Skip to content

"יאיוי קוסאמה: רטרוספקטיבה" תוצג במוזיאון ת"א לאמנות החל מה-15/11/2021

האמנית היפנית המפורסמת, שתערוכותיה הוצגו ברחבי העולם, תציג לראשונה בישראל תערוכת ענק של כ-200 יצירות ו-4 חדרי אינסוף, בששה חללים ברחבי שני בנייני המוזיאון. התערוכה "יאיוֹי קוּסאמה: רטרוספקטיבה" סוקרת את פועלה האמנותי עד כה דרך עבודתה ביפן, בארצות הברית ובאירופה, החל בציוריה ובפסליה המוקדמים וכלה ב”חדרי אינסוף”. הכרטיסים אוזלים...
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התערוכה הרטרוספקטיבית המקיפה של האמנית היפנית המפורסמת יאיוי קוסאמה בת ה-92 תציג את תקופות היצירה העיקריות שלה, בקריירה בת למעלה משבעים שנה. יוצגו בה כמאתיים עבודות וארבעה "חדרי אינסוף" (חדרי מראות ייחודיים), כולל עבודות חדשות שמעולם לא הוצגו. זוהי אחת התערוכות החשובות והגדולות שהוצגו אי פעם במוזיאון תל אביב, היא תתפרש על פני שישה חללים וגלריות, בשני בנייניו, בשטח כולל של כ-3,000 מ"ר.  

צילום: שרה פלד

קוסאמה היא אחת האמנים הפופולריים בעולם, שהיא "מותג עולמי" גם בשנות התשעים לחייה. היא הפכה לסלבריטאית, בעיקר בעשור האחרון, בזכות הופעתה הבלתי נשכחת והאסתטיקה של יצירותיה, המתאימה מאין כמוה לרוח הדור. היא האמנית המתויגת ביותר ברשתות החברתיות ומאות אלפי אנשים ברחבי העולם מצלמים את עצמם בסביבות הייחודיות שקוסאמה יוצרת ומשתפים את תמונותיהם ברשתות החברתיות תחת האשטגים כגון #YayoiKusama או #InfiniteKusama . היא ידועה בשיתופי פעולה מסחריים שהיא יוצרת עם מותגי יוקרה, בהם עם לואי ויטון ב-2012. עבודותיה מוצגות במוזיאונים מובילים, בגלריות ובמרחבים ציבוריים ברחבי העולם, וזוכות לחשיפה וסיקור נרחב. רטרוספקטיבה של עבודותיה נדדה בשנים 2011 ו-2012 בין מוסדות מובילים בעולם, בהם מוזיאון וויטני בניו-יורק, טייט מודרן בלונדון, מרכז ז'ורז' פומפידו בפריז ומוזיאון ריינה סופיה במדריד. בנוסף, הציגה תערוכות יחיד גדולות במדינות רבות  בהן מקסיקו, ברזיל, דרום קוריאה, טייוואן וצ'ילה. בשבע השנים האחרונות עמדו בתור למעלה מחמישה מיליון מבקרים במוזיאונים שונים בעולם על מנת לחזות ביצירתה (ולהצטלם עמה).

צילום: שרה פלד

התערוכה במוזיאון תל אביב לאמנות, המאורגנת באופן כרונולוגי, נפתחת בבניין הראשי עם עבודות מוקדמות שיצרה קוסאמה בעיר הולדתה ביפן בין השנים 1934 ו־1957. בהמשך מוצגות העבודות פורצות הדרך רשתות אינסוף (1958), שיצרה בניו־יורק; אובייקטים תלת־ממדיים מהסדרה הצטברות; ושני “חדרי אינסוף” הראשונים שלה: שדה הפאלוסים (1965) ואהבה לעד (1966/94). הפרק ההיסטורי נמשך בסקירת התערוכות שהציגה קוסאמה באירופה בשנות השישים, המיצגים והסרטים שלה, וכן השיבה שלה לציור בשנות השבעים והשמונים ופיתוח מוטיב הדלעת – כולל “חדר אינסוף” מ־2015, רוחות הדלעות ירדו אל הרקיע. עם חציית הגשר המחבר בין מבני מוזיאון תל אביב, מגיע המבקר לעבודתה העכשווית של קוסאמה, ובה שני מיצבים חדשים, שיצרה במיוחד עבור התערוכה הנוכחית: חדר אינסוף חדש, אורו האינסופי לנצח של היקום מאיר את החיפוש אחר האמת, ומיצב תלוי מקום חדש, זר של אהבה שראיתי ביקום. בנוסף, גלריה שלמה, המוקדשת לסדרת ציורים מתמשכת שקוסאמה יוצרת מאז 2009 (שבעה מהם צוירו בשנה האחרונה), מספקת הצצה לשלב הנוכחי ביצירתה.

צילום: שרה פלד

התערוכה מוצגת בבניין הראשי ע”ש קרן משפחת פולסון – באולם רבקה ויוסף מאירהוף, באולם מרכוס ב’ מיזנה ובאגף ע״ש מרק ריץ׳ וגבריאלה ריץ׳ (תחתון). בבניין ע״ש שמואל והרטה עמיר – בגלריה רב־תכליתית ע״ש לילי ויואל משה אלשטיין, במבואת ברוס ורות רפפורט, ובאולם ע”ש משה ושלה ספרא; ובגן הפסלים ע”ש לולה אבנר לזכר דולפי אבנר.

במסגרת התערוכה במוזיאון תל אביב יוקרן הסרט התיעודי – קוסאמה: אינסוף (2018), סרט דוקומנטרי ביוגרפי הסוקר את חייה של יאיוי קוסאמה ואת דרכה האמנותית. קוסאמה ומומחים שונים, דנים במסלול שעברה עד שהייתה לאמנית בינלאומית מפורסמת – מראשית חייה כבת למשפחה שמרנית ביפן ועד שזכתה בהכרה ברחבי העולם על אף התמודדותה עם סקסיזם, גזענות וסטיגמה של מחלת נפש.

התערוכה תוצג בזכות שיתוף פעולה עם סטודיו קוסאמה בטוקיו ועם מוזיאון מרטין-גרופיוס-באו בברלין, ממוסדות האמנות המובילים באירופה, בו התערוכה נפתחת השבוע, במקביל לתערוכת ענק בגנים הבוטניים בניו-יורק.

אוצרים: ד"ר סטפני רוזנטל, מנהלת מרטין-גרופיוס-באו, ברלין וסוזן לנדאו, מנהלת ואוצרת ראשית לשעבר של מוזיאון תל אביב.

אוכל: מסעדת פאסטל, השוכנת במתחם מוזיאון תל-אביב, משיקה תפריט מיוחד של שף קובי בכר בהשראת תערוכתה של יאיוי קוסאמה. אחד מהמוטיבים המזוהים עם קוסאמה הוא השימוש בירק הדלעת. בהתאמה יעשה שימוש בירק זה בתפריט במנה של דלעת צרובה בחמאת מיסו, אנדיב מבושל בתפוזים, סקאלופ בגריל וסלט גרגר נחלים. המנות המיוחדות שיצר השף בהשראת יצירותיה של קוסאמה מבוססות חומרי גלם עונתיים עם נגיעות של אלמנטים מן המזרח. התפריט יוגש מדי יום בין 15:30- 17:00 בימי התערוכה, ברכישת כרטיסים דרך אתר המוזיאון.

נעילה: 23.4.2022

תמונה ראשית:

kusama (c), Photo by
Yusuke Miyazaki
באדיבות גלריה אוטה לאמנות, ויקטוריה מירו ודיוויד זווירנר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן