Skip to content

מצעד המחאה יחל הערב בשכונת סילוואן ויסתיים בבלפור

הפגנות המחאה מתפשטות. אתמול הפכינו אלפים באום אל פאחם כנגד אוזלת יש המשטרה מול הפשע הגואה ונגד אלימות משטרתית כנגד אנשי מחאה. הערב יצעדו פעילי מחאה משכונת סילוואן בירושלים עד לכיכר פריז ולבלפור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אלפי מפגינים הפגינו אתמול (שישי) באום אל פאחם שמשולש כנגד האלימות, הפשע, הרצח וההרג במגזר הערבי, אוזלת ידה של המשטרה מול אלימות המשטרה כלפי מפגינים.
קודם לכך פנה המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל אל היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ואל מפכ״ל המשטרה קובי שבתאי, בדרישה להנחות את מפקדי המחוזות והמפקדים בשטח להימנע מלפזר את ההפגנות אשר מתוכננות להתקיים היום ובתקופה הקרובה בחברה הערבית ולחדול מלהשתמש באלימות כנגד המפגינים. הפנייה שהועברה באמצעות עו״ד ויסאם שרף ממרכז עדאלה, באה בעקבות התנהלות המשטרה בהפגנות שהתקיימו במספר מוקדים השבוע, במחאה על הכשלים המערכתיים לטפל באלימות בפשע ביישובים הערביים ועל האירוע הקטלני בטמרה. במכתב נטען, כי האירועים מלמדים על דיכוי שיטתי ובלתי חוקי של ההפגנות ועל שימוש באלימות כלפי המפגינים. מרכז עדאלה ציין כי המשטרה השתמשה עד כה בהפגנות אלה באמצעים מסכני חיים, פוגעניים ולא מידתיים שכללו ירי של כדורי מתכת מצופי גומי, וירי של גז מדמיע ומכות כנגד המפגינים. השימוש בכדורי הגומי הוביל לפציעה של 3 מפגינים בעיר טמרה, אחד מהם איבד כליל את עינו. כמו כן, המשטרה מנעה באופן לא חוקי את מימוש הזכות להפגין כאשר חסמה את הדרכים המובילות אל הפגנה בטמרה.

אום אל פאחם (צילום: בן כהן)
אום אל פאחם (צילום: בן כהן)
אום אל פאחם (צילום: בן כהן)
אום אל פאחם (צילום: בן כהן)
אום אל פאחם (צילום: בן כהן)

בשעות הערב פזרה המשטרה מה שלטענתה הייתה הפגנה אלימה באום אל פאחם,  כשלטענת המשטרה בשעות הצהריים צרו מאות מפגינים על תחנת המשטרה ולאחר מכן החלו בהבערת צמיגים בכיכר הכניסה לעיר. בשעות הערב, נמסר מהמשטרה, החלה מחאה נוספת שכללה שריפת צמיגים ורכבים. ולאחר שהמפגינים החלו בירי זיקוקים בכינון ישיר ויידוי אבנים לעבר השוטרים החלו לוחמי היס"מ לפזר את המפגינים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. ממשטרת ישראל נמסר כי "משטרת ישראל תמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה אך לא תקבל שימוש באלימות וונדליזם במהלך הפגנות אלו".

אום אל פאחם (צילום: משטרת ישראל)
אום אל פאחם (צילום: משטרת ישראל)

היום (שבת) מתוכנת בשעה 18:00 תתקיים בשכונת סילוואן הפגנה של תנועת 'שלום עכשיו', ארגוני מחאה ותושבי השכונה נגד גירוש משפחות פלסטיניות מבתיהן על ידי מתנחלים ועמותות ימין קיצוני. בתום ההפגנה תתקיים צעדה לבלפור.
מתנועת 'שלום עכשיו' נמסר לקראת ההפגנה והצעדה בסילוואן: "לא נשתוק כשהממשלה מסייעת לארגוני מתנחלים לנהל, בחסות חוק מפלה, מאבק גזעני להעיף משפחות פלסטיניות מבתיהן, במטרה "לייהד" את מזרח ירושלים. זו מחאה על צדק, שוויון ומוסר וקו ישיר עובר בין השחיתות בסילוואן לבין השחיתות בבלפור. כשהשכנים שלנו בסכנת גירוש, חובתנו להתייצב ולמנוע זאת".
מתנועת 'קריים מיניסטר' נמסר לקראת ההפגנה: ״ישראל באבדן שליטה מוחלט ונתניהו כורת ברית עם כהניסטים ערב משפטו. אין קו אדום שהאיש לא יחצה כדי להימלט מהדין. מעל 5000 מתים מהמגיפה, אבדן אמון וכלכלה קורסת לא מותירים מקום לספק – ביבי אשם במחדל ודם הנפטרים על ידיו.  חייבים להציל את המדינה מהמושחת.״
תוך כך פעילות ופעילי "אין מצב" יצאו הערב להפגנה המרכזית בבלפור בצמוד למאהל המחאה אשר הוקם לפני כ-7 חודשים כדי להדגיש  שזכות ההפגנה היא זכות יסוד ואנו דורשים כי המשטרה תשמש כמשטרת העם, השומרת על המפגינים, שאינה פועלת באכיפה בררנית למול מגזרים שונים, משטרה ללא אלימות, ללא מעצרי שווא, ללא שימוש לרעה בכוח המשרה, ללא מכתזיות.
מהתנועה נמסר כי "פעילי ופעילות אין מצב יקיימו הערב ב 19:45 מיצג מיוחד – "המכתזית" שיתקיים בכיכר פריז. בתנועה מתארים את המיצג שידגיש את האגרסיביות הקשה של המשטרה בשימוש במכתזית ועד כמה הוא מיותר למול המפגינים המגיעים לבלפור שאינם אלימים ואינם מאמינים באלימות.
"אין מצב" : "משטרת ירושלים בחרה בשבוע שעבר, להפעיל מכתזית למול מפגינים שצעדו בצעדת הפגנה לגיטימית ומוכרת להם. האלימות המשטרתית המופעלת למול המפגינים והמפגינות היא בנגוד לחוק תוך ערוב של שיקולים זרים שאינם קשורים בעצם ההפגנה אלא בשירות הנאשם בפלילים. לראיה הלוויות גדולות של עשרות אלפי משתתפים שאינן חוקיות שהתקיימו השבוע בירושלים זוכות לאכיפה פשרנית ומכילה. אנו נמשיך להפגין עד שסגנון הביביזם הזה יעלם ועד שהנאשם בפלילים וממשלתו הכושלת יעזבו את כסאם כנציגי ציבור."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן