Skip to content

סיפורי יפו: יהודים-IN ערבים-OUT

מה עומד מאחורי התפוצצות היצרים ביפו? בדיקת מגפון מעלה סיפור של כרישי נדל"ן מצד אחד, התפשטות ציבור מתנחלי – חרדי על מנת "לרומם ולהעצים את העיר יפו", מצד שני, ובתווך מצויים ערביי העיר. כל אלו מציגים את חבית חומר הנפץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפגנה שקטה, נרשמה אמש (שני) בשעות הערב ביפו. ההפגנה 'השקטה', התאפיינה בכמה עשרות מפגינים תושבי יפו מחד וממול כמה עשרות יהודים שהגיעו להפגין כנגדם. המשטרה הייתה אמורה לעמוד חוצץ בתווך. אמורה, זו המילה. אלא שבאורח פלא, המפגינים היהודיים לא ניזוקו או נעצרו. כאן המקום לציין שלא נרשמו בקשות להפגין משום צד.
תקרית הרב ראש ישיבת ההסדר ביפו הרב אליהו מאלי, שהיוותה נקודת ה"פתיחה" להפגנות ליל ראשון שהתאפיינו ברימוני הלם מול ירי זיקוקים, לא מגיעה כמעשה שנאה וגזענות של שני ערבים תושבי העיר שראו את הרב ובקשו לפגוע בו. זעמם של שני הערבים מגיע על רקע הצטברות מהלכים שיש לדעת. לא, אין שום הצדקה למעשיהם אבל ניתן להבין מהו הדלק שהזין אותם.  "מנכ"ל הישיבה משה שנדוביץ' יחד עם ראש הישיבה הרב מאלי הגיעו לאחד הרחובות ביפו על מנת לרכוש שטח מיהודי לטובת הישיבה ותלמידיה" ולפתע הותקפו, פרסם ערוץ 7 של המתנחלים.

צילום: SK

ואכן זה כך, התקרית הגיעה על רקע פעילות אגרסיבית של יזמי / כרישי נדל"ן שרכשו ורוכשים אדמות לצורכי הקמת מתחמי דיור יוקרתיים המוקמים בפאר רווחי וראוותני, מול מצוקת הדיור הקשה ביפו בכלל ובשכונת עג'מי בפרט.
לתוך התמהיל הזה הגיעו המתנחלים. דתיים חרדים שניצלו את עצימת העין המכוונת של הרשויות, מעירית תל אביב ועד לממשלת ישראל והקימו את 'שירת משה', ישיבת ההסדר ביפו.
על פניו, ישיבה תמימה למראה שכל כוונותיה טוהר. אלא שבהגדרת הישיבה נאמר גם כי "דורנו זקוק למענה ראוי, כנה ומלא עוז וזקיפות קומה, שכן עם ומדינה ללא רוח וזהות כגוף ללא נשמה. עמותת ‘מה יפו פעמי בת ציון’ שואפת לרומם ולהעצים את העיר יפו ולהנחיל אמירה חדשה ורעננה, הנמשכת ממעיין החיים היהודי".
במילים אחרות, העמותה סלש הישיבה באה להגדיל את הרוב יהודי ביפו וכפי שגילה לנו ארכימדס, כנפח ההתיישבות היהודית בעיר יהא בסופו של יום נפח התושבים הערביים שיצאו ממנה והרי לפניכם תמהיל מנצח ונפיץ – כרישי נדל"ן מצד אחד מול "ההתיישבות היהודית" ביפו מצד שני כשבתווך, בין המצרים מצויים ערביי יפו ששרויים במצוקת דיור ולא פחות מכך, ממצוקה כלכלית – כל אלו הבשילו לאירועי יום ראשון האחרון ולהפגנה השקטה של אמש.

דברי הסבר מאתר הישיבה

אבל נחזור לאתמול –  המשטרה התכוננה כראוי, מידע מודיעיני הצביע כי מתוכננות להתרחש הפגנות נוספות ביפו שהתרחש. כמה עשרות המפגינים נדרשו להתפנות, וכשאלו סירבו פעלו השוטרים. "בחיים שלי לא ראיתי כל כך הרבה סמויים. הם צצו מכל עבר", מתארת סאלי עבד תושבת העיר.

"כותבת לך הבוקר כואבת וחבולה אחרי שאתמול בערב עצרו אותי בבריונות ובאלימות בהפגנה ביפו נגד הגזענות ובעד הקהילה הערבית ביפו", כתבה היום סאלי. "שוטרים סמויים נכנסו לבין המפגינים ותפסו ילד בן 11 – ניסיתי להגן עליו, ונעצרתי. 6 שוטרי יס"מ גררו אותי בכוח, משכו בשערי, אזקו אותי וגררו אותי לניידת".
"זו פעם ראשונה בחיי שנעצרתי. כבר שנתיים שאני חברת הנהגה בתנועת 'עומדים ביחד', ואני מגיעה להפגנות – קטנות וגדולות. אף פעם לא הרגשתי כל כך חסרת אונים מול כל כך הרבה כוח ואלימות".
צלם מגפון שנכח בהפגנה תיעד את מאמציה של סאלי להיחלץ לעזרת הנער שנלכד בידי שוטרים גברתנים ונלקח לניידת סמויה שנכנסה אל תוך הפגנה. "אני לא יודעת אם הילד הזה התפרע או לא, אבל למראה ילד מפוחד בידיהם, רצתי ורציתי לעזור".

(צילום: SK)
הילד (במרכז) נלכד ונלקח לניידת הסמויה (צילום: SK)
הילד (במרכז) נלכד ונלקח לניידת הסמויה (צילום: SK)
צילום: SK

הגרעין המתנחלי תורני משתלט על נכסים

"אבל אני רוצה קודם כל להסביר למה בכלל הגענו להפגנה אתמול בערב ביפו", מסבירה עבד, "אני ערבייה, סוציאליסטית, ונאבקת למען כולנו – כערביה-פלסטינית אזרחית ישראל. אני מגנה כל סוג של אלימות, נגד כל בן אדם, ואני מגנה את האלימות שהופגנה נגד רב הישיבה ״שירת משה״ ביפו, וכל אלימות של אזרחים נגד אזרחים. אני רוצה להסביר איך בכלל הגענו למציאות הזו של דם רותח ברחובות ושל האלימות".

תושבי העיר הערביים חיים בבתיהם כדיירי עמידר – בעלות? יוק

סאלי: "הסיפור של הערבים ביפו הוא סיפור עצוב ולא מדובר. הנישול של תושבי יפו התחיל ב-1948 כשתושבים פלסטינים הוכנסו בכפייה לשטח קטן של שיכונים בתוך שטח צבאי מגודר ביפו. ישראל ביטלה את בעלותם של הפלסטינים לבתיהם המקוריים ולא העניקה להם בעלות על הבתים בהם שוכנו – בתים של משפחות פלסטיניות אחרות שגורשו בנכבה. היום, לדור השלישי אין שום זכות לבתים אלו המנוהלים ע״י עמידר. במקומם, הגרעין המתנחלי-תורני, "שירת משה", משתלטים על הנכסים. דבר זה לא רק מפלה את התושבים הערבים, אלא גם מגביר את מצוקת הדיור ממנה הם סובלים, במיוחד הצעירים שבהם, ופוגע באופי המשותף והרב-תרבותי של יפו".

ניידת בילוש בתוך ההפגנה (צילום: SK)
סאלי נאזקת (צילום: SK)
מוכנסת אל הניידת (צילום: SK)
צילום: SK

"מול האפליה הממוסדת הזו אנחנו נאבקות ונאבקים. ובגלל המחאה הזו – המשטרה נלחמת נגדנו. לפני יומיים, יפו סערה כששתי הפגנות התייצבו אחת מול השנייה – זו של תושבי העיר הערבים, מול זו של פעילי הגרעין התורני. משטרת ישראל, כהרגלה, הגיעה למקום ההפגנה כדי לעמוד לצד פעילי הגרעין התורני, ולתקוף ולעצור באכזריות מפגינים ערבים", היא אומרת.

וכך, סאלי נעצרה, נאזקה והובאה אל תחנת המשטרה.  שם הופתעה לגלות כי היא תקפה שוטר. "נאמר לי שאני מואשמת בתקיפת שוטר והפרעה לסדר הציבורי", היא מספרת ומוסיפה כי בסופו של דבר: "שוחררתי בתנאי מגבילים – מעצר בית ל 5 ימים"

"כן, נחבלתי אתמול. ופחדתי. וזו חוויה קשה להיעצר ולהישלח למעצר בית. אבל אתמול בהפגנה עמדנו ביחד, ערבים ויהודים, שיודעים שהדרך היחידה לבנות כאן עתיד – היא אם ניאבק על זה שיהיה כאן מקום לכולנו. לא אחד על חשבון השני, אלא לכולנו"

 

 

1 Comment

  1. גד
    21 באפריל 2021 @ 18:38

    אהבתי את הכתבה העניינית, מגובה בעובדות ובעיקר המאוזנת! רק שכחתם לציין שלפני פסח גם נעלמו שני ערבים נוצרים באיזור.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן