Skip to content

בין חַלְטוּרָה לקוּלְטוּרָה

השבוע כששמעתי את בנו של ראש הממשלה מדבר בבית המשפט וראיתי אתמול את ניסיון כיפוף החוק על ידי ראש הממשלה, אחד מחוקי מדינת ישראל כשהוא מכהן כראש המערכת, נזכרתי באבי זכרו לברכה ותהיתי איך הוא היה מגיב לדברים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ישנם חוקים שלא עוברים אותם בבית הזה!" היה אבא שלי זכרו לברכה צועק ופרצופו הופך להיות אדום כמו אבטיח עסיסי ביום קיץ חם ולוהט.

אבא שלי היה בדרך כלל אדם רגוע עם צחוק מתגלגל שהיה מדביק אותך בשנייה בשמחת החיים.

מגיל צעיר למדנו, אני ואחותי, שישנם חוקים בבית שאסור לנו לעבור בבית. אלה היו גבולות ברורים שפשוט אסור היה לנו לחצות.

מי שאפילו חשב על דרך לכופף, לעקוף, או לשנות את החוקים הללו, מיד קיבל עונש מאבי כך שבפעם הבאה לא תעלה אפילו בראשנו מחשבה לנסות.

גרפיקה וצילום – מגפון ניוז

כמה שנים מאוחר יותר שאלתי את אבי ז"ל איך הוא הרגיש להיות כזה קשוח לילדיו מבחינת החוקים בבית, כי הרי היינו ילדים צעירים.

הוא הביט בי וענה "החוקים בבית נועדו לעשות סדר ולתת לכם גבולות ברורים בין מה שמותר לכם כא.נשים לעשות לבין שמירת הצרכים של הסובבים אתכם. אלה היו חוקים שדרכם למדתם לכבד א.נשים מבוגרים ממכם, לתת כבוד לנו ההורים ובעיקר למדתם דרכם את השלבים הראשונים בלהיות אזרחים במדינה הזו.

הייתי קשוח בשמירתם כי אני מאמין שמי שמפר חוק פעם אחת, ימתח את גבולות החוקים ויפר אותם לתועלתו האישית שוב ושוב. מי שמפר חוק, שהוא בעצמו יצר – אי אפשר לסמוך עליו לעולם ולכן היוויתי עבורכם דוגמא אישית.

דוגמא אישית היא עמוד האש בחינוך בתוך המשפחה ומאוחר יותר היא תבוא לידי ביטוי בהתנהלותכם בסביבה ובחברה שאנו חיים בה".

השבוע כששמעתי את בנו של ראש הממשלה מדבר בבית המשפט וראיתי אתמול את ניסיון כיפוף החוק על ידי ראש הממשלה, אחד מחוקי מדינת ישראל כשהוא מכהן כראש המערכת, נזכרתי באבי זכרו לברכה ותהיתי איך הוא היה מגיב לדברים.

בטוח שהוא היה מתעצבן, רותח  ממש ופרצופו היה מאדים.

אין לי ספק שהוא היה צועק:"זה ההבדל בין חַלְטוּרָה לבין קוּלְטוּרָה – וראש ממשלה ובנו שמתנהלים כך, לא ראויים לשמש דוגמא לכלום – שישארו בחלטורה שלהם ושיעזבו אותנו בשקט להמשיך וליצור קולטורה של חוקים שהם אבן יסוד במדינה דמוקרטית מתוקנת".

איך אני מתגעגע לאבא שלי ולתובנות החכמות שלו שעיצבו את חיי וסיפקו לי מגיל צעיר זוית ראייה רחבה על החיים עם אבני דרך יציבים של מהי אזרחות טובה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן