Skip to content

הוד והדר: כך צפויים פירות ההדר לתרום לבריאותכם

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תפוז, קלמנטינה או בכלל פומלה – באיזה פרי הדר נמצא יותר ויטמינים ומינרלים חיוניים לגוף ומאילו כדאי להיזהר עקב עודף סוכרים המצויים בהם? הנה כל מה שכדאי לדעת על פירות ההדר ויתרונותיהם הבריאותיים לגופינו

עוד בתקופת הילדות, ודאי שמעתם לא פעם כמה שתפוזים בריאים לגוף או משפטים בסגנון "תאכל פרי ותהיה בריא, תאכל מרק ותהיה חזק". גם במיתוסים וסיפורי סבתא יש לא אחת גרעין של אמת, ולעיתים אף הרבה יותר מזה. אחרי שנים בהם הוטלו לא מעט ספקות בעניין, גילו הרופאים שמרק עוף אכן עוזר להתמודד עם קשיי נשימה ושיעול ואף מכיל חומרים אנטי דלקתיים. בסגולותיו של התפוז לעומת זאת הם הכירו עוד קודם לכן, כאשר במשך שנים רבות חלו מלחים במחלת הצפדינה – מחלה קשה שנגרמת מחוסר בוויטמינים ובפרט בוויטמין C, המצוי בשיעור גבוה בפירות ההדר השונים, והיו אלו שני תפוזים ולימון שניתנו להם וסייעו להם להירפא ממנה.

ואכן כך, בפירות ההדר ניתן למצוא ויטמינים ומינרלים חיוניים רבים אולם אין דין קלמנטינה כדין פומלה. אז מה מכיל כל אחד מהם וכיצד הם תורמים לבריאותנו? הכינו את הציפורניים, התחילו לקלף וקראו את השורות הבאות.

צילום: shutterstock

מה משותף לכלל פירות ההדר?

כלל פירות ההדר מכילים ויטמינים ומינרלים חשובים אך ריכוזם שונה בין הפירות השונים. רובם מכילים כמות קלוריות נמוכה במיוחד כך שגם אלו מביניכם ששומרים על תפריט מוקפד במיוחד ביומיום, יוכלו לצרוך את מרביתם ללא חשש. בנוסף, מכילים פירות ההדר סיבים תזונתיים המצויים בעיקר בציפת הפרי וקליפתו – סיבה מצוינת לאכול אותם בשלמותם ולא להסתפק בשתיית המיץ, שאמנם מרכזת את כמות הקלוריות אך מורידה או מסננת קליל את הימצאותם של חומרים מזינים וחיוניים לגוף.

זאת ועוד, מכילים פירות ההדר פלבנואידים ופיטוכימיקלים – נוגדי חמצון וחומרים צמחיים אחרים אשר יכולים לסייע בשמירה על בריאות הלב ומערכת כלי הדם, משמשים כנוגדי חמצון חזקים ומונעים פגיעה במערכות השונות בגוף. קיימים מחקרים המצביעים על קשר בין צריכת פירות הדר ומלחמה בסוגי סרטן מסוימים, וישנם פירות הדר שאף מכילים חומרים אנטי דלקתיים.

תפוזים רבותיי, תפוזים

תפוזים עשירים במיוחד בוויטמין C וכן בסידן. בשעה שילדים ונשים זקוקים לכמות רבה של סידן לשם שמירה על בריאות והתפתחות העצמות, השרירים והשיניים, באפשרותם לקבל לא מעט ממנו מאכילת תפוז בלבד, המכיל 40 מ"ל סידן בכל 100 ג'. בניגוד לשמועות, תפוזים אינם פרי ההדר שמכיל את ריכוז ויטמין ה- C הגבוה ביותר אלא דווקא הפומלה שבה הוא מצוי בשיעור הגבוה מכולם אך יחד עם זאת, הם מגיעים למקום השני והמכובד, מכילים כמות לא מבוטלת של פלבנואידים ופיטוכימיקלים ומשמשים כנוגדי חמצון משמעותיים.

מישהו אמר פומלה?

פומלה היא פרי ההדר העשיר ביותר בויטמין C – 61 מ"ל ל-100 ג' לעומת 53.2 מ"ל בתפוז. היא עשירה גם באשלגן – 138 מ"ל אשלגן ל-100 ג', ואחת ממנה צפויה לספק כשליש מהמינון היומי המומלץ למינרל זה, שחיוני לבריאות כלי הדם והלב.

גם שומרי המשקל יוכלו ליהנות מיתרונותיה הבריאותיים הרבים של הפומלה שכן ביחס לתפוז, היא מכילה מעט מאוד קלוריות ואחוזי שומן אפסיים ואם חשבתם לזרוק את קליפתה – מומלץ שתחשבו שוב מאחר וגם היא מכילה חומרים המסייעים למניעת הפרעות לקצב חילוף החומרים בגוף וכאלו אנטי דלקתיים.

לימון שווה המון

כמות ויטמין ה- C המצויה בלימון כמעט ומשתווה לזו שמכילים התפוזים והחומצה הציטרית המצויה בו בשיעור גבוה יכולה לעזור במניעה ופירוק של אבנים בכליות. לימון עשיר בנוגד החמצון לימונן שמסייע בהתמודדות עם סוגי סרטן מסוימים, הוא פרי ההדר העשיר ביותר בסיבים תזונתיים, בעל הערך הקלורי הנמוך מבין כלל פירות ההדר וככלל, בעל יתרונות רבים.

קומקוואט (תפוז סיני) – כי מיליון סיניים לא טועים

גם בקומקוואט יש לא מעט ויטמין C, אמנם בשיעור נמוך יותר מזה המצוי אצל אחיו הגדול – התפוז, אך בניגוד אליו, הוא מצטיין בתכולת המגנזיום ויטמין ה- A שבו. קומקוואט מכיל 200 מ"ל מגנזיום ל-100 ג' ועקב כך עוזר בהורדת לחץ הדם. ויטמין A משתתף במגוון תהליכים בגוף ובפרט בזה של ראיית לילה, והפרי הקטן אך מרוכז זה אף מכיל מנגן – מינרל חיוני להפקת אנזימים מסוימים בגוף.

ריכוז החומרים בקומקוואט כולל גם את ערכו הקלורי הגבוה, פי שניים כמעט מזה של התפוז ופי שלושה מזה שמצוי בלימון. יתרון מובנה נוסף של הקומקוואט הוא אופן אכילתו בשלמות, דבר המבטיח כי כלל החומרים המזינים שהוא מכיל יגיעו לגוף ולא יישארו על הצלחת או במסחטת המיץ.

אם כן, פירות ההדר עשירים במגוון מרשים של ויטמינים ומינרלים כאשר לכל אחד מהם יתרונות וסגולות רפואיים משלו. מומלץ לצרוך אותם בשלמותם, לא להסתפק במיץ בלבד וכמובן – לא לשכוח את יתרונותיה של הקליפה שמכילה חומרים חיוניים ומזינים גם כן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן