Skip to content

העליון: הוועדה הממשלתית לחקירת מח"ש בטלה ומבוטלת

שופטי בית המשפט העליון הכריעו - הוועדה אותה הקים השר אמיר (מכלוף) אוחנה כשכיהן כשר המשפטים מטעמו של נתניהו, זו שאמורה הייתה "לבדוק", את התנהלות חוקרי בעת שמבלפור יצאו מתקפות על חקירות ראש הממשלה כמו התנהלות היועץ המשפטי לממשלה, בטלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט הגבוה לצדק קיבל היום (רביעי) את עתירת משמר הדמוקרטיה הישראלית, והורה על ביטול החלטת הממשלה מפברואר 2020 להקים ועדת בדיקה ממשלתית לחקר מח"ש. עמדת היועמ"ש מנדלבליט שהגיב לעתירה תמכה בביטול ההחלטה: "עולה חשש ממשי כי הקמת ועדת הבדיקה הממשלתית כשלושה שבועות בלבד לפני מועד הבחירות לכנסת ה-23, הונעה משיקולים זרים וכי ההחלטה להקמתה לא עמדה במגבלות האיפוק והריסון, אשר חלו באותה עת על הממשלה, סמוך למועד הבחירות לכנסת", כתב היועץ המשפטי לממשלה בתגובתו לעתירה. שלושת שופטי העליון, חנן מלצר, יצחק עמית ודוד מינץ פסקו פה אחד והפכו את צו הבינים שהקפיא את החלטת הממשלה לקבוע.
ממשמר הדמוקרטיה נמסר: "גלגלי הצדק פועלים, גם אם לאט. בית המשפט שב ומבהיר לממשלה כי אסור לה לפעול באופן לא חוקי. בישראל שורר שלטון החוק, והחוק מחייב גם את נבחרי הציבור".
את הבקשה לצו המורה על ביטול החלטת הממשלה להקמת וועדת בדיקה על התנהלות מח"ש, שהתקבלה לאור משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שהתייצב כבר השבוע על ספסל הנאשמים, הגישו עורכי הדין יובל יועז ואוהד אפק  בשם עמותת "משמר הדמוקרטיה" ועתירה נוספת שהוגשה באתו נושא על ידי עו"ד נתי אגמון, שייצג 14 תובעים נוספים.

שופטי העליון מימין לשמאל: יצחק עמית, חנן מלצר ודוד מינץ (צילום: אתר הרשות השופטת)

ההחלטה התקבלה בתקופת בחירות ובניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, שקבע כי לממשלת מעבר אסור להורות על הקמת ועדה כזו. פסק הדין ניתן לאחר שכבר לפני שנה הקפיאו השופטים את הקמת הוועדה, ולאחר שהממשלה נמנעה מלהגיש תצהירי תשובה לעתירות, על אף שבית המשפט נתן לממשלה 5 הזדמנויות לעשות כן. ממשמר הדמוקרטיה נמסר: גלגלי הצדק פועלים, גם אם לאט. בית המשפט שב ומבהיר לממשלה כי אסור לה לפעול באופן לא חוקי. בישראל שורר שלטון החוק, והחוק מחייב גם את נבחרי הציבור. פסק הדין ניתן לאחר שכבר לפני שנה הקפיאו השופטים את בצו ביניים את הקמת הוועדה, ולאחר שהממשלה נמנעה מלהגיש תצהירי תשובה לעתירות, על אף שבית המשפט נתן לממשלה 5 הזדמנויות לעשות כך.
ממשמר הדמוקרטיה נמסר: "גלגלי הצדק פועלים, גם אם לאט. בית המשפט שב ומבהיר לממשלה כי אסור לה לפעול באופן לא חוקי. בישראל שורר שלטון החוק, והחוק מחייב גם את נבחרי הציבור".

עו"ד יובל יועז, עומד במרכז (צילום ארכיון [פול] יוסי זמיר)
כאמור, לפני שנה שופטי בג"ץ חנן מלצר, יצחק עמית ודוד מינץ החליטו להוציא צו-ביניים המקפיא את עבודת ועדת הבדיקה שעליה החליטה הממשלה לחקור את התנהלות המחלקה לחקירות שוטרים בעקבות דיון שהתקיים בעתירת משמר הדמוקרטיה הישראלית בנושא. בנוסף, הורו השופטים לממשלה להגיש בתוך 60 ימים תצהיר תשובה לשאלה מדוע לא תבוטל החלטת הממשלה ושר המשפטים, אמיר אוחנה, להקים את ועדת הבדיקה, בניגוד להנחיית היועץ המשפטי לממשלה. היועמ"ש הסביר כי משעה שהחליטה הממשלה להקים ועדת בדיקה על אף עמדת היועץ, וכאשר הוועדה מצידה כבר החלה לפעול, דין העתירות להתקבל ובנוסף, יש גם מקום להוצאת צווי ביניים שימנעו את המשך יישום החלטת הממשלה עד להכרעה בעניים העתירות.
בהיעדר תשובה לצו על תנאי (למרות התראה שעלול לצאת צו מוחלט באין תשובה), ונוכח עמדת המשיב 5 הנ"ל (היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט א.מ), ניתן בזאת צו מוחלט המורה כי ההחלטה של המשיבה 4 (ממשלת ישראל א.מ) מס' 4868 מתאריך 09.02.2020 והחלטתו של המשיב 1 (שר המשפטים א.מ), שבאה בעקבותיה בתאריך 10.02.2020, בדבר מינויה של ועדת בדיקה ממשלתית לבירור התנהלות המחלקה לחקירות שוטרים מכוח סעיף 8א לחוק הממשלה, התשס"א-2001 – בטלות. לפיכך גם צו הביניים שהוצא – מתאשר", השופטים ציינו כי "יודגש, כי לא ראינו צורך לקבוע מסמרות בכל הסוגיות שהעלו העותרים בעתירותיהם, נוכח העובדה שלא הוגשה התנגדות להפיכת הצו על תנאי לצו מוחלט."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן