Skip to content

ניסגר תיק חקירה בו נחשדו אנשי שב"כ וצה"ל בחיפוש באיבר מינה של פלסטינית

המשנה לפרקליט המדינה, נורית ליטמן, הורתה לסגור את תיק החקירה כי נמצא שקיימת תשתית ראייתית חסרה. בין היתר, ביחס למקור ההנחיה לביצוע החיפוש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שש שנים לאחר תלונת פלסטינית כי נערך חיפוש פולשני בגופה, החליטה היום (רביעי) המשנה לפרקליט המדינה, נורית ליטמן, לאמץ את המלצת פרקליטות המדינה ומח"ש ולסגור את התיק מחוסר ראיות. בצד זאת, המליצה המשנה לפרקליט המדינה לראש השב"כ לנקוט הליך פיקודי מתאים בעניינם של שניים מאנשי השירות.
מדובר בתלונה שהגישה עצורה פלסטינית בגין חיפוש גופני פולשני שנערך בגופה, במסגרת פעילות מבצעית משותפת של השב"כ וצה"ל ב- 2015 בחברון.
אירוע שלגביו הוגשה התלונה התרחש במהלך חיפוש בביתה של עצורה תושבת איו"ש, אז נערך חיפוש בגופה בשל צורך מבצעי מסוים, חיפוש אשר פגע מהותית בכבודה ובפרטיותה. החיפוש עצמו בוצע לטנת הפרקליטות על ידי שתי חיילות, אחת מהן רופאה. לפי החשד, אנשי הביטחון חיפשו באיברי מינה של נחקרת פלסטינית. החיפוש כך נטען, בוצע בעקבות מידע מודיעיני מובהק שהתקבל לגבי הנחקרת, וקשר אותה לפעילות טרור. בעקבות הפגיעה בעצורה, ולאחר חקירת מצ"ח בנושא, אימץ פרקליט המדינה את המלצת המבת"ן והורה על פתיחה בחקירה פלילית והקמת צח"מ של מח"ש (שהיא בעלת הסמכות לחקור אנשי שב"כ) ומצ"ח.

אילוסטרציה: Freepik על פי רישיון לשימוש חופשי

לדברי הפרקליטות, צוות החקירה המיוחד (צח"מ) ערך חקירה מקיפה, בה בוצעו פעולות רבות. לאחר בחינת ממצאי החקירה ושקילת מכלול השיקולים הרלוונטיים לעניין, ולאחר שבוצעו מספר פעולות חקירה נוספות במסגרת השלמות חקירה, נמצא כי קיימת תשתית ראייתית חסרה, בין היתר, ביחס למקור ההנחיה לביצוע החיפוש, לתוכנה ולנסיבות העברתה לגורמי השטח. על כן, בהעדר די ראיות סבורה ליטמן כי לא ניתן להעמיד לדין מי מן המעורבים באירוע זה, בין בהליך פלילי ובין בהליך משמעתי. לצד זאת יובהר כי החקירה העלתה, שעל אף שלא הייתה כוונה לפגוע בעצורה הפלסטינית, התנהלות המעורבים אינה עומדת בסטנדרט המצופה והנדרש מהם.

על רקע מסקנה זו סברה המשנה לפרקליט המדינה כי מדובר באירוע חמור שלא ניתן להותירו ללא טיפול מתאים, ועל כן היא הורתה להעביר את החלטתה לראש השב"כ, על מנת שישקול נקיטת צעדים פיקודיים מתאימים נגד שניים מאנשי השירות המעורבים, וכן על מנת שתיבחן הפקת לקחים מתחייבים לעתיד. יצוין, כי נגד איש שב"כ שלישי ננקט הליך פיקודי כבר ב-2019 בגין התנהלותו באירוע. מהשב"כ לא התקבלה תגובה, אולם היות והחלטת הפרקליטות התקבלה רק היום. הנושא ידון ככל הנראה בהמשך בשב"כ והחלטה בעניין תתקבל בהתאם.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן