Skip to content

מנדלבליט לעליון: אין מנוס מהוצאת צו מוחלט המורה לממשלה למנות שר משפטים לאלתר

הסתיים הדיון בעתירת התנועה לאיכות השלטון התובעת מבית המשפט הגבוה לצדק להוציא צווים דחופים המורים על בטלות מינוי של השר אופיר אקוניס לשר משפטים ולהורות לממשלה כי סמכויות שר המשפטים יישארו בידי יו"ר כחול לבן וראש הממשלה החליפי בני גנץ. קראו את פרוטוקול הדיון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בבית המשפט העליון החל הדיון בעתירת התנועה לאיכות השלטון בנושא מינויי שרים. הנשיאה חיות פתחה את הדיון בהתייחסות לבקשת התנועה לאיכות השלטון לתת צווים דחופים בעניין הכרזת בטלות על מינויו של אופיר אקוניס כשר משפטים. יו״ר התנועה לאיכות השלטון, עו״ד ד״ר אליעד שרגא, טען: ״למרות הפריטטיות בממשלה, התקבלה החלטה בניגוד גמור לעמדת היועמ״ש ובניגוד להסכמת שני הצדדים בממשלה – הנדרשים בחוק. על כן, ׳המינוי׳ בטל מעיקרו. אנו מבקשים שיוצא לאלתר צו ביניים. מדובר בנסיבות סופר חריגות. אנו דורשים שסמכויות שר המשפטים יישארו בידי גנץ לעת עתה – עד שיינתן פסק דין בעתירה זו. נדרש פתרון מיידי, אי אפשר להמשיך בלימבו הזה״.
קודם לכך הממשלה הצביעה היום (שלישי) בישיבה קשה, סוערת ובצעקות רמות בעד מינוי של השר אופיר אקוניס לתפקיד שר המשפטים. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט  ביקש להבהיר כי המינוי אינו חוקי וראש ממשלת המעבר בינימין נתניהו לא שעה לבקשתו של מנדלבליט לדבר ולהבהיר כי המינוי אינו חוקי והורה למזכיר הממשלה לקיים את ההצבעה בעד מינויו של אקוניס מבלי שהיועץ המשפטי לממשלה יוכל לדבר ולהבהיר את המצב החוקי ולפיו היות וראש הממשלה ויו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ הודיע כי הוא מתנגד להצעה הצעה  אושרה בהצבעה בעד של 17 שרי גוש הליכוד מול 10 שרי גוש כחול לבן.

צילומי ארכיון: אלכס קולמויסקי

protokol
קראו את פרוטוקול הדיון

מנדלבליט קבע שההצבעה פסולה ומנוגדת לחוק, שכן ההסכם הקואליציוני אוסר לערוך הצבעות ללא הסכמת יו"ר כחול לבן בני גנץ. לאחר כמה בקשות דחייה, בג"ץ קבע דיון בנושא מינוי שר המשפטים – לאחר שחלפו 48 השעות שהקציב לממשלה למנות שר משפטים.
בית המשפט העליון דחה אחר הצהריים לשעה 18:30 דיון בעתירת התנועה לאיכות השלטון בה בקשה מבית המשפט להוציא צו על תנאי כנגד הממשלה בו יורה בית המשפט לממשלת ישראל למנות לאלתר שר משפטים כפי שמופיע בחוק יסוד הממשלה לפיו ימונה שר משפטים עם זיקה לכחול לבן, לשעה 18:30. התנועה לאיכות השלטון ביקשה מבית המשפט כי יכריז על בטלות מינויו של אקוניס היות ומונה שלא כחוק.
בית המשפט הבהיר כי הוא דוחה את הדיון שנועד ל-17:00 על מנת שיתאפשר לח"כ אופיר אקוניס להגיב לבית המשפט על מינוי המנוגד לחוק כפי שהבהיר מנדלבליט. במכתב דחוף ששלח מנדלסליט בתום הישיבה לנתניהו ולגנץ בתום הדיון בממשלה כתב כי "הממשלה פעלה במודע ובמכוון באופן לא חוקי", וכי אקוניס לא מונה לשר המשפטים. במכתבו, מתח מנדלבליט ביקורת על כך שלא קיבל זכות להביע את דעתו על ההצעה בזמן האמת. "קיים פגם חמור מינהלי ביותר בכך שלא ניתנה לי האפשרות להציג את חוות דעתי המשפטית ביחס לאי-חוקיות ההצבעה עלמינוי השר אקוניס". לאור הת©גדותו המפורשת של ראש הממשלה החלופי להצבעה על מינוי השר אקוניס שר המשפטים, ובנסיבות העניין, מדובר בהצבעה לא חוקית, ועל כן אסור היה לקיימה". "לפיכך, לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, התגבשה חובה משפטית למינוי שר משפטים לאלתר", " אין מנוס ממתן צו מוחלט המורה לממשלת לאייש ללא דיחוי את תפקיד שר המשפטים בממשלה ה-35", כתב היועץ המשפטי בתגובתו לבג"צ. מנדלבליט הוסיף כי "מלשכת ראש הממשלה נמסר ללשכת היועץ המשפטי לממשלה, כי בכוונת ראש הממשלה לבקש ייצוג נפרד בהליכים שבכותרת".

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן