאי שתאושר הפחתת דמי מזונות והדבר תלוי בעיקר בשופט. בשנת 2017 נקבע פסק־דין תקדימי של בית־המשפט העליון בתיק בע"מ 919/15. בתיק זה קבעו השופטים כי לא יחויב האב בתשלום מזונות כאשר ההורים חולקים משמורת משותפת על הילדים, וכשרמת ההשתכרות של ההורים דומה. הייתה זו הפעם הראשונה שבה נקבע כי משמורת שווה תשפיע על תשלום המזונות, בעוד שלפני אותה פסיקה היה מחויב ההורה המשלם לשלם מזונות ויהי מה.

אם כן, שינוי מהותי יכול להיות מצב שבו הסדר המשמורת משתנה, והילדים מבלים את זמנם עם שני ההורים באופן שווה. כך נוצר מצב שההוצאות עבור הילדים מתאזנות, והצורך בתשלום המזונות משתנה בהתאם. גם במצב שבו רמת ההשתכרות של אחד ההורים משתווה לזו של השני, הדבר עשוי להיחשב כשינוי נסיבות מהותי. חשוב להבין ששני השינויים הללו של שינוי ברמת ההשתכרות והשינוי בהסדר המשמורת, חייבים להתקיים יחד, כדי שיוכלו לעמוד תחת פסק הדין בתיק תיק בע"מ 919/15.

עוד שינוי נסיבות מהותי העשוי להוביל להפחתת דמי מזונות הוא הדרדרות במצבו הבריאותי של ההורה המשלם. במקרה כזה יצטרך ההורה להוכיח בבית־המשפט שהמצב פוגע ביכולתו להתפרנס ואין הוא מסוגל להמשיך  לשלם את דמי המזונות. שנית, יצטרך ההורה להמציא מסמכים רפואיים שיאשרו כי מדובר במצב בריאותי ארוך טווח.

שינוי נסיבות נוסף שעשוי להתקבל בבית־המשפט הוא שינוי ביכולת ההשתכרות של ההורה המשלם. במקרים רבים פיטורין לא יתקבלו כעילה מספקת להפחתת מזונות, משום שבית־המשפט רואה בכך עניין זמני בלבד. לעומת זאת, מצב שבו ההורה נכנס לחובות שאינו יכול לשלמם, המשפיעים בצורה משמעותית על מצבו הכלכלי, ניתן יהיה לטעון כי מדובר בשינוי נסיבות מהותי כעילה מספקת להפחתת דמי מזונות. גם במקרה שבו עולה יכולת ההשתכרות של ההורה המקבל את דמי המזונות, עשוי להתקבל אישור על הפחתת דמי מזונות.

צילום: FREEPIK

כיצד השפיעה מגפת הקורונה על הפחתת דמי המזונות?

המגפה העולמית גרמה לרבים לאבד את מקום עבודתם, בין אם פוטרו כשכירים ובין אם מדובר בבעלי עסקים שקרסו או כאלה שפעילותם הצטמצמה מאוד. אם כן, אין ספק שמדובר בשינוי גדול בנסיבות הכלכליות עבור חלק מההורים הגרושים המשלמים מזונות. יחד עם זאת, אין הדבר מבטיח כי בית־המשפט יראה בכך שינוי נסיבות מהותי מספיק עבור הפחתת מזונות, משום שברוב המקרים עדיין רואים בכך מצב זמני בלבד.

הקורונה השפיעה גם על זמני השהות עם הילדים העשויים לעמוד גם הם כטיעון להפחתת דמי מזונות. לדוגמה הורה הנמצא בבידוד לא יוכל לשהות עם ילדיו, ולכן ההורה השני יבלה עמם יותר זמן מהרגיל.

אם בני הזוג לא מצליחים להגיע להסכמה בדבר המזונות במהלך התקופה המורכבת הזו, יצטרכו לפנות לבית־המשפט כך שיכריע בנושא. את הפנייה מומלץ לבצע בליווי של עורך דין משפחה המתמצא בחוקים השונים העוסקים במזונות. כך תוכל הפנייה להיעשות בצורה היעילה ביותר, והסיכוי להגיע לתוצאה הרצויה עולה בעשרות מונים.

 

 

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן