Skip to content

טוהר/טיהור/טהור: תערוכה חדשה בגלריית מרכז האמנויות הרב תחומי הוד השרון

תערוכה קטנה של אמנות עכשווית בגלריה זעירה בהוד השרון, מציגה עבודות של 7 אמניות נודעות בישראל ובעולם. תל אביב זה כאן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הסגרים כבר מאחורינו ויום האישה לפנינו וזו ההזדמנות לחזור לחללי הגלריות המשוועים לתצוגות רעננות. אחת כזו, רעננה, נפתחה זה עתה, בגלריה של מרכז האמנויות בהוד השרון. ד"ר נאוה סביליה שדה, אוצרת התערוכה, בחרה בנושא סימבולי עדכני לתקופה, העוסק בטוהר והיטהרות, ככזה המבקש לנקות או לזכך את מה שעבר עלינו. סביליה שדה מסבירה כי "טוהר, טיהור, היטהרות, הם מושגים שעמדו בלב ההוויה והמחשבה בעולמם של אפלטון, אריסטו ופלוטינוס. החומר נתפס ע"י הוגים עתיקים כבזוי וכרע הכרחי, ומשאת הנפש היתה להתנקות מן הרפש של העולם הגשמי ולהגיע למצב של הזדככות – קתרזיס". בתערוכה, סביליה שדה, מבקשת מהאמניות, להציג עבודות הנוטות לצבע הלבן, המייצרות שקיפויות, צבעוניות בהירה וכתמיות מוזהבת. מנעד הגישות שמשתמשות בו האמניות, נע מן המופשט לפיגורטיבי ומההמשגה לפשטות. בביקור בתערוכה, הצופה מתבקש להתבונן ולהרהר, האם אכן האמנות מהווה ביטוי להיטהרות וקתרזיס.

\ דורית טייכמן, ללא כותרת, אקריליק על נייר

צילום: שרה פלד

האמנות של טייכמן מבטאת שינוי ותנועה כפי שהם נחווים בגוף ברגע נתון והיא תולדה של מיקוד תשומת הלב בתחושה שמתפתחת בתוכי בצורתה הגולמית והמופשטת. הציור הופך אצלה לערוץ המאפשר לה לחדור עמוק יותר לתוך ההוויה הרגעית ומתוך כך נהיה לגשר בין העולם הפנימי לחיצוני. לרב היא מציירת כשהקנווס פרוס על הקרקע, דבר המאפשר גישה והתבוננות מכיוונים שונים. כתוצאה מכך כל כיוון חושף את הציור הגמור באפן שונה. הציגה בקיוטו יפן ובגלריות המובילות לאמנות עכשווית בתל אביב.

\ דבורה מורג, לחיים, בריקולאז׳

צילום: שרה פלד

במיצב העשוי מגביעי יין התלויים בחוטים בטכניקה הפוסטמודרניסטית הנקראת בריקולאז', מנסה מורג למחזר באופן יצירתי דברים שהיו להם ״חיים קודמים״. שאריות החפצים מרכיבים זהות פיסולית חדשה, אך בו בזמן שומרים על זהותם המקורית. מורג, אמנית רב־תחומית, מציגה בשנים האחרונות בעיקר מיצבים מיוחדים למקום הצגתם.  הציגה בגלריות ברחבי הארץ ובפורטוגל.

\ חן שיש, פרפרי זהב, אקריליק על נייר

צילום: שרה פלד

העיסוק בזהב אצל שיש מגיע מהבית, מתכשיטי הזהב או הפרוכת בבית הכנסת. הזהב נתפס כצבע קדוש וככזה מהווה אתגר ליצור בו אמנות. זכתה בפרסים יוקרתיים, הציגה ברחבי הארץ ובעולם.

\ אלינה רום כהן, ילדה עם זאבים, זכוכית שקופה, 2019

צילום: שרה פלד

אלינה רום- כהן, אמנית רב תחומית בווידאו ארט, כתיבה, רישום, יוצרת בשנים האחרונות מיצבים עשויי זכוכית שבורה ומודבקת. באמצעות זכוכית, היא מייצרת פסלים מקוריים בעלי אפשרויות הצבה שונות, המאפשרת לצופה פיענוח אסוציאטיבי משלו. הציגה בתערוכות רבות ברחבי הארץ.

\ מירה מיילור, מסידרת פניקס, יציקת זכוכית ומתכת, 2014

צילום: שרה פלד

מיילור, פסלת, העושה שימוש בולט בעבודותיה בעיקר בזכוכית גולמית, מייצרת דמויות הבוקעות מבין קפלי אריג . הציגה בביאנלה לפיסול ברומא.

\ סיגלית לנדאו, מלח

צילום: שרה פלד

האמנית שמפיחה רוח חיים בים המוות, משרה במי הים חפצים יומיומיים כמו שמלה, כלי נגינה, אופניים או נעליים. כשהיא מעלה אותם חזרה מעל פני המים, הם מצופים בשכבת מלח מעשה ידי הטבע – הטבע הבתולי של ים המלח שבו בעת נרמס ונהרס. זכתה בפרסים רבים, הציגה במוזיאונים וייצגה את ישראל בביאנלה בוונציה.

\ מירטה אדרי, CO VIDA, פיסול ב PVC

צילום: שרה פלד

מירטה אדרי מציגה עבודות העשויות מיציקות PVC מורכבות. בעבודות, דמויות ודימויים סימליים רבים המייצגים מכשפות כפי שהצטיירו בתרבויות שונות במהלך השנים וכן גם צלמיות מימים רחוקים וכן דמויות של נשים, נערות, וגם אלות ושדים.  מירטה אדרי, אמנית מיצב, ציירת ופסלת הציגה ומציגה בארץ ובחו"ל.

נעילה: 21.4.2021

הגלריה במרכז לאמנויות הרב תחומי הוד השרון, דרך כפר הדר 33.

שעות פתיחה: א-ה 9-17

1 Comment

  1. יהודה אלידע
    6 במרץ 2021 @ 22:11

    האוצרת לא מצליחה להשתחרר מהדעה הקדומה "הלבנה" שלה, שרואה בלבן השתקפות של זכות נפש ורוח זכה, בניגוד (כנראה) לשחור המעורר בה אסוציאציות של טומאה וזיהום. מבחינתה, כנראה, שחור זה יפה רק כשמדובר בשמלה קטנה של אופנאית פריזאית (ז"ל) שלא נודעה בזכות חייה וטהרת עולם הרוח שלה. אבל תערוכה בהוד השרון זו סיבה מספקת לחגיגה, ואני לא רוצה להשבית אותה על ידי פיתוח נוסף של הנושא.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן