Skip to content

מהומות על גדר המערכת, הפגנות בשיח' ג'ראח ובשער שכם, ומחסומים של המשטרה שיצרו פקקי ענק

שבת עמוסת אירועים. החל בחסימות משטרה בכביש מס' 1 שגרמו לפקקי ענק והוסרו בהוראת מפכ"ל המשטרה שנוכח כי יצר מהומה, הפגנות בשיח' ג'ראח וכלה בשער שכם עם רימוני הלם ומכת"זית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כמה מאות פלסטינים מפגינים כעת  בסמוך לגדר רצועת עזה מהצפון ועד הדרום, הפלסטינים מדווחים כי מול המפגינים ניצבים כוות צה"ל ועל ירי צלפים לעברם. עוד מדווחים הפלסטינים על 3 פצועים מקרב המפגינים. דובר צה"ל מסר כי כ 450 מפגינים פזורים כעת בארבע נקודות כשהפלסטינים משליכים מטעני צינור ומבעירים צמיגים. חיילי צה"ל נמצאים מולם ומגיבים באמצעיים לפיזור הפגנות. המועצה האזורית שדות נגב הודיעה לתושביה כי "בשעות האחרונות נשמעו קולות הדי נפץ כתוצאה מפיצוצים פנימיים בתוך רצועת עזה. מדובר בפיצוצי מטענים שנועדו להפר את שלוותנו, לא נשקפת סכנה ואין שינוי בהנחיות". רשת אלערביה דיווחה על ניסיונות מצריים למניעת לעצירת ההסלמה הישראלית בי-ם, כשהמתרחש בירושלים מהווה דלק לניסיונות החמאס בעזה להבעיר את השטח בירושלים. מוקדם יותר הורה הרמטכ"ל אביב כוכבי על תגבור הכוחות בדרום.


צילום: אנטון לברושקו באדיבות ידיעות מהשטח בטלגרם

דובר הזרוע הצבאית של חמאס מסר הערב כי הארגון "מברך את העמידה האיתנה של בני עמנו בירושלים ובמסגד אל-אקצא", וכי מפקד הזרוע הצבאית של הארגון, מוחמד דף, "לא יפר את הבטחתו". השבוע איים דף כי. "הזרוע הצבאית לא תשב בחיבוק ידיים ותגיב" אם ישראל לא תפסיק את תוקפנותה בירושלים. ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הניה הגיב על העימותים בהר הבית: "נתניהו, אל תשחק באש. זו מערכה שבה אינך יכול לנצח – לא אתה, לא הצבא שלך ולא המשטרה שלך".

שיח ג'ראח (צילום: SK)

בשיח' ג'ראח הפגינו עשרות מפגינים כשהם מניפים את דגלי פלסטין. המפגינים התעמתו עם המשטרה ואף יידו אבנים לעבר כוחות המשטרה. המשטרה השתמשה באמצעים לפיזור הפגנות שכללו בין השאר ברימוני נפץ. במהלך המהומות פונו מוסלמים מהמסגד בשכונה. המשטרה עצרה שני חשודים שנעצרו בשיח ג'ראח לאחר שלטענת המשטרה תקפו שוטרים בגז פלפל. "כוח משטרה שהבחין במספר חשודים גורמים נזק במקום, ניגש לעברם של החשודים לבצע את מעצרם ואז הותקף על ידם בגז פלפל. בחיפוש על שני החשודים שנתפסו, נמצאו כלי תקיפה והשניים הועברו לחקירה", נמסר מהמשטרה.

עוד נמסר כי ברחוב שער הגיא הותקפו שוטרים ובעקבות כך נעצרו 2 חשודים והם הועברו לחקירה. לא הרחק משם, החל יידוי אבנים בין מקומיים שזלג תוך זמן קצר ליידוי אבנים לעבר השוטרים וכתוצאה מכך נפגע שוטר בפניו ומטופל בשטח. באירוע זה נעצר חשוד בתקיפת שוטרים וטרם העברתו לחקירה הוא טופל רפואית.

שער שכם (צילום: SK)
שער שכם (צילום: SK)

בשער שכם פעלו כוחות משטרה ומשמר הגבול בעקבות מחאה שהחלה בשער תוך התפרעות הכוללת יידוי אבנים, חפצים, השלכת רימון עשן וירי זיקוקים לעבר השוטרים. הכוחות החלו בפעולות לפיזורם תוך שימוש באמצעים במטרה להשיב את הסדר במקום וצמצום הפגיעה במרקם החיים בשעות אלו בהן המקום משמש ציר כניסה ויציאה עיקרי לעשרות אלפי המתפללים. הסהר האדום דיווח על 163 פצועים בהר-הבית, שייח' ג'ראח ובשער שכם: 83 פצועים הועברו לבתי חולים במזרח העיר והשאר קיבלו טיפול בשטח. פציעות רבות הן בפנים ובעיניים כתוצאה מכדורי גומי. הסהר האדום פתח בית חולים שדה לאחר שהמרכזים לרפואה דחופה במזרח העיר התמלאו. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, גינה את ישראל וצייץ בשפה העברית על האירועים בירושלים: "אנו מגנים בחריפות את ההתקפות המתועבות של ישראל נגד הקיבלה הראשונה שלנו מסגד אל אקסא , המתרחשות למרבה הצער,  בכל חודש רמדאן. כטורקיה, אנו נמשיך לעמוד לצד אחינו ואחיותינו הפלסטינים בכל הנסיבות".

כיכר פריז (צילום: רפי מיכאלי)
בלפור (צילום: ציפי מנשה)

בבלפור ובכיכר פריז התקיימה הפגנה מול מעון  כנגד ראש ממשלת המעבר בנימין נתניהו כשהמפגינים, מציבים במקום משאית הובלו עם השלט "הובלות קריים מיניסטר", רמז עבה לנתניהו כי הגיעה העת לארוז חפצים ולעזוב את מעון ראש הממשלה בבלפור.
נתניהו עצמו ששהה בקיסריה עזב את  הווילה שלו בקיסריה לפני מוצאי השבת ונכנס למעון ראש הממשלה בשער האחורי. "הנוכל שוב מתגנב לו לבלפור בשקט, בשקט ומהשער האחורי.  מלא הוד והדר מלכותי…אבל עד 23.00 שקט לא יהיה למלך…  החגיגה ליד הוילון נמשכת ונמשכת.., החיים קשים נתניהו, ככה זה שמתמודדים עם שמאלנים ששכחו מהזה להיות יהודים", נכתב בדף הפייסבוק של תנועת המחאה קריים מיניסטר. "עוקבים בדריכות אחרי מה שנעשה בהר הבית… ומקווים שבני אדם לא ישרפו באש שהצתת." נכתב בדף תנועת המחאה. לקראת 23:15 הודיעה המשטרה על סיום המחאה בבלפור. מ'קריים מיניסטר' נמסר: "ביבי תתחיל לארוז. לא ניתן לך להתבצר בבלפור ולדרדר את האיזור לכאוס. העם דורש ממשלת שינוי ולא נאשם שמלבה שנאה ופילוג. לא נזוז מבלפור עד שתלך".

המחסומים והפקקים (צילום: רפי מיכאלי)


צילום: רפי מיכאלי

מוקדם יותר, סמוך ל-17:00 עצרה המשטרה מספר אוטובוסים שהובילו ערבים תושבי המדינה בדרכם להר הבית. נוסעי האוטובוסים ירדו מהם וחסמו גם את התנועה מירושלים לתל אביב באזור עין חמד. לטענת דוברות המשטרה משטרת ישראל עצרה אוטובוסים על מנת להוריד מהם מס' אנשים החשודים בכוונתם להגיע על מנת לייצר פרובוקציות בשער שכם ובהר הבית. על מנת לצאת מהמבוכה במשטרה על חסימת כביש מספר 1 במוצאי השבת,  נמסר כי בעקבות מידע מודיעיני על הגעת נוסעים שבכוונתם לקחת חלק בהפרות הסדר האלימות בירושלים. לכן, "רק לאחר שעולה החשד כי בכוונת מי מיושבי האוטובוס לקחת חלק בהפרות הסדר האלימות, ולאחר שהחשד אומת, יתבקשו אותם נוסעים לרדת מהאוטובוס ולשוב על עקבותיהם. לאחר הורדת הנוסעים שבכוונתם לקחת חלק בהפגנות, יתאפשר לאוטובוס להמשיך בנסיעתו", פקק התנועה שנוצר במקום היה גדול וגרם בסופו של דבר למפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב (קובי) שבתאי, להורות על הסרת המחסומים ולאפשר לתנועה לחזור למסלולה. במשטרה  לא הסבירו מדוע, אם היה בידיהם מידע מודיעיני בדבר פרובוקטורים מסוימים, לא עצרה המשטרה את אותם אנשים מראש בנקודת היציאה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן