Skip to content

אבסורד שלא מחזיק מים

כפר קטן בשרון נדרש לשאת על גבו את מימון חשבונות המים של בית חולים פרטי, שכלל אינו מצוי בתחומו. רפורמת המים ב-2010 שיבשה את ההיגיון שבהסדרי התשלום בין הכפר ובית החולים ונראה כי הרשויות אינן ממהרות לפתור את הבעיה ומעדיפות לגלגל אותה לפתחו של הכפר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כפר קטן בשרון נדרש לשאת על גבו את מימון חשבונות המים של בית חולים פרטי, שכלל אינו מצוי בתחומו. רפורמת המים ב-2010 שיבשה את ההיגיון שבהסדרי התשלום בין הכפר ובית החולים ונראה כי הרשויות אינן ממהרות לפתור את הבעיה ומעדיפות לגלגל אותה לפתחו של הכפר

כתבה וצלמה ג'נין תמי וולף

תושבי כפר קטן בשרון טוענים, שיישובם נדרש לסבסד ולממן מכיסו את צריכת המים הגבוהה של בית חולים פרטי, הנמצא בסמוך לשטחם, מאז רפורמת המים ב-2010. מה שהחל כשכנות טובה הפך לעול כלכלי כבד.

נאלצים לקנות ביוקר ולמכור בזול. מים חיים
נאלצים לקנות ביוקר ולמכור בזול. מים חיים

בית החולים הפרטי, "קרית שלמה", הינו מוסד המטפל בסוג מצומצם ומיוחד של חולים. נגמלים ואלכוהוליסטים, תשושי נפש ועוד. הוא נמצא במרחק כ-600 מטרים צפונית לכפר חרוצים,  ישוב כפרי קטן המונה 800 תושבים, בתחום המועצה האזורית חוף השרון. בית החולים לא כלול במשבצת המוניציפאלית של חרוצים ואינו משרת את תושבי חרוצים בשום מובן.

בית החולים קרית שלמה, השוכן בלב שדות, פרדסים ושטחי חקלאות, שייך מוניציפלית למועצה אזורית חוף השרון וכל תשלומי הארנונה – 378,000 שקל לשנה – מועברים ישירות לקופתה.

סיפור המעשה מתחיל בשנת 2000, כשבאר המים של בית החולים נפסלה לשימוש. בצר להם, פנו אנשי "קרית שלמה" לישוב חרוצים הסמוך וביקשו מהוועד להתחבר לרשת המים של חרוצים, המחוברת לחברת מקורות. הוועד נאות לבקשתם.

ב-30 במרץ 2000 נחתם הסכם בין כפר חרוצים לבין בית החולים, בעידוד של המועצה האזורית חוף השרון.
בהסכם נכתב כי כפר חרוצים יגבה מבית החולים את התשלום עבור צריכת המים שלהם ויעביר למקורות. קרית שלמה התחייבה לשלם על פי קריאת שעון המים הנפרד, עם תוספת של 0.70 אג' לקוב מים, עבור תחזוקה. מועצה אזורית חוף השרון הוציאה ב-25 ביוני 2000 מכתב לוועד כפר חרוצים, החתום ע"י מאיר דור, סגן ראש המועצה, בו נכתב: "המועצה תהיה אחראית לתשלום המים והדבר לא יכביד על חרוצים* ".

באוקטובר 2010 קיבל כפר חרוצים מעמד של  "ספק מים מקומי" במסגרת רפורמה במשק המים. מדי חודש שולחת מקורות חשבונית על הצריכה הכוללת, לפי תעריף 1 ו- 2 . מזכירות חרוצים משלמת לחברת מקורות על פי החשבונית וגובה מביה"ח עבור הצריכה שלהם.

בזה אמור היה להסתכם כל הקשר בין בי"ח "קרית שלמה" לכפר חרוצים.

אולם, כשרפורמת המים נכנסה לתוקף בראשית ינואר 2010 נקבעו תעריפים מדורגים: 3.5 קוב לנפש או 7 קוב ליחידת דיור, במחיר שנקרא תעריף 1- 1.821 שקל. כל צריכה מעבר לזה מחויבת בתעריף 2 ועומדת על 6.002 שקלים, לפני מע"מ. התעריף של בתי חולים הוא 2.556 שקלים, לפני מע"מ.

התעריף הזה יצר מצב אבסורדי. לבית החולים "קרית שלמה" צריכת מים גבוהה, שמאלצת את כפר חרוצים לקנות כמעט מחצית מהמים בתעריף 2 ולמכור אותם לבית החולים בתעריף המיוחד השמור לבתי חולים. התוצאה היא שתושבי כפר חרוצים מסבסדים כל קוב מים שצורך ביה"ח בכ-3.5 שקלים!

התושבים מבינים כי תכלית הפחתת תעריפי המים לבתי חולים נועדה להקל על בתי החולים, אך מבהירים ש"גם לא נועדו להכביד על תושבי ישוב קטן כל כך, באופן גס ובלתי מאוזן". יש תושבים התולים אשם בהתנהלות המועצה עצמה בחלק מהמצב ששורר כיום. סגן ראש המועצה האזורית, מאיר דור, שימש גם בשנת 2000 בתפקיד זה, והוא שהתחייב בשם המועצה.

לאורך השנים היתה לבית החולים הנחה, אבל הפער לא היה משמעותי ולכן סוכם ונחתם שהם ישלמו עוד 0.70 אג' לכיסוי תיקוני צנרת וכו'. מאז תחילת הרפורמה, בשנת 2010, הפער גדל באופן משמעותי. ב"קרית שלמה" ידעו אבל הסכימו להמשיך ולשלם כמו תושבי כפר חרוצים. לפני כחצי שנה הם הגיעו להסכמה עם כפר חרוצים, שהם ישלמו את המחיר המופחת.

נאוה מזכירת הוועד של כפר חרוצים, סיפרה שפתאום ביה"ח הודיע שלמעשה מגיע להם  החזר, רטרואקטיבית, על הפרשי המחיר המוזל  ולכן הם מפסיקים לשלם את חשבונותיהם. לטענתם – הם בכלל ביתרת זכות.

כבר ארבעה חודשים שבית חולים "קרית שלמה"  אינו משלם את חשבונותיו. תושבי חרוצים זועמים. "זאת שערורייה! ישוב קטנטן צריך לשאת על גבו בי"ח עם צריכה של בין 30% ל-40% מהצריכה הכוללת ובמחיר זול בהרבה ממה שחרוצים קונים את המים ממקורות?" חלק מתושבי חרוצים אומרים ש"פשוט אין ברירה וצריך לשלוח להם התראה לפני ניתוק. לא יתכן שיהיה פה עסק פרטי, שמרוויח כסף, גם אם הוא נקרא בית חולים, ואנחנו התושבים צריכים לממן את צריכת המים שלו". והם מדגישים: "אנחנו הרי רק קונים את המים ממקורות".

חוק אבסורדי ומעוות. יו"ר הוועד פוטשניק
חוק אבסורדי ומעוות. יו"ר הוועד פוטשניק

שלומי פוטשניק, ראש הוועד של כפר חרוצים, שכמו כל שאר חברי הוועד, עובד בהתנדבות, לא מצליח להבין את ההתנהלות הזו. "הישוב הקטן, שמונה כ-200 משפחות, מתקיים אך ורק מגביית ארנונה מהתושבים, חלקם קשי יום. אין לנו שטחים מסחריים או כל הכנסות אחרות. דורשים מ-200 משפחות לרכוש מים ממקורות, בתעריף הרגיל, ולחייב את ביה"ח רק על פי התעריף המוזל.

"רק שתבינו מה המספרים אומרים: צריכת המים הכוללת של חרוצים לשנת 2011 היא -89,423 קוב. מתוך זה 28,100 קוב הם רק של ביה"ח, שזה  30%! מה, אנחנו עיריית ת"א, שיש לה מאות אלפי צרכני מים וצריכת המים של בית חולים איכילוב, לדוגמה, היא אפסית ביחס למספר הצרכנים? שלא להזכיר את העובדה, שתושבי ת"א נהנים ממרכז רפואי מתקדם, שמשרת אותם ביום יום. זהו חוק אבסורדי ומעוות לישוב כל כך קטן. יש פה תושבים שלא מרשים לעצמם לקלח את נכדיהם כשהם באים לביקור, כי הם לא מסוגלים לשלם עבור המים!"

דובר רשות המים, אורי שור, אמר בתגובה כי "תעריף המים הינו תעריף אחיד ארצי ולכן תושבי חרוצים אינם מסבסדים ו/או מממנים מכיסם את בית החולים." שור ציין, כי "בית החולים והיישוב היו בדיון ברשות המים, בעקבותיו נתבקש היישוב להציג את הקשיים הכלכליים, שלטענתו נובעים מהאספקה לבית החולים. עד היום לא התקבל כל מידע מהיישוב בעניין זה. בין השאר, לא הועברו דוחות חשבונאיים, לא הוצגו נתונים כלשהם על כמויות המים המסופקות לבית החולים, או על היחס שלהן לכמויות הנמכרות על ידי היישוב לבית החולים. בהיעדר המידע, אין בידינו להתייחס לטענות של היישוב או לבדוק אפשרויות לשינוי של המצב הקיים ואין לנו אלא להצטער על חוסר שיתוף הפעולה של היישוב".

פוטשניק בתגובה: "זה שאנו לא רוצים לסבסד את אספקת המים לבית החולים לא נובע מקשיים כלכליים ורשות המים היא לא לשכת הסעד. אנו לא רוצים לסבסד את המים לבית חולים קריית שלמה בלי שום קשר למצבה הכלכלי של חרוצים." לגבי אי הצגת הנתונים, הוא מבקש להבהיר: "אני לא רוצה להגיש להם דוחות חשבוניים, הם לא מס הכנסה! הוצגו כל הנתונים על כמויות המים של חרוצים ושל קריית שלמה ע"י עו"ד עופר שרם, בפגישה שהתקיימה ברשות המים. ולגבי המחיר הארצי האחיד – זה לא נכון".

רוצים מה שמגיע על פי חוק. קרית שלמה
רוצים מה שמגיע על פי חוק. קרית שלמה

רונן אלטמן, המנהל התפעולי של בית החולים, אומר: " אנחנו רק דורשים את מה שמגיע לנו כחוק. לא מבין למה מקורות מחייבים את חרוצים בתעריף גבוה. פניתי גם למקורות ולא רצו לדבר איתי, כי אני לא ספק מים".

ב-30 באוקטובר 2011 נשלח מכתב רשום מהעורך דין של ועד חרוצים, עופר שרם, לרשות המים, בו הוא מבקש לערער על תנאי הרישיון ולבקש את הפסקת אספקת המים ע"י חרוצים לבית החולים, בגלל הקושי הכלכלי שמוטל על תושבי ישוב קטן כל כך, כולל כל המספרים והטיעונים הרלוונטים.

רישיון המים לשנת 2012 עדיין לא נשלח מרשות המים.
מעיון במסמכים של הספק המקומי – ועד חרוצים, דוגמה של חודש אחד די טיפוסי: חשבונית מקורות שנשלחה עבור צריכה של חודש פברואר 2012: סה"כ הצריכה הכוללת – 5905 קו"ב. הצריכה של קרית שלמה בלבד – 2050 קו"ב שזה כ-40 אחוז מהצריכה הכוללת!

מבדיקת הנתונים עולה, כי בנוסף, לו בית החולים לא היה משתמש במים שקונה חרוצים, הצריכה הכוללת של התושבים לא היתה ככל הנראה עוברת את ההקצבה של תעריף 1 ובקופת הוועד היו מצטברים עודפי כספים, לטובת שיקום ותחזוקה של הצנרת. "הכול תקוע", מסבירה נאווה, מזכירת הוועד:  "מאחר שהרישיונות לשנת 2012 מתעכבים, אין אפשרות להגיש ערעור בשלב זה".

ועד כפר חרוצים פנה ליעקב צ'סנר, מומחה לרגולציה ותמחיר מים, על מנת לקבל את חוות דעתו המקצועית. "מדובר במקרה קלאסי של 'כשל' בין כוונת המחוקק, מתקין התקנות, מועצת רשות המים והמציאות בשטח," קבע. "כללי התעריפים, בהתייחס להספקת מים לבתי החולים, מתאימים למרבית הרשויות המקומיות, בהן כמות המים בהקצאה לבית החולים מהווה אחוז מזערי מכמות המים הכוללת שהרשות מספקת לצרכניה ועל כן היא יכולה לסבסד מים אלו. במקרה של כפר חרוצים – לא כך הדבר. ההקצאה לבית החולים מהווה כ-30 אחוז מהכמות הכוללת של המים שהישוב מספק ועל כן אין באפשרות הישוב לסבסד כל מטר מעוקב לבית החולים בכ 3.5 שקלים".

לדעת צ'סנר, הפתרונות האפשריים הם:

1. תיקון הכללים במועצת רשות המים (כללי מקורות) כך שלספק מקומי – שבתחומו  בית חולים שהקצאת המים עבורו מהותית ביחס לסך צריכת המים של הספק המקומי – יקבע תעריף רכישה מוזל ממקורות.

2.  העברת בית החולים להקצאה ישירה מול חברת מקורות.

דובר המועצה האזורית חוף השרון, אריק רוזנטל, מסר כי "הנושא נמצא בבדיקה". בוועד של כפר חרוצים מתרשמים על פי התנהלות העניינים, כי שני הגופים, הרגולטור, קרי, רשות המים, והמועצה האזורית חוף השרון, מעדיפים לגלגל את הבעיה לפתחו של הכפר הקטן. וכל זה רק בגלל שפעם אנשי הכפר עשו טעות או טובה – תלוי לדעת מי – והסכימו לעזור לבית החולים, למקורות ולמועצה האזורית לפתור את הבעייה של אספקת המים לבית החולים "קרית שלמה".

גילוי נאות: ג'נין תמי וולף הינה תושבת כפר חרוצים.

* כול המסמכים שמורים במערכת.

8 Comments

  1. גבי
    25 במרץ 2012 @ 9:38

    אם בית החולים מצא לנכון להפסיק לשלם באופן חד צדדי- שהמושב ינתק להם את המים באופן חד צדדי. מה הבעיה? שיתחברו ישירות למקורות ובא גואל לישראל.

    • ג'נין תמי וולף
      25 במרץ 2012 @ 10:09

      גבי, אתה צודק.
      הפתרון אפילו יותר פשוט, יש להם מונה. מקורות יכולה לשלוח להם חשבון על פי הצריכה שלהם בתעריף המיוחד.
      הבעיה היא שאין עם מי לדבר.

  2. יובל
    24 במרץ 2012 @ 12:48

    אני לא מבין למה הישוב לא רוצה להגיש דוחות חשבוניים לרשות המים. זה רק מוכיח שמשהו שם די מסריח, ודווקא מצד "הישוב האומלל". כנראה שהישוב מעלים מס בצורה סיטונאית, ומפחד שהגשת הדוחות החשבוניים "תסגיר" אותו.

    • ג'נין תמי וולף
      24 במרץ 2012 @ 13:18

      יובל,
      מוזר שהדבר שתפס את תשומת הלב שלך ובו אתה מתמקד לא קשור בכלל לעצם העניין.
      שלומי פוטשניק ראש ועד חרוצים כבר ענה על השאלה שלך בכתבה, אם תקרא היטב.
      בעניין מס הבצורת אני שמחה שהעלית את העניין (השמטתי אותו למרות שהוא היה כלול בתחקיר) שים לב:
      תושבי חרוצים שילמו והעבירו אלפי שקלים לקופת המדינה על מס הבצורת!!!
      מה שכדאי שתדע וגם כולם, בכל המועצה האזורית חוף השרון, כולל כל המיליונרים שקנו נחלות במושבים ולכן היו פתורים מהתשלום כ"חקלאים" למרות שאין להם כל עיסוק בחקלאות!
      חרוצים היא היחידה שנדרשה לשלם ושילמה!!!!
      בקרוב אפרסם גם על זה תחקיר, מיליונרים שנהנים ממים בתעריף של חקלאות.
      מקווה שעניתי לך.

  3. ורדה טלמור
    23 במרץ 2012 @ 17:05

    מצעד האיוולת.

    • ג'נין וולף
      23 במרץ 2012 @ 18:31

      אכן, מה חדש במדינה??? רק צריך קצת לחפור…

  4. סמדר אור
    23 במרץ 2012 @ 14:38

    לא יאומן כי יסופר.

    • ג'נין תמי וולף
      23 במרץ 2012 @ 14:46

      באמת בלתי נתפס!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן