Skip to content

כאן בונים ירוק: על יתרונות הבנייה הירוקה

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בנייה ירוקה היא למעשה אידיאולוגיה המשלבת טכנולוגיה. היא כוללת שיטות בנייה חדשניות שמטרתן להבטיח שמירה על איכות הסביבה, אך גם על כיסכם ובריאותכם. מהם יתרונותיה של בנייה זו ומה מייחד אותה כל־כך? מדריך אקולוגי במיוחד

יש מי שקוראים לבנייה הירוקה שיטה מהפכנית שמטרתה הפחתת השפעתה המזיקה של זו הרגילה על הסביבה, החל מתכנון המבנה וכלה בתקופת המגורים בו. למעשה, אין מדובר בשיטה אחת סדורה אלא באוסף של טכנולוגיות, גישות, חומרים ודרכי פעולה אשר לוקחים בחשבון את נושא הקיימות ויוצרים ביחד מכלול אחד – מבנה אקולוגי וחדשני יותר. מה מייחד אותה כל־כך אתם ודאי שואלים?

במהלכה הבנייה הירוקה נעשה שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה ובשיטות המפחיתות משמעותית את כמויות הפסולת והסיכון הכרוכים בתהליך כולו, כך שהתוצאה הסופית שמתקבלת היא בניין שמנצל באופן הטוב ביותר משאבים טבעיים ובכך חוסך לדייריו לא מעט בהוצאות האחזקה השוטפות.

בשורות הבאות נציג בפניכם את יתרונותיה הרבים של בנייה ירוקה, שהחלה לצבור תאוצה בשנים האחרונות ולגמרי הפכה לדבר החם הבא בענף הבנייה והנדל"ן.

צילום: Shutterstock

תקן לבנייה ירוקה

מודעות לנושא הקיימות ושמירה על איכות הסביבה קיימות כבר מתחילת המאה ואכן, בשנת 2005 נקבע תקן לבנייה הירוקה בישראל (ת"י) מספר 5281. התקן לכשעצמו אינו מחייב, אך ישנן מספר ערים אשר דורשות בנייה על פיו כתנאי לקבלת היתר בנייה ומשתייכות לפורום ה-15, פורום של ערים אשר אינן מקבלות מענקי פיתוח או איזון מהממשלה וביניהן: אשדוד, באר שבע, גבעתיים, הרצליה, חדרה, חולון, חיפה, כפר-סבא, נתניה, פתח-תקווה, ראשון-לציון, רחובות, רמת-גן, רעננה, ותל אביב-יפו. התקן עצמו עבר מספר שינויים כאשר האחרון חל בשנת 2016 והוא כולל תשעה תחומים: אנרגיה, חומרים, מים, חדשנות, קרקע, בריאות ורווחה, פסולת תחבורה וניהול. התקן מכיל התייחסות נפרדת לבניינים מסוגים שונים (מגורים, תעשייה וכדומה) וכן לשלבים שונים בבינוי – בנייה חדשה, שיפוץ ותוספות בנייה.

בניין המעוניין לקבל תו תקן של בנייה ירוקה נבחן בכל תשעת התחומים המוגדרים בתקן ובכל אחד מהם, יכול הבניין לקבל ציון של 1-5 כוכבים המרכיבים את הציון כולו.

יתרונות הבנייה הירוקה

מקובל לחשוב כי בנייה ירוקה מייקרת את עלות הבניין בכ-3% אולם בראייה ארוכת טווח, כיוון שהיא חוסכת בתפעול השוטף של הבית, ההשקעה מחזירה את עצמה עם הזמן ואף יותר מכך. עבור משתמשי הבניין החיסכון הכספי השוטף מורגש מהרגע הראשון. בידוד תרמי ושימוש בטכנולוגיות שונות מפחיתים את השימוש במערכות זוללות אנרגיה דוגמת חימום, קירור ותאורה. בנייה הלוקחת בחשבון שימוש במשאבי טבע וניצול חוזר של מי הגשמים ומים אפורים למשל, יכולה להוזיל באופן ניכר את כמות המים שהבניין ויושביו צורכים, והפרדה מובנית של אשפה המיוצרת בבניין יכולה להביא לא רק להקטנת כמות האשפה המיוצרת אלא גם ליצירת קומפוסט לשימוש בגינה והורדת עלויות הגינון.

מלבד יתרונותיה הכלכליים של הבנייה הירוקה, היא תורמת רבות גם בנושא הבריאות. במהלכה מתבצע שימוש בחומרים בטיחותיים יותר ומזיקים פחות – גם לסביבה וגם לאנשים בה, ואינם פולטים רעלים שעלולים לפגוע בבריאותם של דיירי הבניין. בנוסף, לשם יצירת אוורור טבעי וחסכוני בהרבה, מתבצע תכנון נכון ויעיל של מיקום הבניין והחלונות ליצירת זרימת אוויר טובה יותר בבית עצמו. בית מאוורר הוא גם כזה שאין בו הצטברות רבה של חיידקים, מה שהופך אותו לבריא יותר.

נושא החדשנות מוביל לא רק להקמת בניינים חסכוניים ובריאים אלא גם לכאלו שאיכות החיים בהם היא גבוהה יותר. שילוב אלמנטים של בית חכם הדואגים להצללה אוטומטית, לדוגמה, לא רק שיחסכו לכם המון כסף בחשבון החשמל אלא גם יהפכו את החיים בבית לנעימים בהרבה ואף ידרשו מכם פחות השקעה כיוון שהבית מתפעל את עצמו. איכות חיים יכולה לבוא לידי ביטוי לא רק במתקנים השונים בבית עצמו אלא גם למשל בתכנון גינה קהילתית על גג הבניין שמעבר לכך שתספק תעסוקה וירקות לדיירי הבית, היא גם תעזור בשמירה על טמפרטורה נמוכה ואיכות האוויר בבניין עצמו.

מה נכלל בבנייה ירוקה?

בכל בניין ירוק, תמהיל האלמנטים השונים המגדיר אותו עשוי להיות שונה אולם ישנן נקודות השקה נפוצות שניתן למצוא במרבית מהבניינים הבנויים בשיטה זו:

  • בידוד תרמי – בידוד הקירות החיצוניים, הגג ובידוד כפול בחלונות
  • הצללה – שימוש באמצעי הצללה שונים למניעת כניסת חום מכיוון דרום בעיקר ובתוך כך לאפשר כניסת אור טבעי
  • חלונות גדולים – לכניסה וזרימת אויר ואור טובים
  • שילוב מערכות חכמות לנוחות וחיסכון – שילוב אלמנטים דוגמת תאים פוטואלקטריים ליצירת חשמל, מערכות מחזור מים אפורים, מערכות בית חכם, מערכות אגירת מים גשמים וניצולם, הפרדת סוגי אשפה וכדומה
  • שימוש בחומרים ירוקים – שימוש בחומרי בנייה ממוחזרים ובכאלו אשר אינם פולטים רעלים מזיקים כמו פרופילי פלדה בשלד המבנה שמקורם במחזור רכבים.
  • תכנון יעיל וחסכוני של שטח הדירה
  • ניהול אתר בנייה ירוק – ניהול אתר הבנייה באופן שממזער את כמות פסולת הבניין הנוצרת
  • יישום פתרונות תחבורה מקיימים כגון הקמת עמדות אופניים ותשתית לרכבים חשמליים

לסיכום, בנייה ירוקה מעלה את ערך הבית ואת איכות החיים של היושבים בו. בנוסף, היא מקטינה את הנזק הסביבתי הנגרם הן לדיירים והן לסביבה ומאפשרת חיסכון ניכר בתפעול השוטף, בהוצאות על מים, חימום, קירור ותאורה וכמובן, בריאה יותר לדיירי הבניין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן