Skip to content

מנדלבליט: ללא מינוי שר משפטים, וועדות השב"כ, הקבינט המדיני בטחוני ו-ועדת הקורונה מנועות להפעיל סמכויות ולקבל החלטות

מגלבליט הבהיר למזכיר הממשלה כי למרות אזהרותיו לא מונה שר משפטים ולכן הועדו זכאיות להתכנס, לשמוע סקירות ולקיים דיונים, אבל אינן יכולות לקבל החלטות ולהפעיל סמכויות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היועץ המשפטי לממשלה פנה הערב (שלישי) אל מזכיר ממשלת המעבר והודיעו כי היות ולא מונה עד כה שר משפטים  כפי שכתב לראש ממשלת המעבר ולראש הממשלה החלופי בתחילת  חודש זה, הרי ששלוש ועדות שרים חיוניות אבדו את סמכותן להפעיל סמכויות המוקנות להן ולקבל החלטות. למרות זאת בקבינט המדיני בטחוני, ניתן יהיה בנסיבות מסוימות לקבל החלטות אך ורק כשבישיבת הקבינט יהיה מספר הצדדים ב"גוש" שווים. כלומר, מספר שרים בעלי זיקה לראש ממשלת המעבר בנימין נתניהו לראש הממשלה החליפי, בני גנץ.

צילום: דוברות הכנסת

לעומת זאת בוועדת השרים לביטחון לאומי (ועדת השב"כ) וקבינט הקורונה, לא ניתן יהיה לקבל החלטות ולהפעיל סמכויות המוקנות להן. בשתי הוועדות הללו, מציין היועץ רק מינוי שר משפטים יאפשר להן להפעיל סמכויותיהן המוקנות להן בדרך של קבלת החלטות בנות תוקף. בשתי הועדות הללו, קובע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מחייב חוק יסוד הממשלה לקיים שיוויון בין מספר השרים החברים בהן בעלי זיקה ראש הממשלה נתניהו ולראש הממשלה החלופי, בני גנץ. "במצב הדברים הקיים דרישה זו אינה מתקיימת ביחס לאף אחת מהועדות, ולפיכך, ועדות אלו אינם יכולות להפעיל את הסמכויות הנתונות להן ולאמץ החלטות מחייבות", כותב היועץ. מנדלבליט מבהיר כי ניתן לכנס את הועדות לשם קבלת סקירות או לקיים דיונים שאינם מחייבים לקבל החלטות. "כאמור לעיל בכל אחת משלוש הועדות  מורה החוק המסמיך, אשר קבע את הרכב הוועדה על חברותו של שר המשפטים".  בתום מכתבו מציין שוב היועץ כי למרות שיש פתח לקבלת החלטות בקבינט המדיני בטחוני אם מספר השרים בו שווה לכל צד, הרי שבשתי הועדות וועדת הקורונה ו-וועדת השב"כ, לא ניתן יהיה להפעיל סמכויות ולקבל החלטות ללא מינוי מידי של שר משפטים.

12356852
מכתבו המלא של היועץ המשפטי לממשלה

ראש הממשלה נתניהו, מסרב למנות את גנץ כשר קבוע, ובין השניים לא הושגה הסכמה על מינוי של דמות אחרת. זו הסיבה לכך שגנץ מנע את כינוס ישיבת הממשלה ואת אישורו להעברת תקציב חלקי לשם מימון רכישת חיסונים מחברת פייזר שהודיעה כי היא מפסיקה את משלוח החיסונים ללא קבלת התשלום. כאמור המצב שבו אין לישראל שר משפטים מותיר את הממשלה כמעט משותקת . נראה כי  הניסיון מכהונת ניסנקורן וממילוי המקום של אמיר אוחנה בתפקיד לימדו את נתניהו כמה נזק יכול לגרום לו שר משפטים שמגונן על מערכת המשפט לעומת מינוי שר מטעמו. על אחת כמה וכמה שמשפטו החל וללא תמיכת שר משפטים לא יוכל נתניהו לנסות לעכב את הדיונים שממשיכים ברצף שלושה ימים בשבוע.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן