Skip to content

דרכון פורטוגלי 2021: מיתוסים מול מציאות

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מה אתם יודעים על פורטוגל? אולי אתם יודעים שזו מדינה בעלת קו חוף ארוך מאוד ומזג אוויר נוח בדרך כלל. אולי אתם יודעים שזו המדינה הקרובה לספרד וכי בעבר הרחוק היא הייתה מעצמה ימית מהמעלה הראשונה. אך מה שעוד סביר להניח ששמעתם אלה לא מעט טענות או חצאי אמיתות לגבי דרכון פורטוגלי. אז זה המקום לשנות את התמונה ולהסביר פעם אחת ולתמיד, מה כאן המיתוס ומה המציאות.

דרכון פורטוגלי, לאשכנזים בלבד?

פורטוגל זו מדינה באירופה, זו עובדה ולא מיתוס. ליסבון היא הבירה של המדינה, זו עובדה ולא מיתוס. ומכיוון שמדובר במדינה אירופאית (ששייכת לאיחוד האירופאי), אפשר להניח שרק אשכנזים שמוצאם באירופה יוכל להוציא דרכון פורטוגלי. אך למעשה לא רק שזו לא עובדה וזה מיתוס, המציאות למעשה הפוכה בתכלית. דווקא מרבית הזכאים לדרכון כזה, אפילו שמדובר בדרכון אירופאי, הם יהודים מעדות המזרח. מדוע? מפני שהממשלה בפורטוגל החליטה לקבוע תקנות (מעין הוראת שעה) שמאפשרות לצאצאי מגורשי פורטוגל וספרד היהודים לקבל דרכון פורטוגלי בתנאים מיוחדים. ובין אותם מגורשי פורטוגל ניתן למצוא יהודים ממוצא ספרדי, יהודים שעברו לאחר הגירוש למדינות ערב השונות, לטורקיה, ליוון ועוד.

חייבים לדעת פורטוגלית, נכון או לא נכון?

ישראלים שתוהים האם זכאות לדרכון פורטוגלי מחייבת אותם לדבר פורטוגזית שוטפת, חייבים להפריד בין מיתוס לבין מציאות. נכון, מרבית המדינות מחייבות כל אזרח זר שרוצה לקבל אזרחות, לדעת לדבר בשפה המקומית. אבל מה שנכון למרבית המדינות ואפילו נכון כאשר מדובר על ספרד השכנה, לא נכון כאשר מדובר על דרכון פורטוגלי. העובדה היא שכיום, ישראלי ויהודי שיממש את זכותו לאזרחות על פי התקנות המיועדות למגורשי פורטוגל פטור מהחובה הזאת. בספרד, אכן צריכים להיבחן בספרדית כדי לקבל דרכון מקומי. בפורטוגל, לכל הפחות נכון לרגע זה (2021), אין חובה לדעת פורטוגזית, אפילו לא באופן חלקי או רופף. תרצו – תלמדו את השפה, לא תרצו – זו לא חובה.

כדי להגיש בקשה צריך להמריא לליסבון, זה נכון?

תושבי פורטוגל שאינם אזרחים ורוצים לשנות את הסטטוס ל"אזרח" במקום "תושב", פונים לשם כך למשרד הפנים או לנוטריונים מקומיים שמגישים את הבקשה. ישראלי שרוצה להגיש בקשה לקבלת אזרחות מקומית יכול, אם מעוניין בכך, להמריא לליסבון. אבל האם זו חובה? המיתוס אומר שכן. המציאות קובעת שלא. כיום, ישראלים יכולים להגיש בקשה מבלי להגיע לליסבון או לכל עיר פורטוגלית אחרת. למעשה, לא כל כך כדאי למהר ולהגיע מפני שבכל מקרה לא מקבלים תשובה במקום. ניתן להגיש את הבקשה מישראל, כאשר נעזרים לשם כך בעורך דין שמסדיר את הטיפול מול הרשויות.

צילום: freepik

מה קורה אחרי שמקבלים את האזרחות

נסיים עם עוד כמה עובדות חשובות, שכדאי להכיר:

  1. מי שמקבל אישור לאזרחות לא חייב לקבל את הדרכון ואת האישורים בפורטוגל. ניתן לקבל את המסמכים תוך פניה לנציגות בארץ – כלומר פונים לשגרירות פורטוגל בישראל.
  2. על מנת להיחשב ליהודי מקהילת יהודי פורטוגל העתיקה יש צורך לקבל את סיוע הקהילה.
  3. ניתן לקבל אישור מקהילת יהודי פורטו או מקהילת יהודי ליסבון. הפנייה לקהילה צריכה להיות מגובה במסמכים שונים.
  4. שם המשפחה שלכם יכול לומר לכם האם המשפחה הגיעה בסבירות גבוהה מפורטוגל או מספרד. יחד עם זאת, שם המשפחה הוא לא כל הסיפור.
  5. כיום, לאחר הגשת בקשה לאזרחות ניתן לעקוב אחר סטטוס הטיפול באינטרנט.
  6. זמן טיפול ממוצע לקבלת דרכון זה עומד על כשנה וחצי עד שנתיים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן