Skip to content

קצין המשטרה שהרג בשוגג את סלומון טקה לא יוחזר לשורות המשטרה

לאחר הסערה הציבורית שקמה עקב ההחלטה להחזיר לשירות את קצין המשטרה שעומד למשפט בימים אלו, החליט מפכ"ל המשטרה לבטל את ההחלטה ולהשעותו זמנית עד תום משפטו. הקצין עבר למערך כיבוי והצלה כקצין תיאום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מפכ"ל משטרת ישראל החליט כי קצין המשטרה שירה והרג בשוגג את סלומון טקה  לא יחזור לשירותו במשטרה וכי עד לתום משפטו שנערך בימים אלו יסופח למערך הכבאות וההצלה.
המפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי, נפגש היום (שישי) עם בני משפחתו של סלומון טקה ז"ל, סגן השר לבטחון הפנים גדי יברקן ועו"ד של המשפחה ציון אמיר ומסר להם כי החלטתו מגיעה לאחר שיקול דעת לגבי עתידו של הקצין המצוי בחופשה כפויה מאז האירוע.
"מדובר באירוע מצער וטראגי ואני משתתף בצער המשפחה על אובדנם. מאז המקרה הקצין מצוי בחופשה כפויה ומשפטו מתנהל בימים אלו, אמר המפכ"ל, "שקלתי ובחנתי בכובד ראש את ההחלטה על החזרתו לשירות פעיל בארגון ומצאתי לנכון לספח אותו בשלב זה למערך הכבאות וההצלה ולהשיבו לפעילות במסגרת זו עד לסיום ההליך המשפטי התלוי ועומד בעניינו". עוד הוסיף שבתאי, כי "חלה על כולנו החובה לנהוג באחריות בהווה ובעתיד. אני מגבה את השוטרים בפעילותם, ועם זאת לא נעלמה מעיני חובתנו המוסרית להיות קשובים לציבור ולרחשי לבו".
לאחר מכן נפגש רנ"צ שבתאי לבית הקצין שהיה מעורב בתקרית שאירעה לפני כשנה וחצי, פגש עמו ועם בני משפחתו על מנת למסור לו את החלטתו באופן אישי.
בשיחתו עם הקצין אמר המפכ״ל: ״היה חשוב לי להגיע אליך באופן אישי ולבשר לך על החלטתי לאחר לבטים ומחשבה רבה שהקדשתי לנושא. אני יודע שאתה ובני משפחתך עוברים תקופה קשה ומורכבת מאז המקרה הטראגי ומחזק את ידיכם. בהזדמנות זו אני רוצה להודות לעמיתי, נציב הכבאות וההצלה רב טפסר דדי שמחי שנעתר לבקשתי לספח אותך לשורות הכבאות עד לסיום ההליך המשפטי בעניינך״.
נציב כבאות והצלה רב טפסר דדי שמחי מסר כי הוא "נענה מתוך אחריות לאומית לבקשתו של מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי לקלוט במערך כבאות והצלה את קצין המשטרה המואשם בגרימת מותו  ברשלנות של סלומון טקה", וכי בתקופת הביניים עד תום משפטו של הקצין הוא יועסק כקצין קישור ותיאום בין הארגונים הפועלים במשותף במסגרת המשרד לביטחון פנים.

מפכ"ל המשטרה, עורך הדין ציון אמיר, סגן שר לביטחון פנים ומשפחת טקה (צילום: דוברות משטרת ישראל)

רק אתמול התעוררה סערה ציבורית לאחר שמפקד מחוז חוף הנכנס, ניצב יורם סופר, הודיע לקצין על החזרתו לשורות הארגון בפגישה שערך עמו. הקצין, שזהותו עדיין אסורה בפרסום, אמור היה לשוב לתפקידו בפועל ביום ראשון. בעקבות הסערה ומתוך רצון המשטרה לרדת מהעץ אליו טיפסה החליט המפכ"ל להשעותו ולהעבירו למערך כיבוי והצלה.

עו"ד ציון אמיר המייצג את משפחת טקה אמר כי הוא "משבח את המפכ"ל הטרי שנכנס אך לאחרונה לתפקידו וגילה היום אומץ לב ציבורי ומנהיגות ראויה לשבח של השוטר מספר אחת, בכך שביטל החלטה שהתקבלה בדרג גבוה, פחות מיממה קודם לכן. גם בפגישה עמו בפני ההורים אני חזרתי ואמרתי כמה אני משבח אותו על כך". "הוא גרם למשפחה הזו מעט קורת רוח לפני כניסת השבת, במקום שקודם לכן הם חשבו שצפויה להם‏ מרה שחורה. הם בעצמם אמרו לי כשיצאנו מהפגישה שהנה סוף סוף בעל תפקיד בכיר במדינה שהקשיב לנו. סוף טוב הכל טוב", הוסיף עורך הדין.
התקרית אירעה לפני כשנה וחצי ולפי כתב האישום שהוגש נגד השוטר הוא ירה לעברם של טקה וחבריו בפארק ציבורי בעיר, לאחר שזרקו לעברו אבנים כשהיה עם בני משפחתו. הוא מואשם שהתרשל ופעל בניגוד לנהלים כשירה לעבר רצפת האספלט, שממנה ניתז הכדור אל טקה והביא למותו, ולא באוויר או לקרקע חולית סמוכה. על אף שהחקירה ביססה תשתית ראייתית להעמדתו לדין על המתה בקלות דעת, מח"ש קיבלה את גרסתו כי חש סכנה לחייו והעמידה אותו לדין על גרימת מוות ברשלנות.

סלומון טקה ז"ל (צילום מהאתר הרשמי)

כתב האישום המלא והשתלשלות האירועים:

הנאשם משרת במשטרת ישראל כ- 13 שנים, בתפקידים מבצעיים שונים, לרבות כלוחם ביס"מ, ובמועד הרלוונטי לכתב האישום שימש כקצין יחידת הסיור בתחנת זבולון.

בתאריך 30/6/19, בשעות הערב, הגיע הנאשם – שלא במסגרת תפקידו – לפארק הציבורי "בית העם" בקרית חיים, הסמוך לרחוב השיירה, במסגרת בילוי עם בני משפחתו. עם הנאשם – שלימד את בנו בן החמש לרכוב על אופניים בפארק – היו אותה שעה רעייתו ושני ילדיהם הנוספים: הגדולה שבהם כבת 8, אף היא רכובה על אופניה, והצעיר – תינוק בן מספר חודשים, שהיה בעגלת תינוק. אותה שעה נשא עמו הנאשם את אקדחו המשטרתי מסוג 'גלוק C19' ובו מחסנית מלאה בכדורים.

אותה עת היו בפארק גם הנערים הקטינים ח. (יליד 2003), א. (יליד 2004), א.ס. (יליד 2005) אשר נפגשו עם ד', קטין אף הוא (יליד 2006), כפי שנקבע עמו מראש. מפגש זה תואם אף עם סלומון טקה ז"ל, יליד שנת 2000.

האיום על הקטין לצורך גזילת כספו:

סמוך לשעה 20:00, בעודה בפארק, הבחינה רעייתו של הנאשם כי ד' מוסר לנערים שטר בסך 50 ₪, שמעה אותם משוחחים עמו על תשלום נוסף, תוך איום לכאורה, והדבר עורר את חשדה. סמוך לאחר מכן, בדרכם החוצה מהפארק, סיפרה אשת הנאשם לנאשם את שראתה ושמעה. הנאשם הורה לה להמתין עם ילדיהם ברחוב בעוד הוא ניגש חזרה לפארק לבדוק את החשד לפיו הנערים מאיימים לכאורה על ד' ונוטלים את כספו.

הנאשם ניגש אל ד', שעמד סמוך לנערים, הוביל אותו מעט הצדה, ציין בפניו כי הוא איש משטרה והחל לתשאל אותו על שאירע. ד' אישר כי מסר לנערים שטר בסך 50 ₪ ולשאלת הנאשם ציין כי הוריו אינם מודעים לכך. אז פנה הנאשם אל הנערים, הזדהה בפניהם כאיש משטרה תוך הצגת תעודת מנוי משטרתית, והורה לנער ס.א. לרוקן את תכולת כיסיו. ס.א. עשה כפי שהורה לו הנאשם והציג בפניו את תכולת כיסיו. בשלב זה הצטרף סלומון אל הנערים ושאל את הנאשם מיהו ומה פשר מעשיו. הנאשם הזדהה שוב כאיש משטרה והציג בשנית את תעודת המנוי המשטרתית שלו. בתגובה טען בפניו סלומון כי התעודה מזויפת.

בשלב זה, הנערים וסלומון החלו להקניט את הנאשם ולקללו. בשלב מסוים, הבחינו כי הנאשם נושא אקדח, ובתגובה, פנה סלומון לנאשם ואמר לו כי אין המדובר באקדח אמיתי.

הסלמת האירוע: הקנטות, אבנים וחיוג למוקד המשטרה:

משחשש כי האירוע עלול להסלים, החליט הנאשם לעזוב את הפארק והחל עושה דרכו לרחוב. למרות זאת, הנערים וסלומון המשיכו ללכת אחריו, להקניטו ולקללו.

הרחוב, שתחילתו בפארק וסופו בהצטלבות עם רחוב יציב, הינו באורך של כ- 115 מטרים, ובו שני כבישים חד סטריים, ביניהם מפרידה חורשה רחבת ידיים, ובה קרקע חולית – ברוחב של 25 מטרים לערך – ובה נטועים עצים גבוהים.

בעודו הולך ברחוב, בצד הבתים בעלי המספרים הזוגיים, ובעת שהנערים וסלומון הולכים בצמידות אחריו ומקניטים אותו, התקשר הנאשם – בשעה 20:04 – למוקד 100 של המשטרה, הזדהה כאיש משטרה וביקש להזמין ניידת למקום, תוך שציין שהנערים וסלומון מאיימים עליו.

הנאשם, אשר הבחין ברעייתו ובשלושת ילדיו ממתינים בקרבת מקום, על המדרכה בסוף הרחוב, בפינת רחוב יצחק יציב, כ- 25 מטרים משם, החליט שלא להמשיך ולהתקרב אליהם, מחשש שמא יאונה להם רע מהנערים ומסלומון, ולכן נכנס לחנייה הפתוחה לרווחה של בית מס' 48 ברחוב – בית שאך סיימו את בנייתו והוא טרם אוכלס.. בעודו בחניית הבית, ובעת שהנערים וסלומון עומדים במרכז הכביש ברחוב, מול הכניסה לחניה, הרימו סלומון וחלק מהנערים אבנים. בתגובה, צעק הנאשם לעבר הנערים וסלומון להשליך מידיהם את האבנים אך הם לא שעו לקריאותיו.

זריקת אבנים גדולות על הקצין, פציעתו וירי לעבר האספלט:

מיד לאחר מכן, בשעה 20:05, החלו חלק מהנערים וסלומון ליידות אבנים לעבר הנאשם. אחת האבנים פגעה בשכם ימין של הנאשם וגרמה לו לחבלה בדמות פצע שפשוף ושטף דם תת עורי. אבן נוספת פגעה בו בזרוע שמאל וגרמה לו לפצע שפשוף ושטף דם תת עורי. אחת האבנים שפגעו בחשוד הייתה אבן שצורתה משולשת, שמימדי צלעותיה 15-8-12 ס"מ לערך והשנייה צורתה מלבן ומימדי צלעותיה 3-9 ס"מ לערך.

בתגובה, פסע הנאשם מספר צעדים מהחניה אל עבר מרכז הכביש, בעוד הנערים וסלומון עומדים מולו, במרחק של 3-4 מטרים לערך. בשלב זה, שלף הנאשם את האקדח, דרך אותו, כוונו לעבר הנערים וסלומון, במטרה להרתיעם, צעק לעברם להתרחק לאחור ומיד לאחר מכן, כיוון את אקדחו אל האספלט, במרכז הכביש, סמוך לשמאלו של סלומון ומעט לפניו, וירה ירייה אחת, בודדת. האירועים שפורטו בסעיף זה התרחשו תוך שניות בודדות.

הקליע אשר פגע באספלט התפצל כתוצאה מהפגיעה במשטח האספלט הקשיח וליבת הקליע ניתזה היישר מהאספלט אל בית שחי שמאל של סלומון, וחדרה אל גופו. סלומון והנערים נסו לאחור, תוך שסלומון אוחז בחזהו, ולאחר ריצה של מספר מטרים בודדים, חזרה לכיוון הפארק, התמוטט סלומון, בעודו מדמם.

אזרחים שחשו לזירה שניות לאחר הירי, לרבות שכנה שעיסוקה ברפואה דחופה, ביצעו החייאה בסלומון וניסו לעצור את הדימום הרב. צוותי רפואה שחשו למקום המשיכו במאמצי ההחייאה וסלומון הובהל לבית החולים. כל המאמצים להצילו עלו בתוהו והוא נפטר כתוצאה מהלם תת נפחי עקב מעבר הקליע דרך כלי הדם הגדולים בבית החזה והריאות.

הסיבות לכתב האישום:

במעשיו המתוארים לעיל גרם הנאשם ברשלנות למותו של המנוח. רשלנותו של הנאשם באה לידי ביטוי בכל אלה:

א. בכך שבנסיבות המתוארות לעיל, השתמש בנשקו בדרך שיש בה כדי לסכן את חייו של המנוח ושל הנערים שעמדו לצדו, ולא הסתפק בצעדי אזהרה והרתעה פחותים שעמדו לרשותו לצורך נטרול הסכנה שבפניה עמד, ואשר כללו, לכל היותר, ירי אזהרה באוויר בלבד.

ב. בכך שביצע את הירי בניגוד לפקודות המשטרה המחייבות בנושא ולנהלי המשטרה בנוגע לירי, שאינם מתירים ירי לעבר הרצפה, בנסיבות ובאופן בהם פעל הנאשם.

ג. בכך שבנסיבות בהן פעל, גם בהתחשב באיום שעמד לנגדו, ובהחלטתו לעשות שימוש בנשקו, לא ביצע ירי אזהרה באוויר.

ד. בכך שירה אל עבר האספלט, שהינו משטח קשיח ושטוח שאין לירות לעברו, מחשש לנתזים העלולים לסכן חיי אדם; ובכך שלא ירה – לכל היותר, ותחת הירי לעבר האספלט – ירי לעבר הקרקע החולית שמיטיבה לעצור את תאוצת הקליע, ללא נתזים.

ה. בכך שבנסיבות המתוארות, ירה לעבר אזור הסמוך מאד לרגלי המנוח, באופן שהיה בו כדי לסכנו סכנה ממשית.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן