Skip to content

צפו למעצרים מנהליים

אירועי שיח' גראח', שער שכם, עזה, סילוואן, רדפו זה את זה. המשטרה פעלה לבצע מעצר מונע ועכבה אוטובוסים בדרכם לבלפור, אבל את פעילי הארגון הכהניסטי להב"ה, לא עכבו ולא עצרו. המשטרה הפכה לסניף של הליכוד, אומר ח"כ כסיף ועו"ד גונן מזהיר: צפו למעצרים מנהליים - אנחנו צעד משם. דמוקרטיה? (מאמר מערכת)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

 

מאות צעירים פלסטינים התעמתו אמש (שבת) עם שוטרים בשער שכם ובשער הפרחים בירושלים. במקביל הודיעה המשטרה כי לוחמי משמר הגבול של משטרת ישראל פעלו מול כמאה מתפרעים שיידו בקבוקי תבערה, אבנים ויורים זיקוקים לעבר מתחם מעבר קלנדיה. לפחות עשרה פלסטינים נעצרו בעימותים, ולפי עדי ראיה המעצרים לוו באלימות. בד בבד עצרו לוחמי משמר הגבול  4 חשודים בגין יידוי אבנים לעבר מתחם קרב רחל שבגזרת עוטף ירושלים.  מהמשטרה נמסר כי לוחמי מג"ב פעלו בגזרת הקבר אל מול כמה עשרות מתפרעים פלסטינים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות.

צילום: רפי מיכאלי
צילום: SK
צילום: רפי מיכאלי

העימותים  עם הפלסטינים במזרח ירושלים נמשכו גם אחרי ובמהלכם נפצעו מספר שוטרים, ובמקומות נוספים בעיר ובמבואותיה. לטענת עדיי ראייה מעצרי הפלסטינים לוו באלימות באחד המקרים תעדה צלמת מגפון שוטר סוטר למפגין עמו שוחח, מושך בבגדיו בכוח ואז עוצר אותו. במהלך תהלוכה של עשרות רעולי פנים בעיסוויה, החלו המתפרעים בירי זיקוקין. כוחות המשטרה פעלו במקום לפיזורם תוך שימוש באמצעים. בפארק המסילה בירושלים הותקף אדם על ידי 2 חשודים (אינו נזקק לטיפול רפואי). שוטרים שהגיעו למקום עצרו את החשודים והם הועברו לחקירה. לעבר אוטובוס שהגיע מכיוון מודיעין לירושלים בכביש 45, הושלכו אבנים בסמוך לצומת עטרות. נהג האוטובוס נפגע כתוצאה מכך בפניו ופונה לטיפול רפואי.  מפכ"ל קובי שבתאי שנכח בשער שכם אמר כי הוא "מגנה את הקיצונים משני הצדדים" וכי תקיפת נהג יהודי בידי פלסטינים בשכונת ואדי ג'וז היא פעילות חבלנית עוינת.


שער שכם (צילום: ציפי מנשה)

בליל שישי ירו החמאס וארגונים נוספים מרצועת עזה הנצורה – 36 טילים / רקטות לעבר יישובי עוטף עזה. החמאס הודיע כי הירי הוא חלק מהזדהות החמאס עם אירועי האלימות שפרצו במזרח ירושלים בכלל ובשער יפו בפרט. ירי נוסף בוצע בליל שבת.

האם היה ניתן למנוע את האירועים?

ללא ספק היה ניתן. ניקח לדוגמא את ההתנגשות שאירעה בשישי שעבר בשיח' ג'ראח בה הותקף חבר הכנסת עופר כסיף. היה ניתן לו המשטרה הייתה מציבה כוחות מרחוק ולא בכמויות שוטרים כפי שאירע. מן הסתם החיכוך הזה בין מתנחלים שיושבים כאצבע בעין לתושבי שיח' ג'ראח וסילוואן היה מתקיים ברמות נמוכות בהרבה מהאירוע האלים שאירע. אבל ניתן היה למנוע גם את זה לו ממשלת הימין הקיצונית הייתה מונעת באמצעות צווים וכדומה את ההתנחלויות בישובים הערביים תוך השתלטות על בנינים ובתים באמצעות "מתווכי קש", פלסטינים שקבלו הרבה, הרבה כסף עבור כך. כלומר, הסכסוך האלים בירושלים ובגדה המערבית, כמו גם ביפו, יכול היה להירגע לו הממשלה הייתה פועלת אחרת. לטענה הטריוויאלית כי יהודי זכאי להתיישב בכל מקום  ישנה תשובה פשוטה. ישובים רבים במדינה לא מקבלים לתוכם אזרחים אחרים שאינם מתיישבים עם אורח חייהם, אמונתם ומנהגיהם. לשם כך קימות וועדות קבלה בכפרים, ישובים כפריים וערים כמו עפולה בה מנסה העירייה "לעודד" התנגדות לרכישת בתים על ידי ערבים, בעצימת עין, בנצרת עלית שהפכה לעיר 'יהודית' והחליפה את שמה לנוף הגליל ורק בשבוע שעבר דחה העליון את תביעת התושבים הערביים שגרים בעיר, לפתוח בית ספר דובר ערבית לאוכלוסייה זו. בקצרה, בישובים פלסטינים כמו סילוואן ואחרים, ניתן יהיה למנוע התיישבות מתנחלים גם אם יש להם  זכויות קניין על רכוש, באמצעות צווים ופעולות אחרות שימנעו את "יהוד" סילוואן ושיח' גראח.

שיח' ג'ראח (בן כהן)
מאבק בין שוטר למפגין – שיח' ג'ראח (צילום: בן כהן)
עימות יהודי פלסטיני (צילום: בן כהן)

כך הייתה צריכה לפעול גם עריית תל אביב ביפו. אבל בעת שירושלים והסביבה ממשלת נתניהו איננה חפצה להרגיז את בוחריה, ציבור מתנחלים הימין ומאפשרת בקריצת עין ובישיבה על שמריה מבלי לנקוף אצבע למתנחלים ל'תקוע' אצבע בעין הפלסטינים, בתל אביב כרישי הממון מצאו כר זהב והעירייה בקריצת עין מעודדת השתלטות על קרקעות וחדירה לשכונת עג'מי הידוע במצוקות תושביה.
נחזור אל אתמול – פעילי המחאה (קריים מיניסטר, אין מצב, קומי ישראל, חקירה עכשיו, הדגלים השחורים ואחרים), הגיעו בשעות הצהריים המוקדמות לבלפור וחסמו את הכניסה לשער מעון ראש הממשלה. שני אוטובוסים עם כמה עשרות פעילי מחאה נוספים נעצרו על ידי המשטרה עוד בבית הכרם, טרם כניסתם לעיר. שני פעילי מחאה שנמצאו לטעם המשטרה ממובילי המחאה ("ראשי הכנופיות" לדברי מפקד הכוח המשטרתי במקום), וארבעה מפגינים נוספים נעצרו בבלפור.
בכיכר ציון בה נערכה הפגנת תנועת עומדים ביחד, לא נרשמו אירועים אלימים ולא מעצרי משטרה.

כיכר ציון (צילום: ציפי מנשה)
כיכר ציון (צילום: ציפי מנשה)

כלומר כשהמשטרה מעוניינת, או נכון יותר כשרוח המפקד משודרת אל השטח, הפעילות המשטרתית תכיל הפגנות ומחאה ותמנע מחיכוך המוביל לאלימות, כשרוח המפקד גורסת אחרת, נמצאות הסביבות המבצעיות וחוקיות לכאורה ליצור את המתח והאלימות. הכל תלוי  ברוח המפקד. והיא בבירור נושבת מבלפור.


עוצרים אוטובוסים – מעצר מניעתי (צילום: ציפי מנשה)

הפתרון של נתניהו – שב ואל תעשה כלום

נקפוץ אחורה ל 2005. בנימין נתניהו נבחר לראשות הממשלה כשהוא קורץ לימין המתנחלי, מבטיח להם כסף, התרחבות, הסדרת מאחזים לא חוקיים לחוקיים ומבטיח לאזרחי המדינה ובמיוחד לאטזני ציבור הבסיס שלו בשדרות, אשקלון, באר שבע ועוד למוטט את החמאס.
אליה וקוץ בה – אלא שלאחר שנבחר הוא היה צריך לשבת מול אבו מאזן, נשיא הרשות הפלסטינית ולהמשיך במו"מ על כינון מדינה פלסטינית, כולל פתרון לחלוקת ירושלים.
מחד, נשיא ארצות הברית ברק אובמה ישב על כתפיו ולחץ להגיע לפתרון 2 מדינות, ומאידך המתנחלים בקשו את השלל המגיע להם.
תוך כך, בדרום התעצם החמאס בעידוד אירני וקטרי. נתניהו מצא פתרון. פתרון של שב ואל תעשה כלום, תוצרת בלפור מובהקת. שב בשקט והמתן, נראה מי מות קודם? הפריץ או הכלב.
תוך כך הוא שיתק לחלוטין את המגעים עם אבו מאזן, כשלנוחיותו הוא המשיך עם חלוקת שטחי A-B ו-C , ע"פ נוסחת הסכם אוסלו (אותו אהב לתקוף בשם הימין התנחלי) וחיפש מוצא לבעיה מול עזה. הבעיה נפתרה באמצעות מזוודות שוחד של מיליון דולר שמועברות אחת לחודש לידי החמאס בעצימת עיין פקוחה לרווחה של נתניהו וממשלתו.

ארגון כהניסטי מטלטל את ירושלים ואת ישראל

נקפוץ קדימה – לפני שלושה ימים הודיע הארגון הקיצוני, גזעני להב"ה כי הוא מגיע לירושלים לקיום הפגנה במזרח העיר. ההודעה הגיעה על רקע האירועים ביפו וסרטון טיק-טוק, בו נראה צעיר ערבי סוטר ליהודי.

היה מובן לכל מי שרצה להבין כי מדובר בחבית של חומר נפץ שתתפוצץ עוד באותו ערב. "המשטרה נערכה לחצוץ בין המפגנים" נמסר מהמשטרה כשראשיה מבינים שאין מצב שהחציצה תצליח והעימותים בין פלסטינים לפעילי להב"ה ותומכיהם יפרצו.
לו המשטרה הייתה חפצה, הייתה מונעת הגעת ארגון להב"ה לירושלים באמצעות מעצר מניעתי בדיוק כמו זה בו השתמשה בשבת כלפי 2 אוטובוסים של הסעות מפגיני המחאה נגד נתניהו בבית הכרם.  משטרת ירושלים עצרה את 2 האוטובוסים, עצרה בתוכם שני פעילים בשל חשד שיעוררו אלימות, שחררה את האוטובוסים ועכבה גם את 2 נהגי האוטובוסים לחקירה בה התבקשו לציין מי היה מזמין ההסעות. כלומר – מכינים תיק נוסף לפעילי מחאה או מוביליה.


אלימות משטרתית במעצר האוטובוסים (צילום: ציפי מנשה)

עורך הדין, גונן בן יצחק  סיכם את מעצרי המפגינים בליל שבת – אלו שנעצרו למפרע באוטובוסים ואלו שנעצרו בהפגנה בבלפור והתריע כי אנו מצויים צעד אחד לפני החלת מעצרים מנהליים של פעילי מחאה נגד נתניהו. היום (ראשון) הוסיף וסיפר כי אחד מהעצורים דיווח לו שבתוך תחנת המשטרה,  כינה אותם אחד השוטרים, חבורת מחבלים, ואחר שמאל בוגדני. ההסתה מקצינה ועוברת פאזה נוספת, אמר בן גונן כשהוא קולע היטב לרגשות אלפי פעילי מחאה ששמעו שהם 'מפיצי מחלות', על ידי נתניהו או מטעמו, וכי קמפיין 'שמאל בוגדים' אותו בית המשפט דחה את הטענה עי זהו ניסיון הסתה.  ח"כ עופר כסיף צייץ בתגובה להתנהלות המשטרה כלפי המפגינים: "כנופיית הימין המסוכנת ביותר בירושלים היא המשטרה. במו ידיה הובילה לתבערה האלימה בשער שכם, במו ידיה אפשרה צעדה יודונאצית אלימה ובלתי חוקית, במו ידיה בולמת שמאלנים מלהפגין ומפנה את השטח לכהניסטים – משטרת מחוז ירושלים היא סניף של הליכוד".

הציוץ של ח"כ עופר כסיף (צילום מחשבון הטוויטר)


עורך הדין גונן בן יצחק: ראו לאן הידרדרנו. צפו למעצרים מנהליים (צילום: בן כהן)

המשטרה סגרה את מדרגות הישיבה והאווירה התחממה

ושוב נחזור בשלושה ימים – בהפגנה שנערכה בשיח' ג'ראח התעמת אחד השוטרים עם אחד המפגינים, הפעיל הצליח להימלט. נכדו של הרב עובדיה שחיי ככל הנראה בין מתנחלי סילוואן אמר בציניות: מתור לי להסתובב איפה שאני רוצה וליהודים, לגור איפה שהם רוצים.  בחמאס כבר ידעו למתוח קו בין אירועי ירושלים לבין עזה וידעו להצהיר כי כל עוד יש אירועי אלימות בירושלים, ימשיך החמאס לירות רקטות לעבר הדרום.
ובכל זאת, גם אמש חסמה המשטרה את המדרגות אותם חסמה כבר בליל חמישי שעבר.
קודם לכך נערכה הפגנה תנועת 'עומדים ביחד' בכיכר ציון. ההפגנה הסתיימה ללא אירועים מיוחדים.
במסיבת עיתונאים טען מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי כי החלטת מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן לסגור את המדרגות ברחבת שער שכם לציבור בתקופת הרמדאן אינה חדשה, וכי מדובר בנוהל קבוע שנמשך לפחות עשור. עם זאת, מתמונות של האזור מהעשור האחרון, עדויות של תושבי העיר העתיקה ופעילים ישראלים ניכר כי המדרגות לא נסגרו באמצעות מחסומים כפי שנעשה השנה.
וכך כך נמשכו האירועים האלימים הלאה. במהלך פעילות שוטרי מג"ב ויס"מ בעיסאוויה כנגד מפירי סדר, זוהו כ-15 רעולי פנים בדרכם לזרוק בקבוקי תבערה ולירות זיקוקים לעבר בית החולים הר הצופים. הכוחות שפעלו במקום הותקפו באבנים וירי זיקוקין לעברם וכתוצאה מכך נפגע שוטר בידו.
ועוד – אמש משעות הערב החלה הפרת סדר בשכונת א-טור במהלכה הושלכו אבנים, בקבוקי תבערה ונורו זיקוקין לעבר כוחות המשטרה שנאלצו להשתמש באמצעים לפיזורם של המתפרעים. במקביל לכך, החלו מספר חשודים המתגוררים במקום ליידות אבנים לעבר כלי רכב. תוך כך זוהה חשוד המבצע ירי זיקוקים לעבר הכוחות והוא נעצר "על חם" להמשך טיפול חקירות. בהמשך הלילה התקבל דיווח מנהג רכב שמסר כי הושלכו לעברו אבנים וכתוצאה מכך נפגע ונזקק לטיפול רפואי. אחרי חצות זוהו מספר חשודים רצים עם אבנים בידיהם מכיוון שער שכם לכיוון חיים בר לב ומיידים אותם לעבר כוחות המשטרה. חשוד אחד נעצר על ידי כוחות המשטרה והועבר להמשך טיפול חקירות. במקום נוסף, צומת נעמי קיס ובר לב, הבחינו שוטרי מג"ב בחשודים שמיידים אבנים (ללא נפגעים) ובתגובה לכך ביצעו מעצרו של חשוד קטין שהועבר לחקירה. בהמשך, בחניון הע"ח אירעה קטטה בין שתי קבוצות פלסטינים ליהודים). כוחות משטרה שפעלו במקום עצרו שני מעורבים פלסטינים והם הועברו לחקירה בתחנת המשטרה.
והיום הודיעה ממשלת נתניהו כי אחרי 40 רקטות שנורו לישראל היא החליטה בינתיים להכיל את האירוע. זה שהבטיח למוטט את החמאס,  מחליט 'להכיל' את ירי הקסאמים. היו ם בצהריים התפרסם כי הממשלה (נתניהו) דחתה את הצעת צה"ל לפגוע בחמאס.
ובירושלים שחרר היום בצהריים בית המשפט פעילי מחאה עצורים תוך כדי הרחקתם מבלפור לפרק זמן. ישראל 2021 – הביטחון האישי פורח והדמוקרטיה במיטבה. מה ילד יום?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן