Skip to content

אינטרנט סיבים אופטיים: שאלות נפוצות, תשובות ממצות

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גלישה באמצעות סיבים אופטיים היא לגמרי הדבר החם הבא בענף האינטרנט, אך מה בדיוק עומד מאחוריה, במה היא נבדלת מזו המוכרת לנו כיום ומה חשוב לדעת על הסיבים האופטיים עצמם? המדריך המהיר לסיבים המהירים עוד יותר

רותם גרנות

לאחרונה דובר רבות על מהפכת הגלישה באמצעות הסיביים האופטיים, אך מה אנו באמת יודעים עליה ועל הסיבים הללו בפרט? לשם כך, יש להבין תחילה מהו האינטרנט וכיצד הוא עובד.

'אינטרנט' הוא מושג רחב שבסופו של דבר משמעותו פשוטה למדי: חיבור של מחשבים ומכשירים נוספים למחשבים ומכשירים אחרים בכל רחבי העולם, המאפשר להעביר ולשתף מידע ביניהם. איך זה בדיוק מתבצע אתם ודאי שואלים?

ניקח למשל עיר גדולה ובפרט את הכבישים בה. בדוגמה, הכבישים ידמו את רשת האינטרנט, התשתית הפיזית עליה "נוסע" המידע העובר בין הבתים השונים. הכביש יכול להיות עשוי מעפר דחוס או לחלופין כזה שסלול באיכות גבוהה ויאפשר מעבר חלק ומהיר בהרבה של ה"מידע" עליו, ללא תקלות והאטות בדרך – זהו "כביש הסיבים האופטיים" ובמונחי האינטרנט שעליהם אנו מדברים כעת – חיבור של אינטרנט סיבים אופטיים, שצפוי לענות על כלל הפרמטרים החשובים ולספק לנו גלישה טובה בהרבה.

בשורות הבאות ננסה לענות על כמה שאלות נפוצות בתחום ונסביר מדוע צפוי סוג זה של חיבור לשנות את פני הענף לטובה ואת איכות חיינו – מקצה אחד למשנהו.

איך מגיעים מנקודה א' לנקודה ב'?

נפתח למשל בטלוויזיה החכמה, המחוברת בחיבור אלחוטי – Wi-Fi, אל הראוטר הביתי אשר בתורו מתחבר עם ארון סעף שיכול לאגד מספר בתים או דירות. ארון הסעף מתחבר בכבלים מסוגים שונים אל שרתי ספקית האינטרנט, המחוברים בתורם לשדרת האינטרנט המרכזית בישראל.

במצב בו מעוניינים במידע המצוי בתוך ישראל, הדרך שבה עובר המידע נעה מהמכשיר המכיל אותו, דרך הראוטר לארון הסעף, לאחר מכן אל השרתים של ספק האינטרנט ולשדרת האינטרנט המרכזית. משם הוא עובר את הדרך ההפוכה: מגיע אל שרתי האינטרנט המתחברים אל היעד אליו המידע צריך להגיע, דרך ארון הסעף והראוטר אל המכשיר אשר ביקש את המידע. אם לחלופין המידע נמצא במכשיר ביבשת אחרת, הוא צפוי לנדוד בין שדרת האינטרנט המרכזית בארץ דרך כבל תת ימי לשדרת אינטרנט אחרת – באירופה, ומשם אם צריך – לארה"ב ולכל יתר העולם.

מהם סוגי הסיבים הקיימים?

כל קטע כזה של "כביש" יכול להיות מושתת על טכנולוגיה שונה של העברת המידע וסיב המורכב מחומרים שונים. כבל יכול להיות עשוי מנחושת, מסיבי זכוכית או פלסטיק, למשל.

כשמדברים על סיבים אופטיים, מדברים על כבלים המורכבים מסיבי זכוכית (או פלסטיק) המאוגדים יחד לכבל אחד ועטופים במעטפת שמונעת איבוד של אותות האור המועברים על גבי הכבל. ישנם גם סוגים שונים של כבלי נחושת – זוג שזור של כבלי נחושת עם או בלי סיכוך, או כבלים קואקסיאליים המורכבים מכבל נחושת בודד מסוכך.

מה מועבר בכל אחד מסוגי הסיבים?

סוג הכבל מגדיר למעשה כיצד המידע יעבור בו. כבל נחושת יכול להעביר אותות חשמליים בעוד שסיבים אופטיים יכולים להעביר את המידע באמצעות פולסים של אור לייזר או לד. סוג אחר של תווך הוא אלחוטי, שם המידע עובר באמצעות גלי רדיו. אור עובר במהירות גבוהה בהרבה ביחס לזו שעוברים מוליכי מידע אחרים כמו חשמל או קול כך שבכבלים אשר בהם המידע עובר באמצעות גלי אור, ניתן להעביר כמויות מידע גדולות בזמן קצר מאוד. יתרון נוסף של סיבים אופטיים הוא איבוד מידע מועט במעבר למרחקים ארוכים.

ישנן תשתיות רבות היוצרות רשת בין בתים וביניהן קווי חשמל, קווי טלפון, צינורות גז ומים וכדומה. כל תשתית שכזו יוצרת מיפוי רשתי בין הבתים ועליה ניתן להלביש סיבים אשר מאפשרים גם העברת מידע אינטרנטי. בארה"ב לדוגמה, מחוברים בתים רבים לאינטרנט דרך צינורות הגז.

צילום: Shutterstock

ומה קורה אצלנו כאן בישראל?

בישראל קיימים סיבים אופטיים מזה שנים רבות שכן אותם כבלים תת ימיים המחברים את ישראל ליתר מדינות העולם הם אופטיים. עד לשנים האחרונות, התבססה העברת המידע בתוך ישראל על רשת של גבי כבלי נחושת. כיום מוקמת תשתית אופטית חדשה שתאפשר למידע להגיע באמצעות סיביים אופטיים עד הבית או עד לארון הסעף המצוי בבניין או בשכונה שצפויה להיפרס בכל חלקי הארץ כבר ב-5-10 השנים הבאות.

האם אינטרנט סיבים אופטיים מבטיח מהירות גלישה גבוהה יותר?

הדרך שהמידע עובר בין הנקודות מורכבת מקטעים שונים כאשר זה האחרון הוא ה- Wi-Fi בתוך הבית עצמו. כל אחד מקטעי הדרך יכול להוות צוואר בקבוק אשר מאט את קצב העברת המידע למכשיר הסופי – גם אם הגעת המידע למודם בבית מהירה במיוחד, אם הרשת האלחוטית הביתית איטית, המידע יגיע באיטיות למכשיר הסופי. במילים אחרות, אין הבטחה כי סיביים אופטיים ישפרו את מהירות הגלישה.

יחד עם זאת, השפעת מכשיר אלחוטי אחד על האחר נמוכה יותר בשימוש בסיבים אופטיים. צפיה בסרט במכשיר הנייד לאו דווקא תוריד את מהירות פעילותה של הטלוויזיה החכמה ובנוסף – מכשירים המחוברים ישירות בכבל למודם, קרוב לוודאי שמהירות הגלישה בהם תשתפר באופן ניכר.

דרכנו לאן?

הטכנולוגיה מתקדמת כל הזמן. כיום כבר מדברים על שימוש באמצעים מתקדמים להעברת מידע מהירה גם במקטע האחרון של הדרך. ישנן טכנולוגיות המצויות בפיתוח להעברת מידע אלחוטית בתוך הבית תוך שימוש בתאורת לד, אור אינפרה אדום ועוד. יתכן ובעתיד יוכלו לנצל באופן מלא את מהירותם של הסיבים האופטיים שכבר כעת מאפשרים שימוש מקבילי במכשירים רבים ללא הפרעה וכן מאיצים את העברת המידע למכשיר בודד, בפרט לכזה המחובר בכבל למודם עצמו.

לסיכום, נראה כי השימוש ברשת האינטרנט יוסיף להתרחב בעתיד וכי כמות המידע שתעבור תמשיך להיות גדולה במיוחד. ככל שמהירות ומהימנות העברת המידע תהיה טובה יותר, כך צפויים גם לבוא לידי ביטוי יתרונותיהם הרבים של הסיבים האופטיים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן