Skip to content

וול סטריט ג'ורנל: ישראל תקפה ספינות איראניות שהובילו נפט לסוריה

לדברי העיתון ישראל תקפה לפחות 12 ספינות. גורם רשמי אמר לעיתון כי ישראל עלתה מדרגה מסנקציות לחבלה. גורם איראני בתחום הספנות הסביר לעיתון האמריקאי: "אנחנו מנסים להשאיר את זה בפרופיל נמוך, זה ייראה כסימן לחולשה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ישראל תקפה לפחות תריסר ספינות המגיעות לסוריה שנושאות בעיקר נפט איראני מתוך חשש כי רווחי נפט מממנים קיצוניות במזרח התיכון, כך פרסם הלילה (חמישי)  הוול סטריט ג'ורנל האמריקאי, לפי פרסומו כך אומרים גורמים אמריקניים ואזוריים, ולפיהם נפתחה חזית חדשה בסכסוך בין ישראל לאיראן.

לדברי המומחים מאז סוף שנת 2019, ישראל השתמשה בנשק כולל מוקשים ימיים כדי לפגוע בספינות איראניות או בכאלה שנשאו מטענים איראניים בזמן שהן שטו לעבר סוריה בים סוף ובאזורים אחרים באזור. איראן המשיכה בסחר הנפט שלה עם סוריה, שילחה מיליוני חביות והפרה את הסנקציות האמריקניות נגד איראן ואת הסנקציות הבינלאומיות נגד סוריה.

על פי גורמים אמריקאים חלק מההתקפות הימיות כיוונו גם למאמצים האיראניים להעביר מטענים אחרים כולל נשק דרך האזור.

ההתקפות על המכליות שנשאו נפט איראני לא נחשפו בעבר. בכירים איראניים דיווחו על חלק מהמתקפות קודם לכן ואמרו כי הם חושדים במעורבות ישראלית.

ספינת נפט איראנית (צילום לשימוש חופשי: kees torn – flicr)

ישראל לא התייחסה בעבר לתקריות כאלה ומשרד ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הפנה את שאלות העיתונות הזרה לדובר צה"ל, שסירב להתייחס לכל תפקיד ישראלי בהתקפות על הספינות האיראניות. גורמים איראניים שפועלים במסדרונות האומות המאוחדות בניו יורק לא הגיבו לבקשת תגובה של העיתון.

מומחים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי ישראל פעלה נגד הספינות לנוכח מה שראתה כחוסר מעש של הקהילה הבינלאומית. מארק דובוביץ ממכון המחקר "הקרן להגנת הדמוקרטיות", אמר: "ישראל עלתה מדרגה מסנקציות לחבלה". גורם איראני בתחום הספנות הסביר: "אנחנו מנסים להשאיר את זה בפרופיל נמוך, זה ייראה כסימן לחולשה".

תוך כך הודיע דובר צה"ל על סיום תרגיל ״נובל דינה״ שהתקיים השבוע בהובלת זרוע הים. בתרגיל לקחו חלק שלושה ציים זרים אשר תרגלו יחד עם זרוע הים: יוון ולראשונה צרפת וקפריסין, ולקחו חלק פעיל בתרגיל באמצעות כלי שייט ומסוקים.

בתרגיל המשותף, אשר נערך בים התיכון מערבית לקפריסין, כלי שיט של זרוע הים תרגלו לצד הציים הזרים תרחישים שונים. בין השאר תורגלה מערכת נגד צוללות, תרחישי חיפוש והצלה ותרגול המדמה מלחמה בין ספינות.
בתרגיל השתתפו ספינה מדגם סער 4.5 בעלת מערכת נגד צוללות וצוללת. במהלך התרגיל פעלו הכוחות בשילוביות בין אמצעים מושטים ואוויריים. מטרת התרגיל, שמתרחש מידי שנה, הינה חיזוק שיתוף הפעולה בין הציים והעמקת הידע המקצועי.

צילום: דובר צה"ל

סגן מפקד חיל הים, ראש מספן הים בחיל תת-אלוף אייל הראל סיכם: ״בשבוע האחרון הובילה זרוע הים תרגיל רחב היקף בו באו לידי ביטוי יכולותיה של הזרוע בתחום הלוחמה התת מימית, חיפוש והצלה, ליווי שיירה ולוחמת שטח. לתרגולים אלו חשיבות מהמעלה הראשונה לחיזוק הקשר של זרוע הים עם ציים זרים בעלי אינטרסים משותפים״. בצה"ל מציינים כי התרגיל שהושלם אתמול (חמישי) תוכנן מראש כחלק מתוכנית האימונים לשנת 2021.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן